drivknut??
Moderator: Forumpolisen
drivknut??
tja alla! har en renault megan -98 å när jag svänger höger så slår det som fan och hoppar, känns som växel nästan ska hoppa ur när det händer! så håller den på tills man har ratten helt rak igen! såvida jag inte frikopplar då går det hyfsat, även lite när man svänger vänster, drivnutarna har ju varit dåliga ett tag å tänkte om dom gett sig helt nu? eller vad kan det annars vara? Tacksam för hjälp!
Mattias Johansson
Re: drivknut??
Låter som drivaxel. Brukar gå att känna glappet skakar det vid acc?Matte1981 wrote:tja alla! har en renault megan -98 å när jag svänger höger så slår det som fan och hoppar, känns som växel nästan ska hoppa ur när det händer! så håller den på tills man har ratten helt rak igen! såvida jag inte frikopplar då går det hyfsat, även lite när man svänger vänster, drivnutarna har ju varit dåliga ett tag å tänkte om dom gett sig helt nu? eller vad kan det annars vara? Tacksam för hjälp!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: drivknut??
.
Mycket gammal tråd.
Men skriver då jag varit med om detta tidigare.
En rörsprint / flädersprint sitter på tvärs, i ett genomgånde hål.
Låser medbringaren på inre drivknut mot utgående axel på högra sidan av växellådan.
När den går av kan medbringaren / drivaxeln glida utåt på utgånde axels splins, och då kan den vicka och ge obalans. Så där, bara dp
Kan även glida tillbaks innåt, och då verkar allt normalt.
Putta ur resterna, 3 st med hjälp av en smal dorn, typ 4 mm diameter och en hammare. Svårast är att hitta hålet och resterna i axeln! Man får pröva sig fram.
Knacka i en ny, när hålet / hålen är rensade.
Kostade 6:50 kr, när jag bytte sist.
På vänster sida händer inte detta, då det inte finns sådan låsning där. En spiralfjäder vid yttre knuten, puttar drivaxeln innåt. Drar man ut drivaxeln ur lådan vid t ex knutbyte på vänster sida, så rinner växellådsolja ut!
Toni Henriksson / Oleby
.
Mycket gammal tråd.
Men skriver då jag varit med om detta tidigare.
En rörsprint / flädersprint sitter på tvärs, i ett genomgånde hål.
Låser medbringaren på inre drivknut mot utgående axel på högra sidan av växellådan.
När den går av kan medbringaren / drivaxeln glida utåt på utgånde axels splins, och då kan den vicka och ge obalans. Så där, bara dp
Kan även glida tillbaks innåt, och då verkar allt normalt.
Putta ur resterna, 3 st med hjälp av en smal dorn, typ 4 mm diameter och en hammare. Svårast är att hitta hålet och resterna i axeln! Man får pröva sig fram.
Knacka i en ny, när hålet / hålen är rensade.
Kostade 6:50 kr, när jag bytte sist.
På vänster sida händer inte detta, då det inte finns sådan låsning där. En spiralfjäder vid yttre knuten, puttar drivaxeln innåt. Drar man ut drivaxeln ur lådan vid t ex knutbyte på vänster sida, så rinner växellådsolja ut!
Toni Henriksson / Oleby
.
/ Toni Henriksson, Torsby