Bränslefilter Laguna 2 (Etanol)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cruorem

Bränslefilter Laguna 2 (Etanol)

Post by cruorem »

Hej!

Detta är säkert en sjukt simpel fråga men jag måste höra om det är möjligt att byta bränslefilter på en laguna 2?

Anledningen är att jag funderar på en EcoFlex box så att man kan köra etanol. Och då rekommenderas det att man byter bränslefilter efter 200-300 mil. Vad jag kan få fram behöver man byta hela bränslepumpen på laguna för att byta ut filtret och det lär ju vara dyrt som attan?

Hoppas nu jag får svar här :P
Mattias Green
Renault Laguna II Grandtour 1.8 16V -04
linkan62

Re: Bränslefilter Laguna 2 (Etanol)

Post by linkan62 »

Hej

Om jag vore som du skulle jag passa någon form av konvertering.Det kostar mer än det smakar.Det handlar mer än om sätta dit någon form av styrbox.Etanolen är väldigt aggressiv så den angriper bränsleledningar,spridare etc.Min granne tex hade en 9-3a 1.8t etanol och fick byta alla spridarna a 1000kr/st pga bränslet.(Han bytte till en ny Scenic disel istället,klokt val [smilie=001_005.gif] ,tycker jag)Det är flera modeller som har haft samma problem med sina etanolmodeller

Bränslefiltret sitter väl dessutom i tanken och är permanent...!!??

Detta är ju min högst egna personliga åsikt och du får ta det för vad det är...

Hälsningar
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
cruorem

Re: Bränslefilter Laguna 2 (Etanol)

Post by cruorem »

Vad jag fått fram är etanol inte mer aggressivt än bensin. Däremot var det en period under 09-10 (?) då det blandades i sulfat, om jag inte minns fel, i etanolen. Detta ledde till att spridare på etanolbilar förstördes.

Oavsett vad så undrade jag om bränslefiltret. Det finns nämligen ett inbyggt filter och ett vanligt filter att köpa på skruvat.se. Någon annan som vet med säkerhet hur det funkar på laguna?

/Mattias
Mattias Green
Renault Laguna II Grandtour 1.8 16V -04
Post Reply