Köpråd Megane III 1,6 E85
Moderator: Forumpolisen
Köpråd Megane III 1,6 E85
Hej,
Funderar på att köpa en Megane III 1,6 etanolversionen med dynamique paket och vill ha lite köpråd. Det är en leasad företagsbil som gått ca 11000 mil. årsmodell 2010 uttagen december 2009.
Bilen kändes väldigt bra vid första anblicken och den gick bra och själva modellen är jag nöjd med men sedan när jag tittar i serviceboken blir jag skeptisk.
Vilka är serviceintervallerna för bilen? Tyckte mig kunna läsa mig till att det är 2000 mils intervaller men lite osäker.
I serviceboken står det att service utförts av Renault verkstad vid 4100, 7100 och 9300 mil. Nästa service är om ett par hundra mil enligt färddatorn. Är det anledning att bli orolig? Hur orolig? Vad tror ni nästa service går på cirka? Står att det ska vara en stor service enligt boken.
Bilen har ett riktigt bra pris därför är jag fortfarande intresserad. ca 60 000 kr inkl sommar och vinterdäck av hyffsad kvalité.
Spontana tankar? Vad hade ni gjort i mitt fall? Verkligen sugen på just den modellen.
Funderar på att köpa en Megane III 1,6 etanolversionen med dynamique paket och vill ha lite köpråd. Det är en leasad företagsbil som gått ca 11000 mil. årsmodell 2010 uttagen december 2009.
Bilen kändes väldigt bra vid första anblicken och den gick bra och själva modellen är jag nöjd med men sedan när jag tittar i serviceboken blir jag skeptisk.
Vilka är serviceintervallerna för bilen? Tyckte mig kunna läsa mig till att det är 2000 mils intervaller men lite osäker.
I serviceboken står det att service utförts av Renault verkstad vid 4100, 7100 och 9300 mil. Nästa service är om ett par hundra mil enligt färddatorn. Är det anledning att bli orolig? Hur orolig? Vad tror ni nästa service går på cirka? Står att det ska vara en stor service enligt boken.
Bilen har ett riktigt bra pris därför är jag fortfarande intresserad. ca 60 000 kr inkl sommar och vinterdäck av hyffsad kvalité.
Spontana tankar? Vad hade ni gjort i mitt fall? Verkligen sugen på just den modellen.
Daniel Pettersson
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
gör m test på den om du sen är spekulant på den efter testet så kolla om inte dom kan baka in servicen i priset om du tänkt köpa den.
John Ignell Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
bra råd men det är företaget jag jobbar på som säljer bilen och det går tyvärr inte att pruta på priset eller att få mer inkluderat.john wrote:gör m test på den om du sen är spekulant på den efter testet så kolla om inte dom kan baka in servicen i priset om du tänkt köpa den.
Nån som vet vad service intervallet är? hittar vissa uppgifter om 3000 mil och vissa på 2000 mil. är det 3000 mil känns det bättre men tar gärna spontana tips
Daniel Pettersson
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
etanolversionen har 1500mils intervall på service om du enbart kör på E85
Kör du mest på bensin så är det 3000 milaintervall
Kör du mest på bensin så är det 3000 milaintervall
John Ignell Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Har Renault ändrat intervallerna mellan 2009/2010 och 2011/2012? Den jag har som är från 2011 i september har 2000 mils intervall oavsett om man kör på bensin eller E85.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
dom rekomenderar 1500 mils intervall om du enbart kör på E85 då det blir
mer slitage bla.dessutom skall motorvärmare vara inkopplad då det är under 10c+
då motorn ska vara varm i oljan året runt
mer slitage bla.dessutom skall motorvärmare vara inkopplad då det är under 10c+
då motorn ska vara varm i oljan året runt
John Ignell Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
"Dom"? Renault centralt då? Eller en viss verkstad? Eller rent av en viss mekaniker?
Mer slitage rent generellt tror jag inte alls på som orsak. Dock om man använder bilen i princip uteslutande till att köra korta sträckor utan att motorn blir genomvarm och dessutom inte har motorvärmare på vintern så kan oljan spädas ut av för mycket kvarvarande etanol och det är ju inte det bästa. Det torde dock enkelt motverkas genom att då och då köra motorn genomvarm.
Mer slitage rent generellt tror jag inte alls på som orsak. Dock om man använder bilen i princip uteslutande till att köra korta sträckor utan att motorn blir genomvarm och dessutom inte har motorvärmare på vintern så kan oljan spädas ut av för mycket kvarvarande etanol och det är ju inte det bästa. Det torde dock enkelt motverkas genom att då och då köra motorn genomvarm.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Renault förståss rekomenderar tättare byte vid E85 användning samt motorvärmaren skall vara inkopplad oavsett temp ute då den är under 10+C!
John Ignell Enviken
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Även jag förstår att du menar Renault Mina frågor kom sig av att det tydligen förekommer en massa olika "råd" vad man ska och inte ska göra när man kör på E85. Dessa "råd" kan komma från olika källor, som t.ex importören, en viss verkstad och ibland en viss mekaniker och kan vara helt olika dessutom.
I fallet med den Megane "hösten 2011" som jag har så har jag frågat märkesverkstaden om det verkligen är samma oljebytesintervall(för det är det som det handlar om oftast) när man kör på E85 som på bensin och har fått svaret att så är fallet. Jag frågade dem just med tanke på att det brukar vara kortare intervall på E85.
Rådet med motorvärmare så fort tempen är under +10 har jag dock aldrig hört talas om, vare sig med Renault eller den Ford C-MAX FFV jag hade tidigare. Vad skulle det kunna ha för inverkan egentligen? Möjligen en liten teoretisk sådan om man som jag nämnde kör bara korta sträckor där motorn aldrig hinner bli genomvarm.
I fallet med den Megane "hösten 2011" som jag har så har jag frågat märkesverkstaden om det verkligen är samma oljebytesintervall(för det är det som det handlar om oftast) när man kör på E85 som på bensin och har fått svaret att så är fallet. Jag frågade dem just med tanke på att det brukar vara kortare intervall på E85.
Rådet med motorvärmare så fort tempen är under +10 har jag dock aldrig hört talas om, vare sig med Renault eller den Ford C-MAX FFV jag hade tidigare. Vad skulle det kunna ha för inverkan egentligen? Möjligen en liten teoretisk sådan om man som jag nämnde kör bara korta sträckor där motorn aldrig hinner bli genomvarm.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Bara att läsa....
http://www.miljobilar.net/etanolbilar.aspx
Som ni ser där så är det bara en rekomendation att använda motorvärmare för att lättare kunna starta bilen då temperaturen går under -10 grader. Dock så mår vilken motor som hellst bra av att använda motorvärmare redan när tempen blir kallare än säg +5 grader.
Även miljön mår bättre eftersom motorn snabbare kommer upp i normal driftstemp.
Oljebytesintervallet ändras inte beroende på om du kör på Etanol eller Bensin.
Är intervallet 1000,1500,2000 whatever så skall bilen servas då. Ibland skiljer det även på tiden mellan service. vissa har 1 år och andra har 2 år. Sköts inte detta så har man ingen garanti kvar på bilen. Åtminstånde ingen garanti på motorn.
Azer666, ger du mig regnummret så kan jag kolla upp vilka serviceintervaller du har på din bil i ICM!
Vh Johnny
http://www.miljobilar.net/etanolbilar.aspx
Som ni ser där så är det bara en rekomendation att använda motorvärmare för att lättare kunna starta bilen då temperaturen går under -10 grader. Dock så mår vilken motor som hellst bra av att använda motorvärmare redan när tempen blir kallare än säg +5 grader.
Även miljön mår bättre eftersom motorn snabbare kommer upp i normal driftstemp.
Oljebytesintervallet ändras inte beroende på om du kör på Etanol eller Bensin.
Är intervallet 1000,1500,2000 whatever så skall bilen servas då. Ibland skiljer det även på tiden mellan service. vissa har 1 år och andra har 2 år. Sköts inte detta så har man ingen garanti kvar på bilen. Åtminstånde ingen garanti på motorn.
Azer666, ger du mig regnummret så kan jag kolla upp vilka serviceintervaller du har på din bil i ICM!
Vh Johnny
Johnny Söderström
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Under -10 är ju en helt annan femma än under +10, hehe. Redan vid noll börjar jag använda motorvärmare.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Har haft min i två år och 20000km nu.
Har precis bokat service till en kostnad av 3364:- på bilia eskilstuna.
Har bara kört etanol i min och använder motorvärmare oktober-april.
Har varken läst eller fått rekommendationer på andra intervaller pga etanolen.
Förbrukningen ligger på 0,95-1 på sommaren och 1,15-1,2 på vintern. Då kör jag 80% stad och 20% landsväg.
Har precis bokat service till en kostnad av 3364:- på bilia eskilstuna.
Har bara kört etanol i min och använder motorvärmare oktober-april.
Har varken läst eller fått rekommendationer på andra intervaller pga etanolen.
Förbrukningen ligger på 0,95-1 på sommaren och 1,15-1,2 på vintern. Då kör jag 80% stad och 20% landsväg.
Pär Ekhamre
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Applåder!oakhammer wrote: Har bara kört etanol i min
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Köpråd Megane III 1,6 E85
Hej alla!
Man kan se hur en förbrukar etanol, kostnaden av etanol
Beräkna etanolkostnad
t. ex. Avstånd Helsingborg Jönköping
Etanolförbrukning: 24.2lt
Etanolkostnad: 281.69kr
Bensinsförbrukning: 17.62lt
Bensinkostnad: 222.36kr
Väg Helsingborg - Jönköping
Man kan se hur en förbrukar etanol, kostnaden av etanol
Beräkna etanolkostnad
t. ex. Avstånd Helsingborg Jönköping
Etanolförbrukning: 24.2lt
Etanolkostnad: 281.69kr
Bensinsförbrukning: 17.62lt
Bensinkostnad: 222.36kr
Väg Helsingborg - Jönköping
Ache Alman