Laguna check injection

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Statte

Laguna check injection

Post by Statte »

Hej alla har en Laguna gt -05 och nu har jag fått check injektion varning och service lampan lyser den orangea skiftnykeln, har lyckats googla att detta är ganska vanligt tydligen, måste jag till verkstaden direkt eller?? Bilen skulle in på 9000 service men bytte oljan själ istället och nollställd serviceintervallen med knappen till färddatorn, det kan inte ha något med service att göra? Är mycket tacksam för svar.
mvh
Karl Blomström
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Laguna check injection

Post by Starbright »

Hej!

Det bör inte ha ngt att göra med att du böt olja i bilen.

Du måste inte åka till verkstaden, men vill du att bilen skall gå som den skall och gå igenom besiktning etc , så måste du ta reda på vad som orsakar att lampan lyser och sedan laga detta.

vilken kodläsare som hellst duger, måste inte vara clip, men givetvis vore ju en verkstad det bästa då dem kan hjälpa dig med allt, från att ta reda på vad som felar till att reparera det som är trasigt.

Går bilen lika normalt som innan är det nog ingen fara att köra vidare tills du fått en tid för felsökning, men går bilen illa bör du inte köra vidare, då risk för motorskada då föreligger.

Vh Johnny
Johnny Söderström
Statte

Post by Statte »

Hej, tack för svar när jag tog bilen idag så visade det okej på motorn och inga varningar, kan det vara någon sensor eller givare som visade fel??
Karl Blomström
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Givetvis kan det vara så!

För att kunna veta helt säkert MÅSTE du på ett eller annat sätt läsa ut felkoderna från styrenheten, så man får veta vilken komponent som orsakat att motorlampan lyste tidigare.. man kan inte gissa.

Skulle inte förvåna mig om en Uppvärmingsslinga till en av lambdasensorerna har gått och dött.. sedan får den kontakt igen ( smal liten tråd inuti lamdasonden) och felet försvinner för stunden , kommer isf att återkomma senare.
Johnny Söderström
Statte

Post by Statte »

Hej alla, liten uppdatering på min Laguna, den har gått hur bra som helst i tre månader nu men, idag började det lysa check injection igen och inte nog med det så blinkar även check emissions, någon som vet vad det betyder? Nu lyser även skiftnyckeln och orangea motorkontrollampan, bilen går som vanligt...
MVH
Karl Blomström
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Starbright har nog rätt. Ta ut felkoder så blir det lättare att felsöka.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply