Clio 98 som går som en klocka ELLER som en påse skridskor

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
it_mutt

Clio 98 som går som en klocka ELLER som en påse skridskor

Post by it_mutt »

Tjo

Ja, jag vet att detta givetvis inte blir lätt att diagnostisera men, lite "pointers" hade varit galet trevligt.

Handlar om en Clio, en 98, med en 1.4-motor (kan tyvärr inte ge någon motor"kod" för tillfället).

Saken är, iaf, att antingen startar den som den ska, och då går den som en klocka och gör så tills att man stänger av den.

Men, emellanåt så är den rent hopplös att få liv i, när den väl startar går den som en påse skridskor, och kan mycket väl få för sig att dö en sväng när den helst behagar.

Så, några tips alls om var man skulle kunna tänkas börja riva?

Om det är av intresse har den rullat 14k mil på en höft.

Min spontantanke är något relä exempelvis till bränslepumpen kanske?

Men, tips och pointers tas tacksamt emot

- - Edit - -

Efter att ha pratat med en polare som har tillgång till AD kollade han, och tydligen är då vevaxellägesgivaren ett vanligt fel. Någonstans att börja iaf :)
Mike V. Henriksson - Hässleholm
Joakim16v

Re: Clio 98 som går som en klocka ELLER som en påse skridsko

Post by Joakim16v »

it_mutt wrote: Efter att ha pratat med en polare som har tillgång till AD kollade han, och tydligen är då vevaxellägesgivaren ett vanligt fel. Någonstans att börja iaf :)
Det skulle varit mitt första tips också. Annars är en ordentlig service med olja, tändstift, tändkablar, fördelare och filter också en bra början om det inte är gjort nyligen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply