Eftermontera farthållare: Renault Megane Sports Tourer -10

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jon anders olsson

Eftermontera farthållare: Renault Megane Sports Tourer -10

Post by jon anders olsson »

Hej igen :D Jag sitter och smider planer att köpa begagnad ratt och själva knappen bredvid handbromsen till farthållaren då jag saknar farthållare på min :cry: är det nån som vet om det går, måste man låta Renaultverkstan koppla in sin dator efter monteringen och lägga till farthållare? sitter det nå mer delar till farthållaren typ box eller nåt?

Tacksam för svar!

Mvh/Anders
Jon Anders Olsson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Eftermontera farthållare: Renault Megane Sports Tourer -

Post by Starbright »

Hej!

jag är rädd att det tyvärr inte är så enkelt.
Ledningsmattan du har i bilen är ej samma som i dem med farthållare.
Har du otur så måste hela ledningsmattan bytas ut.

Kikar du efter så tror jag inte att du har ngn kontakt vid "hålet" för farthållare/fartbegränsarväljarknappen.
tror även det är en annan kontaktrulle som gäller också. (för att få rattknapparna att fungera)

visserligen angår det inte mig.. men varför köpte du inte en bil med farthållare från första början?

Vh Johnny
Johnny Söderström
jon anders olsson

Post by jon anders olsson »

Jag har kollat där strömbrytaren ska sitta bredvid handbromsen och där är det kablar med en kontakt iaf, sitter bara en täckbricka (plastbit) över nu, så helt annan kabelhärva verkar det inte vara?

Jag köpte denna för att det var rätt prislapp och jag ville ha en svart färg med gps och det var det på denna, dock var det ingen farthållare :)
Jon Anders Olsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jag gjorde så på min laguna II -02. Det var inga problem på den iaf, fick byta kabeln mellan ratten pga fler kablar + locket över kablaget. Samt ratten airbag och styr knapp. Sen om det funkar på en megane. ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply