Megane II -05 startar ej... startspärr? kortläsare? HJÄLP!
Moderator: Forumpolisen
Megane II -05 startar ej... startspärr? kortläsare? HJÄLP!
Idag ville inte bilen starta. Jag misstänker att startspärren har kommit i eller att kortläsaren slutat fungera. Det händer inte mkt när jag stoppar i nyckelkortet i kortläsaren, lampor och instrumentpanel är som vanligt, allt lyser såsett men när man trycker på startknappen som låter ett smattrande ljud i ett par sekunder, sen händer inget mer. Har provat båda nyckelkorten men samma fel.
Till saken hör också att det är automatlåda och den står i garaget, vilket gör det hela ytterliggare komplicerat om den skulle behöva bärgas bort...
Har läst att kortläsare kan gå sönder ganska ofta; låter det som att det kan vara fel på den? Nån som känner igen problemet?
Det ska vara ganska lätt att byta kortläsare har jag förstått, nån vill förklara lite snabbt hur man går till väga?
Behöver jag nya nyckelkort oxå då i så fall eller behöver dem kodas om? Kan man göra det själv? Bilen går ju som sagt inte att flytta på på egen hand.
Är ett alternativ att nollställa batteriet? Jag läste att det kunde skada startspärr, larm o s v. Hur länge måste den stå strömlös i så fall?
eller kan det vara startmotorn?
Vad ska jag göra???
Till saken hör också att det är automatlåda och den står i garaget, vilket gör det hela ytterliggare komplicerat om den skulle behöva bärgas bort...
Har läst att kortläsare kan gå sönder ganska ofta; låter det som att det kan vara fel på den? Nån som känner igen problemet?
Det ska vara ganska lätt att byta kortläsare har jag förstått, nån vill förklara lite snabbt hur man går till väga?
Behöver jag nya nyckelkort oxå då i så fall eller behöver dem kodas om? Kan man göra det själv? Bilen går ju som sagt inte att flytta på på egen hand.
Är ett alternativ att nollställa batteriet? Jag läste att det kunde skada startspärr, larm o s v. Hur länge måste den stå strömlös i så fall?
eller kan det vara startmotorn?
Vad ska jag göra???
Last edited by kent_nr1 on 30 Jan 2013, 18:48, edited 1 time in total.
Kent Gustavsson
Re: Megane II -05 startar ej... startspärr? kortläsare? HJÄL
låter som du har dåligt med spänning.kent_nr1 wrote:Idag ville inte bilen starta. Jag misstänker att startspärren har kommit i eller att kortläsaren slutat fungera. Det händer inte mkt när jag stoppar i nyckelkortet i kortläsaren, lampor och instrumentpanel är som vanligt, allt lyser såsett men när man trycker på startknappen som låter ett smattrande ljud i ett par sekunder, sen händer inget mer. Har provat båda nyckelkorten men samma fel.
Vad ska jag göra???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Hej!
1. Nej jag tror inte det är kortläsaren som är trasig.
Då den är trasig så står det att kortet ej går att finna.
I ditt fall slås tändningen på och bilen verkar göra ett startförsök.
2. Om man byter kortläsaren behöver man INTE programera in nya kort eller dyl.
Detta görs bara om Kort försvunnit eller gått sönder.
Om man byter UCH måste även korten läras in i bilen igen men man måste inte byta kort.
3. Korten kommer ej att avprogrameras eller dyl utav att lossa på batteriet, det ända som händer är att radion tappar koden samt elhissarna måste initiers om. Ställa om klockan måste man också göra.
4. Förklara lite bättre är du snäll och ta det i tur och ordning.,
Du stoppar i nyckelkortet, då skall texten" press brake or clutch to start" upp.
Du trycker ned kopplingen och sedan på startknappen, vad händer då?
tänds tändningen upp och sedan börjar det smattra i instrument etc?
Kortläsaren på megane II är inte lika enkel som exempelvis lagunan som tar kanske 1 min att ta bort. På meganen måste man ta bort radion och själva frontpanelen för att kunna byta läsaren
Är batteriet välladdat?
Är säkringen till startmotorn hel? sitter i UPC (ganska dryg att komma åt)
Om det inte är batteriet som är orsaken och du inte har möjlighet att felsöka din bil så bör du ta den till verkstad.
Autlådan går att ställa i neutralläge för transport. men observera, man bör isf bogsera mycket långsamt ( under 20 km/h ) och högst ngn enstaka mil
Om man byter UCH måste även korten läras in i bilen igen men man måste inte byta kort.
3. Korten kommer ej att avprogrameras eller dyl utav att lossa på batteriet, det ända som händer är att radion tappar koden samt elhissarna måste initiers om. Ställa om klockan måste man också göra.
Du stoppar i nyckelkortet, då skall texten" press brake or clutch to start" upp.
Kortläsaren på megane II är inte lika enkel som exempelvis lagunan som tar kanske 1 min att ta bort. På meganen måste man ta bort radion och själva frontpanelen för att kunna byta läsaren
Är batteriet välladdat?
Om det inte är batteriet som är orsaken och du inte har möjlighet att felsöka din bil så bör du ta den till verkstad.
Autlådan går att ställa i neutralläge för transport. men observera, man bör isf bogsera mycket långsamt ( under 20 km/h ) och högst ngn enstaka mil
Johnny Söderström
4. Ja precis, det står press brake + start. tändningen tänds 1 sek i samband med smattrandet, sen släcks det. sen står det remove card.Starbright wrote:Hej!
Är batteriet välladdat?
batteriet tittade jag på, det är i gott skick. det är grönt i det där titthålet.
hur kan jag få växelspaken till neutral? den känns väldigt stum...
vad menar du med UPC? den säkringen har jag inte tittat... tacksam för mer hjälp!
Kent Gustavsson
jaha, hur åtgärdar jag detta? batteriet är i gott skick..Tony wrote:låter som du har dåligt med spänning.kent_nr1 wrote:Idag ville inte bilen starta. Jag misstänker att startspärren har kommit i eller att kortläsaren slutat fungera. Det händer inte mkt när jag stoppar i nyckelkortet i kortläsaren, lampor och instrumentpanel är som vanligt, allt lyser såsett men när man trycker på startknappen som låter ett smattrande ljud i ett par sekunder, sen händer inget mer. Har provat båda nyckelkorten men samma fel.
Vad ska jag göra???
Kent Gustavsson
kan tillägga att kortläsaren är bytt 2010 av tidigare ägare pga av att den varnade för dåligt batteri i nyckel trots att batteriet var nytt. de har även bytt startspärr och svänghjulsgivare vid detta skede. den var inlämnad för att "den startar sporadiskt". vet ej om det hör hit...
Kent Gustavsson
-
stoppa in kortet i läsaren. Tryck och håll in startknappen i ca 4 sek.hur kan jag få växelspaken till neutral?
rattlåset skall låsa upp och tändningen slås på.
tryck ned bromsen och för sedan spaken till neutral
om bilen är strömlös kan man fortfarande lösa detta genom att ta upp själva panelen runt spaken och tryck in en knapp/hävarm som gör att låset släpper och man kan sedan föra spaken till neutral. tror detta står i instruktionsboken.
UPC = säkringsenheten som sitter i motorutrymmet på höger sida om batteriet.
skruva loss dem 2 torxskruvarna T30 och ta sedan bort plastkåpan.
nu ser du vissa säkringar. nr 3 dvs säkring 2 på den nedersta raden vilket är en 25A säkring ( obs nr på säkring är 3 men positionen i säkringsboxen är pos 2. Hoppas du förstår vad jag menar) så har du säkringen för startsolenoiden. Kolla om den är hel.
är den hel och ström kommer fram till startmotorn ja då får du kolla upp jordkablar etc.
om du kommer åt.. kolla 30matning till startmotorn. kolla även att inga kablar är oxiderade eller rostiga, vilket kan skapa spänningsfall i kabeln vilket gör att startmotorn får för låg spänning.
är säkringen hel ( nr 3 dvs) kolla isf att matning kommer till startmotorn när du trycker på knappen.
som du märker kan detta bli en del elektrisk felsökning och jag hoppas du klarar av att testa detta. Annars gäller verkstad som sagt.
Johnny Söderström
Starbright wrote:stoppa in kortet i läsaren. Tryck och håll in startknappen i ca 4 sek.hur kan jag få växelspaken till neutral?
rattlåset skall låsa upp och tändningen slås på.
tryck ned bromsen och för sedan spaken till neutral
om bilen är strömlös kan man fortfarande lösa detta genom att ta upp själva panelen runt spaken och tryck in en knapp/hävarm som gör att låset släpper och man kan sedan föra spaken till neutral. tror detta står i instruktionsboken.
UPC = säkringsenheten som sitter i motorutrymmet på höger sida om batteriet.
skruva loss dem 2 torxskruvarna T30 och ta sedan bort plastkåpan.
nu ser du vissa säkringar. nr 3 dvs säkring 2 på den nedersta raden vilket är en 25A säkring ( obs nr på säkring är 3 men positionen i säkringsboxen är pos 2. Hoppas du förstår vad jag menar) så har du säkringen för startsolenoiden. Kolla om den är hel.
är den hel och ström kommer fram till startmotorn ja då får du kolla upp jordkablar etc.
om du kommer åt.. kolla 30matning till startmotorn. kolla även att inga kablar är oxiderade eller rostiga, vilket kan skapa spänningsfall i kabeln vilket gör att startmotorn får för låg spänning.
är säkringen hel ( nr 3 dvs) kolla isf att matning kommer till startmotorn när du trycker på knappen.
som du märker kan detta bli en del elektrisk felsökning och jag hoppas du klarar av att testa detta. Annars gäller verkstad som sagt.
Hittade säkringarna du nämnde, det verkar minst sagt pilligt som du skrev. .. Dock hann jag inte titta på den aktuella säkringen. Du skrev efter att jag var ute. Gick i alla fall ut igen och testa det med tändNingen och det funkade nu har jag åtminstone fått ut bilen ur garaget med hjälp av lille Nissan micra tur det fanns en bil till. Hade inte orkat putta ut bilen själv. Nu ska den bara bogseras till Bilia. Ca 2 mil. Går det?
Kan ej kolla el i kablar osv själv tyvärr. Säkringen kan ju kolla först iofs. Tack för hjälpen sålänge!
Kent Gustavsson
-
2 mil går väll an men kör inte fort!
Johnny Söderström
Starbright wrote:2 mil går väll an men kör inte fort!
Okej. Tänkte på om det hade varit startspärren, hur hade det visat sig på bilen? För det verkar inte vara det eller?
Kent Gustavsson
-
Du.. startmotorn gick inte.. men vad säger att du inte kan bogsera igång bilen?
slår tändningen på så ratten går att röra så kan mycket väl även bilen gå igång.
Prova vet ja
startspärr på nyare Renault är lite annorlunda uppbygda mot vad dem var tidigare.
Det är fler saker som är involverade.
bl.a ett elektriskt rattlås.
Fungerar inte startspärren, så kommer bilen helt enkelt inte ens slå ifrån rattlåset eller ngnting. Tycker det låter lite avigt om man säger att det är fel på startspärren.
Handlar helt enkelt om starttillåtelse efter godkännande av kort + samtliga delar som sitter i systemet
Helt enkelt fungerar inte en av delarna i systemet, ja då tillåts heller inte start av bil.
sedan om det är kortet, läsaren, rattlåset. styrenhet etc spelar ingen roll, hela kedjan har inte kunnat löpa och därmed blir det stopp.
i ditt fall tror jag inte på startspärrsproblem.
slår tändningen på så ratten går att röra så kan mycket väl även bilen gå igång.
Prova vet ja
startspärr på nyare Renault är lite annorlunda uppbygda mot vad dem var tidigare.
Fungerar inte startspärren, så kommer bilen helt enkelt inte ens slå ifrån rattlåset eller ngnting. Tycker det låter lite avigt om man säger att det är fel på startspärren.
Handlar helt enkelt om starttillåtelse efter godkännande av kort + samtliga delar som sitter i systemet
Helt enkelt fungerar inte en av delarna i systemet, ja då tillåts heller inte start av bil.
sedan om det är kortet, läsaren, rattlåset. styrenhet etc spelar ingen roll, hela kedjan har inte kunnat löpa och därmed blir det stopp.
Johnny Söderström
Hej!Starbright wrote:Du.. startmotorn gick inte.. men vad säger att du inte kan bogsera igång bilen?
Prova vet ja
Har idag fått prdning på bilen. Antagligen var det batteriet som var kass. Pratade med Bilia och de kände igen problemet och bad mig prova startkabla bilen. Gick den igång då så måste det vara batteriet. Och mycket riktigt, den gick igång. Så, det bar iväg och köpa nytt batteri.
Skönt att det "förmodligen" inte var värre bekymmer! (ta i trä...)
Tack för alla tips! ha det gött!
Kent Gustavsson
jag skulle ändå satt det på laddning innan jag uteslöt batteriet.kent_nr1 wrote:jaha, hur åtgärdar jag detta? batteriet är i gott skick..Tony wrote:låter som du har dåligt med spänning.kent_nr1 wrote:Idag ville inte bilen starta. Jag misstänker att startspärren har kommit i eller att kortläsaren slutat fungera. Det händer inte mkt när jag stoppar i nyckelkortet i kortläsaren, lampor och instrumentpanel är som vanligt, allt lyser såsett men när man trycker på startknappen som låter ett smattrande ljud i ett par sekunder, sen händer inget mer. Har provat båda nyckelkorten men samma fel.
Vad ska jag göra???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Kent, kolla med en startkabel mellan minuspol på batteriet och motorblocket, ifall jordflätan mellan chassie och motor har dålig kontakt! Ladda även batteriet med en "intelligent" laddare eller ta det till någon som har instrument för att testa batterikondtionen.
// Göte J
// Göte J