Startproblem Megane II -08
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Megane II -08
Har startproblem på min Megane 2008. Nu startar bilen inte alls. Om den får stå ett dygn tänder den till kort första försöket men vägrar sedan tända. Startmotorn snurrar. Hade lite problem tidigare att den gick lite ojämt på tomgång och att jag fick ge den lite gas vid start för att den inte skulle stannade direkt. Dessutom började batteriet bli batteriet sämre och det blev svårt att starta när det var riktigt kallt. Jag bytte batteri och efter det har den aldrig startat.
Googlade och utifrån ojämn tomgån misstänkte jag tändspolar. Jag har kollat gnista på stift, varav ett stift inte fungerade. Har bytt alla stift och två tändspolar(det var troligen inget fel på spolarna). Fortfarande samma resultat, tänder till kort om den stått en natt. Verkar som den inte få bränsle.
Känns märkligt gick ju tämligen bra fram till det blev -20 grader, men batteriet var dåligt så jag bytte det och trodde det skulle bli bra när det blev varmare men det har det inte blivit, har inte startat sedan dess.
Vad kan man kolla?
Googlade och utifrån ojämn tomgån misstänkte jag tändspolar. Jag har kollat gnista på stift, varav ett stift inte fungerade. Har bytt alla stift och två tändspolar(det var troligen inget fel på spolarna). Fortfarande samma resultat, tänder till kort om den stått en natt. Verkar som den inte få bränsle.
Känns märkligt gick ju tämligen bra fram till det blev -20 grader, men batteriet var dåligt så jag bytte det och trodde det skulle bli bra när det blev varmare men det har det inte blivit, har inte startat sedan dess.
Vad kan man kolla?
Per-Olov Eriksson
- hkc616
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
Re: Startproblem Megane II -08
Om den slutade att starta alls när du bytte batteriet bör DET väl bero på bytet. Sedan de andra problemen kan säkert bero på ett flertal andra grejer som är svårt att säga utan att kolla felkoder eller liknande felsökning.
/Fredrik
/Fredrik
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Går startspärren ur?
Går bränslepumpen?
Går bränslepumpen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Hur kollar jag om startspärren går ur? Jag har provat det mesta med att låsa igen och låsa upp via nyckelkortet.
Hur kollar jag bränsle pumpen. Jag hör i alla fall inget, men vet inte om den ska höras .
Funderar på att dra ned den på Volvo för att kolla felkoder etc..
Kan ju tillägga att sista gången den startade gick den dåligt på 2-3 cylindrar, och då fick jag gasa för att hålla varv för på tomgång stannade den direkt. Efter detta bytte jag batteri. Kollade gnista på (1st saknade) och bytte stift. Efter det lät det som den tände upp bättre men det var bara något varv innan den slocknade och vägrar tända.
Hur kollar jag bränsle pumpen. Jag hör i alla fall inget, men vet inte om den ska höras .
Funderar på att dra ned den på Volvo för att kolla felkoder etc..
Kan ju tillägga att sista gången den startade gick den dåligt på 2-3 cylindrar, och då fick jag gasa för att hålla varv för på tomgång stannade den direkt. Efter detta bytte jag batteri. Kollade gnista på (1st saknade) och bytte stift. Efter det lät det som den tände upp bättre men det var bara något varv innan den slocknade och vägrar tända.
Per-Olov Eriksson