Ojämn tomgång mm
Moderator: Forumpolisen
Ojämn tomgång mm
Hej!
Fick ett problem efter hemkomst från 4 veckors semester när jag startade upp bilen som stått stilla under samma tid. (Bilen, Renault Megane 1.6 16V 1999-2000, gått 39000 mil.) Tankade fullt och sedan körde jag iväg.
Började hacka och och gå på "3,5" cylindrar. Slö och ryckig på acc. Drog bitvis mycket soppa. Tänkte direkt trasig tändspole. Testade och bytte tändspolar, ingen lycka.
Lämnade in den för test av komp (eftersom motorn gått så långt tänkte jag börja där). Inga problem 13, 14, 13, 13 bar, cyl 1-4. Mekanikerna undersökte spridare/insprutare. Inga synliga problem.
Felkoder som larmat var många: Bensinpumpens relä, startspärrskrets, krets insprutare cylinder 4, krets tändspole 1-4, krets tändspole 2-3.
Han frågade om jag mekat något med den pga av så många felkoder men jag hade bara systematiskt bytt ut tändspolarna.
Noterade senare att bränslefilter inte blev bytt vid 36000 mil service.
Bilen går bättre nu accar bra och har kraft. Men går fortfarande ojämnt på tomgång när den är varm (ej kall).
Några idéer var jag kan börja? Kan igensatt bränslefilter orsaka symptomen?
Thomas
Fick ett problem efter hemkomst från 4 veckors semester när jag startade upp bilen som stått stilla under samma tid. (Bilen, Renault Megane 1.6 16V 1999-2000, gått 39000 mil.) Tankade fullt och sedan körde jag iväg.
Började hacka och och gå på "3,5" cylindrar. Slö och ryckig på acc. Drog bitvis mycket soppa. Tänkte direkt trasig tändspole. Testade och bytte tändspolar, ingen lycka.
Lämnade in den för test av komp (eftersom motorn gått så långt tänkte jag börja där). Inga problem 13, 14, 13, 13 bar, cyl 1-4. Mekanikerna undersökte spridare/insprutare. Inga synliga problem.
Felkoder som larmat var många: Bensinpumpens relä, startspärrskrets, krets insprutare cylinder 4, krets tändspole 1-4, krets tändspole 2-3.
Han frågade om jag mekat något med den pga av så många felkoder men jag hade bara systematiskt bytt ut tändspolarna.
Noterade senare att bränslefilter inte blev bytt vid 36000 mil service.
Bilen går bättre nu accar bra och har kraft. Men går fortfarande ojämnt på tomgång när den är varm (ej kall).
Några idéer var jag kan börja? Kan igensatt bränslefilter orsaka symptomen?
Thomas
Thomas Åkerlund