Hjulbalansering eller hjulinställning?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Hjulbalansering eller hjulinställning?

Post by Luke »

Hej!

Jag har nyligen bytt ut bromsbelägg och skivor på min Megane-02, eller rättare sagt min far har gjort det. Det gick bra och den gick igenom besiktningen. Men när jag kör i mellan 70-90 km/h så vibrerar ratten väldigt, men det händer inte hela tiden utan kommer lite då och då. Jag känner helt klart att det är något nytt som inte varit innan. Jag kan inte så mycket om bilar men har hört att så fort man gör arbete i framvagnen så bör man göra en hjulinställning/framvagnsinställning (antar att det är samma sak?). Min far tycker inte att jag ska göra det utan han pratar om att jag ska göra en hjulbalansering. Vad tycker ni? Tänkte kolla med er här först innan jag går vidare till verkstad.

Kan nämna att besiktningen påpekade att vänster framhjul var kärvt, något som gör att fälgen blir varm och något som bör åtgärdas. Jag nämnde detta för min far som justerade lite men fälgen blir fortfarande varm efter 1-3 mils körning, men inte så man bränner sig. Enligt honom är det något som kommer att försvinna, men vad tror ni?

Tacksam för tips och hjälp!
Lucas Kling, Karlstad.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hjulbalansering eller hjulinställning?

Post by Tony »

Luke wrote:Hej!

Jag har nyligen bytt ut bromsbelägg och skivor på min Megane-02, eller rättare sagt min far har gjort det. Det gick bra och den gick igenom besiktningen. Men när jag kör i mellan 70-90 km/h så vibrerar ratten väldigt, men det händer inte hela tiden utan kommer lite då och då. Jag känner helt klart att det är något nytt som inte varit innan. Jag kan inte så mycket om bilar men har hört att så fort man gör arbete i framvagnen så bör man göra en hjulinställning/framvagnsinställning (antar att det är samma sak?). Min far tycker inte att jag ska göra det utan han pratar om att jag ska göra en hjulbalansering. Vad tycker ni? Tänkte kolla med er här först innan jag går vidare till verkstad.

Kan nämna att besiktningen påpekade att vänster framhjul var kärvt, något som gör att fälgen blir varm och något som bör åtgärdas. Jag nämnde detta för min far som justerade lite men fälgen blir fortfarande varm efter 1-3 mils körning, men inte så man bränner sig. Enligt honom är det något som kommer att försvinna, men vad tror ni?

Tacksam för tips och hjälp!
Då tycker jag din farsa borde kolla upp bromsarna igen, det är ju anliggning på den bromsen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hjulbalansering eller hjulinställning?

Post by Dennis »

Slipades rosten bort på naven? Bara minsta lilla smuts eller orenhet mellan skiva och nav så blir det vibrationer.

-Och som Tony poängterade, blir fälgen varm så ligger bromsarna på! Gör om gör rätt!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Hjulbalansering eller hjulinställning?

Post by Luke »

Ok tack för svaren. Ska fixa till det. Men bortsett från det, efter det är fixat - är det bra med hjulinställning eller ska det vara hjulbalansering, eller inget av dem. Jag gjorde en hjulinställning för ca 2 år sedan i samband med byte av spindelleder och det var då jag hörde från verkstadsfolket att det ska göras så fort man gjort arbete i framvagnen.
Lucas Kling, Karlstad.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Hjulbalansering eller hjulinställning?

Post by Starbright »

Ja om man gör arbete på framvagnen. dvs byter styrleder, styrstag, plockar den fjäderben etc då skall man göra en framvagninställning.

Men nu har ni fixat med bromsarna och det har inget med framvagnen att göra.
Du lossar aldrig ngn del som har med hjulvinklar att göra.

Däckbalansering är väll aldrig fel att göra. men tror inte det har med saken att göra.
Bromsen ligger an som redan konstaterats.
Johnny Söderström
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Hjulbalansering eller hjulinställning?

Post by Luke »

Starbright wrote:Ja om man gör arbete på framvagnen. dvs byter styrleder, styrstag, plockar den fjäderben etc då skall man göra en framvagninställning.

Men nu har ni fixat med bromsarna och det har inget med framvagnen att göra.
Du lossar aldrig ngn del som har med hjulvinklar att göra.

Däckbalansering är väll aldrig fel att göra. men tror inte det har med saken att göra.
Bromsen ligger an som redan konstaterats.
Tack för ditt svar!
Lucas Kling, Karlstad.
Post Reply