Megane -01 (K4M): hackande motor + blinkande varningslampa
Moderator: Forumpolisen
Megane -01 (K4M): hackande motor + blinkande varningslampa
Tänkte precis kränga av min Megane -01 och gjorde då lite motortvätt etc.
Den har även stått inne periodvis med ganska lite bränsle i tanken eftersom jag gjort lite puts och tvätt in- och utvändigt
Jag nämner detta som ev. förklaring till mitt problem:
Motorn hackar och efter ett tag (2-3 minuter) får jag en blinkande motorsymbol på instrumentpanelen (”insprutningsfel”)
Kan jag ha kommit åt någon sladd/kontakt?
Kan jag ha fått in fukt någonstans?
Kan det ha kondenserat vatten i tanken som sedan hamnat i bränslesystemet?
Det är torrt och fint i motorrummet och jag använde inte högtryck utan vatten med viss försiktighet.
Alla förslag på enkel felsökning välkomnas med tacksamhet, innan verkstadsbesöket blir ett faktum...
Den har även stått inne periodvis med ganska lite bränsle i tanken eftersom jag gjort lite puts och tvätt in- och utvändigt
Jag nämner detta som ev. förklaring till mitt problem:
Motorn hackar och efter ett tag (2-3 minuter) får jag en blinkande motorsymbol på instrumentpanelen (”insprutningsfel”)
Kan jag ha kommit åt någon sladd/kontakt?
Kan jag ha fått in fukt någonstans?
Kan det ha kondenserat vatten i tanken som sedan hamnat i bränslesystemet?
Det är torrt och fint i motorrummet och jag använde inte högtryck utan vatten med viss försiktighet.
Alla förslag på enkel felsökning välkomnas med tacksamhet, innan verkstadsbesöket blir ett faktum...
Magnus Jarlid - Göteborg
- hkc616
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
Re: Megane -01 (K4M): hackande motor + blinkande varningslam
Kolla så att det inte runnit ner vatten vid tändstiften som ligger där och "kortsluter"
/Fredrik
/Fredrik
hkc616 wrote:Kolla så att det inte runnit ner vatten vid tändstiften som ligger där och "kortsluter"
/Fredrik
Jag lyfte på kåpan och det såg torrt ut, men det kanske har sipprat ner vatten ändå...
Magnus Jarlid - Göteborg
- hkc616
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
Syns det inget vatten som ligger och guppar runt tändstiften kan du utesluta det.
/Fredrik
/Fredrik
Vet inte om trådskaparen fick bukt med sina problem, men jag har gjort några motortvättar på Megane-bilar och har i regel nästan alltid fått ryckig gång som följd oavsett hur väl jag tätat upp runt tändspolar, nere i tändstift m.m. I regel har 1.4l motorerna ryckt mer och mycket lättare (alltså oftare) än de andra.
Varmkörning och ryckningarna har släppt ibland efter först 4-5 dagar, ingen aning om vart fukten tagit sig in.
Hackande motor + blinkande motorsymbol har förövrigt varit problem med spridare för egen del. Fick 4st för 400:- på skroten lätt fix.
Varmkörning och ryckningarna har släppt ibland efter först 4-5 dagar, ingen aning om vart fukten tagit sig in.
Hackande motor + blinkande motorsymbol har förövrigt varit problem med spridare för egen del. Fick 4st för 400:- på skroten lätt fix.
Caspar Kähäri
Karlstad
Meganefreak
Karlstad
Meganefreak