Vatten i diesel lampan på en Clio 1.2 bensin
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 04 Jan 2013, 19:24
- Location: Kungsängen
Vatten i diesel lampan på en Clio 1.2 bensin
Hej
Jag har ett problem med min clio II 1.2 16v 2005.
Jag får vatten i diesel lampan att lysa samt motor lampan att lysa.
Och bilen går bara att varava upp till 3000 och det går inte mera än 90
jag har felkod "gasspjäll orimlig singnal"
jag har provat att bytta gasspjället samt olja har 5w30 castrol olja i,
jag har sett att jag har väldigt mycket olje kosestens(gul aktigt surja) i vevhusventilationens slangar på baksidan på motorn mellan toppen, ventilkoppan, och luftburken, Har gjort rent dom slangarna många gånger och släkt motor lampan men den kommer alltid tillbaka med olicka mellan rum 3-4 dagar elr 2-3 veckor,
Finns det det någon bakventil elr sugstrålpump elr liknande i vevhusventilationen?
Om det finns vart sider denna då?
Jag kör ca 10 mil om dan motorväg
Finns det någon som har ett svar på mitt problem så vore jag väldigt tacksam
Freddan
Jag har ett problem med min clio II 1.2 16v 2005.
Jag får vatten i diesel lampan att lysa samt motor lampan att lysa.
Och bilen går bara att varava upp till 3000 och det går inte mera än 90
jag har felkod "gasspjäll orimlig singnal"
jag har provat att bytta gasspjället samt olja har 5w30 castrol olja i,
jag har sett att jag har väldigt mycket olje kosestens(gul aktigt surja) i vevhusventilationens slangar på baksidan på motorn mellan toppen, ventilkoppan, och luftburken, Har gjort rent dom slangarna många gånger och släkt motor lampan men den kommer alltid tillbaka med olicka mellan rum 3-4 dagar elr 2-3 veckor,
Finns det det någon bakventil elr sugstrålpump elr liknande i vevhusventilationen?
Om det finns vart sider denna då?
Jag kör ca 10 mil om dan motorväg
Finns det någon som har ett svar på mitt problem så vore jag väldigt tacksam
Freddan
Freddan
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Vatten i diesel lampan på en Clio 1.2 bensin
Vatten i diesel-lampan, det är inte toppackningen som gått? Behöver du fylla på kylarvätska ibland? Kan vara fler än ett fel på din bil.
/Fredrik
/Fredrik
-
- Posts: 4
- Joined: 04 Jan 2013, 19:24
- Location: Kungsängen
Re: Vatten i diesel lampan på en Clio 1.2 bensin
hkc616 wrote:Vatten i diesel-lampan, det är inte toppackningen som gått? Behöver du fylla på kylarvätska ibland? Kan vara fler än ett fel på din bil.
/Fredrik
Jag behöver ej fylla på glykol i bilen,
Freddan
Re: Vatten i diesel lampan på en Clio 1.2 bensin
Varningslampor och gasspjäll.
På clio II med elektrisk gaspedal så blir det okontakt i kopplingstycket vid pedalstället. Klippa kabel eftr kabel och löda ihop med lödkrympslang är medicinen.
Majonäs i oljan.
Rengör igen alla vevhusventilation slangar och blås ur anslutningarna. kan vara ganska små kalibrerade hål i anslutningarna för att stämma av vacumet så motorn går rätt.
En del oljor är sämre på att transportera emulgeringen. Även efter oljebyte till bättre sort så kan det behövas ett byte till för att bli av med "majonäsen" i motorn.
På clio II med elektrisk gaspedal så blir det okontakt i kopplingstycket vid pedalstället. Klippa kabel eftr kabel och löda ihop med lödkrympslang är medicinen.
Majonäs i oljan.
Rengör igen alla vevhusventilation slangar och blås ur anslutningarna. kan vara ganska små kalibrerade hål i anslutningarna för att stämma av vacumet så motorn går rätt.
En del oljor är sämre på att transportera emulgeringen. Även efter oljebyte till bättre sort så kan det behövas ett byte till för att bli av med "majonäsen" i motorn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 4
- Joined: 04 Jan 2013, 19:24
- Location: Kungsängen
Re: Vatten i diesel lampan på en Clio 1.2 bensin
Men när jag tar bort vevhusvetilations slangarna på bakkant så kommer det kondens vatten också, och tar man bort luft burken och öppnar den så ser man rester efter vatten samt majonäs i vid gasspjäls hållet,
måste få veta vart skiten kommer i från.
Man brukar ha detta problem vid korta körningar på bilarna jag jobbar med men jag kör så pass långt om dagarna
måste få veta vart skiten kommer i från.
Man brukar ha detta problem vid korta körningar på bilarna jag jobbar med men jag kör så pass långt om dagarna
Freddan
Re: Vatten i diesel lampan på en Clio 1.2 bensin
Luft innehåller fukt.
Är slangen varm på insidan och kall på utsidan så bildas det kondens på den varma sidan. Enkel fysik! Då måste man ventilera bort fukten och det gör motorns vaccum förutsatt att slangar och anslutningar inte är täpta.
Sen så som jag skrev ovan om oljans förmåga att motverka "majonäsbildning".
Är slangen varm på insidan och kall på utsidan så bildas det kondens på den varma sidan. Enkel fysik! Då måste man ventilera bort fukten och det gör motorns vaccum förutsatt att slangar och anslutningar inte är täpta.
Sen så som jag skrev ovan om oljans förmåga att motverka "majonäsbildning".
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem