Säkring 3 under huven Scenic II 2004 1,9 dci
Moderator: Forumpolisen
Säkring 3 under huven Scenic II 2004 1,9 dci
Jag har en 2004 Grand Scenic med motor F9Q-812 och har nu i tre dagar försökt få rätsida med en säkring som hela tiden går.
F3 under huven-----Start Stopp enl. instruktionsboken och Heynes hänvisar till startmotorn.
Fenomen med hel säkring från början:
Startförsök 1 - bilen går igång utan problem.
Stannar av bilen
Startförsök 2 - säkringen går.
Byter säkring och allt upprepas igen.
Dock kan jag hindra detta genom att lossa pluspolen mellan varje startförsök, då håller säkringen.
Fråga....kan det vara en transistor som spökar??? Skall ju vara en sådan enligt VISU:s kopplingsschema.....men om det nu är fel på den var sitter den då??
Tacksam för tisp!
H.Bogart
F3 under huven-----Start Stopp enl. instruktionsboken och Heynes hänvisar till startmotorn.
Fenomen med hel säkring från början:
Startförsök 1 - bilen går igång utan problem.
Stannar av bilen
Startförsök 2 - säkringen går.
Byter säkring och allt upprepas igen.
Dock kan jag hindra detta genom att lossa pluspolen mellan varje startförsök, då håller säkringen.
Fråga....kan det vara en transistor som spökar??? Skall ju vara en sådan enligt VISU:s kopplingsschema.....men om det nu är fel på den var sitter den då??
Tacksam för tisp!
H.Bogart
Re: Säkring 3 under huven Scenic II 2004 1,9 dci
Felet är nu hittat.....en varm katalysator som ställer till besvär på kabeln till solenoiden på startmotorn. Den ligger ca 3cm ifrån och blir varm vilket medför att säkringen går....dvs solenoiden löser på för hög värme....åtgärdas genom ny solenoid eller en ny startmotor. Jag bytte startmotor och nu fungerar allt till 100%.H.Bogart wrote:Jag har en 2004 Grand Scenic med motor F9Q-812 och har nu i tre dagar försökt få rätsida med en säkring som hela tiden går.
F3 under huven-----Start Stopp enl. instruktionsboken och Heynes hänvisar till startmotorn.
Fenomen med hel säkring från början:
Startförsök 1 - bilen går igång utan problem.
Stannar av bilen
Startförsök 2 - säkringen går.
Byter säkring och allt upprepas igen.
Dock kan jag hindra detta genom att lossa pluspolen mellan varje startförsök, då håller säkringen.
Fråga....kan det vara en transistor som spökar??? Skall ju vara en sådan enligt VISU:s kopplingsschema.....men om det nu är fel på den var sitter den då??
Tacksam för tisp!
H.Bogart
Bo-Lennart Backman
Re: Säkring 3 under huven Scenic II 2004 1,9 dci
låter som man behöver isolera bättre
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen