Renault Megane 98 - Har problem med bensinmätaren
Moderator: Forumpolisen
Renault Megane 98 - Har problem med bensinmätaren
Bensin mätaren står på low hela tiden efter tankning. Hur kan jag åtgärda det? Brukar ändra ställning då då. Vill verkligen att den ska börja fungera igen.
Tacksam blir jag!
Med vänliga hälsningar
Jean
Tacksam blir jag!
Med vänliga hälsningar
Jean
Jean Kargi
Re: Renault Megane 98 - Har problem med bensinmätaren
Du hade inte bilen igång vid tankning?? eller sker det oavsett?Jean1992 wrote:Bensin mätaren står på low hela tiden efter tankning. Hur kan jag åtgärda det? Brukar ändra ställning då då. Vill verkligen att den ska börja fungera igen.
Tacksam blir jag!
Med vänliga hälsningar
Jean
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony wrote:Du hade inte bilen igång vid tankning?? eller sker det oavsett?Jean1992 wrote:Bensin mätaren står på low hela tiden efter tankning. Hur kan jag åtgärda det? Brukar ändra ställning då då. Vill verkligen att den ska börja fungera igen.
Tacksam blir jag!
Med vänliga hälsningar
Jean
Det sker oavsett, tex om jag har 30liter så är den fortfarande på noll alltså bensinmätare
Jean Kargi
Kolla så att kontakten vid tanken sitter ordentligt och att det inte är oxiderat. Ser det bra ut så får du kolla att det är ordentlig kontakt mellan kabeln vid tanken och instrumentpanelen (alltså att det inte är några avbrott på kabeln). Hjälper inte det så är det troligen fel på flottören eller tankmätaren i sig..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Hur kollar jag upp kontakten? Lite råd hur man gör osv?Joakim16v wrote:Kolla så att kontakten vid tanken sitter ordentligt och att det inte är oxiderat. Ser det bra ut så får du kolla att det är ordentlig kontakt mellan kabeln vid tanken och instrumentpanelen (alltså att det inte är några avbrott på kabeln). Hjälper inte det så är det troligen fel på flottören eller tankmätaren i sig..
Vad skulle det kosta att åtgärda det? Alltså om det är fel på flottören eller tankmätaren?
Jean Kargi
Kontakten borde sitta under baksätet eller under mattan i bagageutrymmet, förmodligen täckt av en rund gummiplatta.Jean1992 wrote:Hur kollar jag upp kontakten? Lite råd hur man gör osv?Joakim16v wrote:Kolla så att kontakten vid tanken sitter ordentligt och att det inte är oxiderat. Ser det bra ut så får du kolla att det är ordentlig kontakt mellan kabeln vid tanken och instrumentpanelen (alltså att det inte är några avbrott på kabeln). Hjälper inte det så är det troligen fel på flottören eller tankmätaren i sig..
Vad skulle det kosta att åtgärda det? Alltså om det är fel på flottören eller tankmätaren?
Kontakten kollar du optiskt att den ser ren och fin ut och att den sitter ordentligt. Gör den det så får du mäta resistans till motsvarande sladdar bakom instrumentpanelen.
Är det också OK så får du ta upp tankmätaren och kolla att flottören är hel och fin och rör sig lätt. Då kan du även passa på och koppla in allt och prova att manuellt flytta flottören på tankmätaren för att se om det händer något med mätaren.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm