Byta antennfot renault clio -03

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tommty

Byta antennfot renault clio -03

Post by Tommty »

Hej

är volvoägare och har aldrig pillat med franska bilar innan.

Dock så har min mor en clio som nu inte tar in radiomottagningar längre, allt bara brusar.

Vi har testat att byta stereo och antenn utan resultat, nästa steg är att byta antennfoten, men hur fan sitter den!? blir inte klok.

Googlat runt som en tok, finns ingen vettig beskrivning på svenska sidorna och dem engelska förstår man sig inte på alls.

Det är alltså clio fas 2 om jag har förståt det rätt. med antennen bak vid skuffen.

Kan någon vänlig själv skriva hur man gör? jättegärn bilder om det går!

det är alltså innertaket jag vill få bort för att få väck muttern, men jag kan inte lossa innertaket, skruvat ner tredje bilbältet och böjt ner mittendelen av taket men det verkar sitta nånstans på sidorna med som jag inte förstår.
Thommas Andersson
Tommty

Re: Byta antennfot renault clio -03

Post by Tommty »

ingen som gjort detta?
Thommas Andersson
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Näe faktiskt inte. Jag har bytt antenn och fot när dom suttit fram ovanför rutan. Då är det bara att ta bort plasten för takbelysningen.

Hoppas nån kan hjälpa dig.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Är inte helt 100 % säker på att detta är exakt tillvägagångssätt.

Men tabm måste B, och c-stolpspanelerna bort. bakre handtagen samt bältesrullar.
Sitter som plastpinnar som håller innertaket i bakkant. Man trycker ned en flärp i mitten av pinnen så kan man sedan dra ur den.
efter detta skall bakre delen av innertaket gå att böja ned. var dock försiktig så du inte böjer det för mycket så fula veck uppstår.

Efter innertaket är nedböjt så skall man kunna se/känna muttern som håller antennfoten.
minns inte storlek men 18 eller 21 har jag för mig. Sedan på hö sidan om c stolpen sitter själva antennkabeln som du skall plocka bort. Givetvis även antennsprötet, innan du lossar på muttern. Borde inte vara ngra problem efter detta.
Johnny Söderström
Tommty

Post by Tommty »

Starbright wrote:Är inte helt 100 % säker på att detta är exakt tillvägagångssätt.

Men tabm måste B, och c-stolpspanelerna bort. bakre handtagen samt bältesrullar.
Sitter som plastpinnar som håller innertaket i bakkant. Man trycker ned en flärp i mitten av pinnen så kan man sedan dra ur den.
efter detta skall bakre delen av innertaket gå att böja ned. var dock försiktig så du inte böjer det för mycket så fula veck uppstår.

Efter innertaket är nedböjt så skall man kunna se/känna muttern som håller antennfoten.
minns inte storlek men 18 eller 21 har jag för mig. Sedan på hö sidan om c stolpen sitter själva antennkabeln som du skall plocka bort. Givetvis även antennsprötet, innan du lossar på muttern. Borde inte vara ngra problem efter detta.
Tack så mycket för svar! ska kika på detta ikväll!
Thommas Andersson
Tommty

Post by Tommty »

Vill bara updatera tråden då jag hatar när man inte gör det så man kör fast i diket när andra som ser tråden och den har inget slut.

Felet hittat! var inte antennfoten som var fel utan själva stereon. bytte till en eftermarknads och den får in signalerna igen.

Men försökte mig på antennfoten och den satt så riktigt jävla dumt till.

Var heller inte så modig men jag försökte böja ner taket så mycket som jag vågade men fick inte plats med hylsa/skiftnyckel.

Tog även ner allt som fäste från B-stolpen och bak till taket men inte fasiken gick det.

Så det kanske var tur i oturen att det ändå inte var det, utan nu kan jag lämna tillbaka foten och få tillbaka mina 350:-.

Så mitt råd är om nån annan ser detta att antingen ta bort hela taket eller lämna in den om felet är just foten..

Tack för all hjälp!
Thommas Andersson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

skönt att det löste sig.
Dock förstår jag inte riktigt.. du hade ju provat byta både stereo och antennspröt innan ju,men det hjälpte inte.

Var det fel på även den stereon då eller ?
Johnny Söderström
Tommty

Post by Tommty »

Tydligen, hade en likadan orginal stereo liggandes som jag fick norpat från skroten av en krockad clio, med kod och allt så jag tänkte att den kunde vara bra att ha.
Men eftersom samma fel uppkom så tänkte man såklart inte att den också kunde vara paj. så då var ju nästa felkälla antennfoten och sist kabelbrott.

Men idag efter allt jävlades testade jag byta den eftermarknadsstereon jag hade i golfen innan jag bytte till dubbeldin för att den lilla adaptern för antennen hade kommit (från den orginalkontakten till iso) som ett desperat sista försök och vipps, radio.
Thommas Andersson
Post Reply