Fläktmotstånd Kangoo -05
Moderator: Forumpolisen
Fläktmotstånd Kangoo -05
Jag ska delge mina erfarenheter kring ej fungerande kupéfläkt!
Jag skulle från Falun till Kalmar på helgen och onsdagen innan strejkar kupéfläkten, aj aj inte bra... november och full bil med karlar som andas och immar igen rutor!
Jag snokar på nätet och ser att boven oftast är fläktmotståndet, jag ringer för säkerhets skull upp Renaultverkstaden och teknikern där bekräftar att det antingen rör sig om motståndet eller själva fläkten...
Raskt ser jag att de har ett begagnat fräscht motstånd på skroten och jag skyndar mig dit och handlar, demonterar sätter i "nya" motståndet, men nix, fungerar inte... jag åker tillbaka till skroten och köper en frisk fläkt och sätter i... men nix, fungerar inte ändå... provar mitt gamla motstånd till nya fläkten och nu funkar fläkten till min stora glädje. Så jag skruvar ihop allt och när jag sedan provar är fläkten lika död igen... suck.
Dagen efter så åker jag över till kluriga farsan och vi mäter upp och konstaterar att det är ström fram till fläktmotståndet, men inget till fläkten... så vi åker till skroten i Hedemora, för där har de andra testade fläktmotstånd... väl där så monterar jag i och nix, den fungerar inte... vad är det då för fel... medan jag sitter och svär så pillar farsan i kontakten till sladden som sitter mot motståndet och när han då sätter fast kontakten hoppar fläkten igång... alltså oxid! Sprayar med oxidspray och fläkten fungerar nu hur bra som helst!
Nu är det bara det andra klassiska startfelet som ska åtgärdas... är bara under vår och höst som bilen drygar sig... verkar som det har med fukt att göra?!
Jag skulle från Falun till Kalmar på helgen och onsdagen innan strejkar kupéfläkten, aj aj inte bra... november och full bil med karlar som andas och immar igen rutor!
Jag snokar på nätet och ser att boven oftast är fläktmotståndet, jag ringer för säkerhets skull upp Renaultverkstaden och teknikern där bekräftar att det antingen rör sig om motståndet eller själva fläkten...
Raskt ser jag att de har ett begagnat fräscht motstånd på skroten och jag skyndar mig dit och handlar, demonterar sätter i "nya" motståndet, men nix, fungerar inte... jag åker tillbaka till skroten och köper en frisk fläkt och sätter i... men nix, fungerar inte ändå... provar mitt gamla motstånd till nya fläkten och nu funkar fläkten till min stora glädje. Så jag skruvar ihop allt och när jag sedan provar är fläkten lika död igen... suck.
Dagen efter så åker jag över till kluriga farsan och vi mäter upp och konstaterar att det är ström fram till fläktmotståndet, men inget till fläkten... så vi åker till skroten i Hedemora, för där har de andra testade fläktmotstånd... väl där så monterar jag i och nix, den fungerar inte... vad är det då för fel... medan jag sitter och svär så pillar farsan i kontakten till sladden som sitter mot motståndet och när han då sätter fast kontakten hoppar fläkten igång... alltså oxid! Sprayar med oxidspray och fläkten fungerar nu hur bra som helst!
Nu är det bara det andra klassiska startfelet som ska åtgärdas... är bara under vår och höst som bilen drygar sig... verkar som det har med fukt att göra?!
Håkan Nordgren