startfel/laddningsfel...
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: startfel/laddningsfel...
Ok isf verkar kablarna på batteri ok.
Laddningsregulatorn kan givetvis skapa fel som gör att bilen inte laddar som den skall, men att det skulle göra att Radion tappar strömmatning verkar mindre troligt.
Gör så här... som jag sa, ett batteri kan verka bra men kan ha invändig kortslutning som kommer och går, prova byt batteri. Låna ett om du inte vill köpa nytt.
Prova sedan och kör i ett par dagar ( om inte felet dyker upp dirrekt förståss) och se om felet återkommer.
Kommer felet igen gör isf ett generatortest och se om det är den som strular.
Byt inget innan du verkligen är säker, så slipper du dyra utgifter i onödan
Laddningsregulatorn kan givetvis skapa fel som gör att bilen inte laddar som den skall, men att det skulle göra att Radion tappar strömmatning verkar mindre troligt.
Gör så här... som jag sa, ett batteri kan verka bra men kan ha invändig kortslutning som kommer och går, prova byt batteri. Låna ett om du inte vill köpa nytt.
Prova sedan och kör i ett par dagar ( om inte felet dyker upp dirrekt förståss) och se om felet återkommer.
Kommer felet igen gör isf ett generatortest och se om det är den som strular.
Byt inget innan du verkligen är säker, så slipper du dyra utgifter i onödan
Johnny Söderström
-
- Posts: 30
- Joined: 26 Apr 2011, 13:07
- Location: uppsala
Re: startfel/laddningsfel...
Hur kan jag göra ett generatortest? Man måste väl inte ta ur generatorn för det? Jag antar att man tar en vanlig spänningsmätare och så ska den visa tillräckligt med utslag(vad nu tillräckligt är), var ska jag sätta "stickorna" i så fall.
DANIEL GUSTAFSSON
-
- Posts: 30
- Joined: 26 Apr 2011, 13:07
- Location: uppsala
Re: startfel/laddningsfel...
M
Last edited by cdgustafsson on 26 Nov 2012, 07:01, edited 1 time in total.
DANIEL GUSTAFSSON
-
- Posts: 30
- Joined: 26 Apr 2011, 13:07
- Location: uppsala
Re: startfel/laddningsfel...
Köpte nytt batteri och bytte i torsdags, fram tills igår trodde jag att det va problemet. Men igår krånglade det igen, nu lite annorlunda. När jag vrider till trean(?) för att tända så blev allt svart, inget hände under en sekund sen kom allt tillbaka och starta upp utan problem. Nästa gång jag försökte starta blev det svart igen, då slog jag tillbaka till nyckelläge två och bilen fortsatte att vara stendöd, kunde inte starta den alls, sedan efter ett tag ca 8-10sek så kom all el tillbaka och då kunde man starta igen. Jordkabeln?
Jag har ju tyckt att den under passagerarsätet som går från batteriet sett fin ut men när jag skulle åka till Renault för att köpa nytt batteri såiinträffade följande. Jag körde då med batteriskyddskåpan av och passagerarsätet uppfällt(så att kan kom åt batteriet), där på parkeringen kommer jag åt sätet så att det slår igen och då dör bilen och vill inte starta, Renault hjälper mig med jumpstart så att jag kan åka hem och byta batteriet, som startar direkt.
Hur många jordflätorna finns det, jag har sett en vid motorn på passagerarsidan sidan relativt högt upp, minns inte var den går. Finns det fler??
Jag har ju tyckt att den under passagerarsätet som går från batteriet sett fin ut men när jag skulle åka till Renault för att köpa nytt batteri såiinträffade följande. Jag körde då med batteriskyddskåpan av och passagerarsätet uppfällt(så att kan kom åt batteriet), där på parkeringen kommer jag åt sätet så att det slår igen och då dör bilen och vill inte starta, Renault hjälper mig med jumpstart så att jag kan åka hem och byta batteriet, som startar direkt.
Hur många jordflätorna finns det, jag har sett en vid motorn på passagerarsidan sidan relativt högt upp, minns inte var den går. Finns det fler??
DANIEL GUSTAFSSON
-
- Posts: 30
- Joined: 26 Apr 2011, 13:07
- Location: uppsala
Re: startfel/laddningsfel...
Va på verkstaden förra veckan och där såg de att den laddade som den skulle, kanske lite lågt 11.x när jag hade värmeslingor, stolvärme, helljus osv när jag körde på tomgång men när man varva lite så va den snabbt uppe i 13. Innebär det att man kan utesluta generatorn?Starbright wrote:Ok isf verkar kablarna på batteri ok.
Laddningsregulatorn kan givetvis skapa fel som gör att bilen inte laddar som den skall, men att det skulle göra att Radion tappar strömmatning verkar mindre troligt.
Gör så här... som jag sa, ett batteri kan verka bra men kan ha invändig kortslutning som kommer och går, prova byt batteri. Låna ett om du inte vill köpa nytt.
Prova sedan och kör i ett par dagar ( om inte felet dyker upp dirrekt förståss) och se om felet återkommer.
Kommer felet igen gör isf ett generatortest och se om det är den som strular.
Byt inget innan du verkligen är säker, så slipper du dyra utgifter i onödan
DANIEL GUSTAFSSON
Re: startfel/laddningsfel...
skall typ ladda runt 14 volt på tomgång,och egentligen lika mycket hela tiden..cdgustafsson wrote:Va på verkstaden förra veckan och där såg de att den laddade som den skulle, kanske lite lågt 11.x när jag hade värmeslingor, stolvärme, helljus osv när jag körde på tomgång men när man varva lite så va den snabbt uppe i 13. Innebär det att man kan utesluta generatorn?Starbright wrote:Ok isf verkar kablarna på batteri ok.
Laddningsregulatorn kan givetvis skapa fel som gör att bilen inte laddar som den skall, men att det skulle göra att Radion tappar strömmatning verkar mindre troligt.
Gör så här... som jag sa, ett batteri kan verka bra men kan ha invändig kortslutning som kommer och går, prova byt batteri. Låna ett om du inte vill köpa nytt.
Prova sedan och kör i ett par dagar ( om inte felet dyker upp dirrekt förståss) och se om felet återkommer.
Kommer felet igen gör isf ett generatortest och se om det är den som strular.
Byt inget innan du verkligen är säker, så slipper du dyra utgifter i onödan
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: startfel/laddningsfel...
Även om du gjort många tester för att utesluta detta låter det ändå som ett jordfel.
Om du har tillgång till en hyfsad multimeter (behöver inte vara någon värsting, men ändå ganska exakt) så kan du mäta dig fram till om det är ett spänningsfall till motorn. Detta är något jag själv fått göra på många bilar eftersom tillverkarna fortfarande envisas med dessa flätor.
Ställ multimetern på volt och mät mellan motorblocket och en ren jordpunkt på chassi/karossen (helst batteri, men det blir svårt i ditt fall).
Är jordpunkterna bra bör detta vara 0 Volt vid belastning, ju högre volttal desto mer spänningsfall (=dålig jordkontakt).
Det bästa är att mäta samtidigt som någon hjälper dig att dra igång startmotorn då detta ger en ganska hög belastning på motorns jordpunkter.
Strunta i eventuella minustecken vid denna typ av mätning, det beror bara på vilken kabel från instrumentet du har var.
Samma princip kan användas för att mäta spänningsfall på plussidan också, men där brukar det oftare vara dålig kontakt
För övrigt, kabelflätor är djävulens påfund och existerar bara för att ge verkstäder mer jobb. Vid fel likt ditt byter jag dem direkt till en grov kabel innan jag felsöker mer.
Om du har tillgång till en hyfsad multimeter (behöver inte vara någon värsting, men ändå ganska exakt) så kan du mäta dig fram till om det är ett spänningsfall till motorn. Detta är något jag själv fått göra på många bilar eftersom tillverkarna fortfarande envisas med dessa flätor.
Ställ multimetern på volt och mät mellan motorblocket och en ren jordpunkt på chassi/karossen (helst batteri, men det blir svårt i ditt fall).
Är jordpunkterna bra bör detta vara 0 Volt vid belastning, ju högre volttal desto mer spänningsfall (=dålig jordkontakt).
Det bästa är att mäta samtidigt som någon hjälper dig att dra igång startmotorn då detta ger en ganska hög belastning på motorns jordpunkter.
Strunta i eventuella minustecken vid denna typ av mätning, det beror bara på vilken kabel från instrumentet du har var.
Samma princip kan användas för att mäta spänningsfall på plussidan också, men där brukar det oftare vara dålig kontakt
För övrigt, kabelflätor är djävulens påfund och existerar bara för att ge verkstäder mer jobb. Vid fel likt ditt byter jag dem direkt till en grov kabel innan jag felsöker mer.
Stefan Bjuhr
Re: startfel/laddningsfel...
Tacka vårt klimat och framför allt SALTET för det.Bjurran wrote:
För övrigt, kabelflätor är djävulens påfund och existerar bara för att ge verkstäder mer jobb. Vid fel likt ditt byter jag dem direkt till en grov kabel innan jag felsöker mer.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen