Dåliga HC-värden, Clio Sport 2.0 (01)
Moderator: Forumpolisen
Dåliga HC-värden, Clio Sport 2.0 (01)
Hejsan alla!
Jag har lömska bekymmer med min Clio Sport 2.0 (2001).
Min motorlampa lyser och jag har vart inne och försökt släcka lampan, utan att lyckas. Felkoden Är DF106 (Funktionsstörning Katalysator). Enligt verkstaden skulle de kunna släcka den här typen av felkod då den inte var statisk, men utan resultat.
Jag fråga om det kunde vara misständning eller liknande som skapar problemet och fick till svar att de borde kommit upp som egna felkoder om så var fallet.
Tydligen har bilen haft detta problem tidigare. 2009 var den inlämnad för samma problem och då fanns en felkod om (Katalysatorskadlig Tändmiss). Den släcktes av förra ägaren.
När jag var och besikta nu fick jag dåliga HC värden på tomgång och nu försöker jag klura ut hur jag ska hitta vad som felar.
Från besiktning 2012-11-17
CO 0.1(0.3)
HC 180(100)
CO 2500 0.2(0.2)
Lambda 1.00(0.97-1.03)
När det mättes på 2500-3000 rpm sjönk HC värdet ner till 80-90. Det gick sedan upp igen och stod som en jojo mellan 120-180 på tomgång.
Avgasvärden från tidigare besiktning när bilen gått igenom.
CO 0.1(0.3)
HC 89(100)
CO 2500 0.27(0.2)
Lambda 1.01(0.97-1.03)
Är dessa värden ovanligt höga för denna typ av bilen eller normala ? Skal tilläggas att det är en rostfritt sportkat från Ktech som sitter i bilen.
Vad tror ni?
Bakre lambdasond som är knäpp och ger fel data till motorstyrningen? Då borde väll lambdavärdet vara dåligt också?
Katalysatorn som är slut? Borde inte värdena bli sämre när man gasar då istället för bättre?
Tacksam för alla som har bra tips. Vill helst kunna testa mig fram själv på mindre verkstad, det känns som det kan bli dyrt att lämna ifrån sig bilen till Bilia verkstad att göra allt testande.
Jag har lömska bekymmer med min Clio Sport 2.0 (2001).
Min motorlampa lyser och jag har vart inne och försökt släcka lampan, utan att lyckas. Felkoden Är DF106 (Funktionsstörning Katalysator). Enligt verkstaden skulle de kunna släcka den här typen av felkod då den inte var statisk, men utan resultat.
Jag fråga om det kunde vara misständning eller liknande som skapar problemet och fick till svar att de borde kommit upp som egna felkoder om så var fallet.
Tydligen har bilen haft detta problem tidigare. 2009 var den inlämnad för samma problem och då fanns en felkod om (Katalysatorskadlig Tändmiss). Den släcktes av förra ägaren.
När jag var och besikta nu fick jag dåliga HC värden på tomgång och nu försöker jag klura ut hur jag ska hitta vad som felar.
Från besiktning 2012-11-17
CO 0.1(0.3)
HC 180(100)
CO 2500 0.2(0.2)
Lambda 1.00(0.97-1.03)
När det mättes på 2500-3000 rpm sjönk HC värdet ner till 80-90. Det gick sedan upp igen och stod som en jojo mellan 120-180 på tomgång.
Avgasvärden från tidigare besiktning när bilen gått igenom.
CO 0.1(0.3)
HC 89(100)
CO 2500 0.27(0.2)
Lambda 1.01(0.97-1.03)
Är dessa värden ovanligt höga för denna typ av bilen eller normala ? Skal tilläggas att det är en rostfritt sportkat från Ktech som sitter i bilen.
Vad tror ni?
Bakre lambdasond som är knäpp och ger fel data till motorstyrningen? Då borde väll lambdavärdet vara dåligt också?
Katalysatorn som är slut? Borde inte värdena bli sämre när man gasar då istället för bättre?
Tacksam för alla som har bra tips. Vill helst kunna testa mig fram själv på mindre verkstad, det känns som det kan bli dyrt att lämna ifrån sig bilen till Bilia verkstad att göra allt testande.
Daniel Trygg
Re: Dåliga HC-värden, Clio Sport 2.0 (01)
Byt kat!
Sportkattarna ger så där skumma värden när dom är på upphällningen. En vanlig keramisk går i bitar o åker ut, så där blir värdena mer av eller på.
Den bakre sonden kollar bara katalysator funktion, den styr ingenting utan ger bara felkod när avgasreningen inte fungerar.
Sportkattarna ger så där skumma värden när dom är på upphällningen. En vanlig keramisk går i bitar o åker ut, så där blir värdena mer av eller på.
Den bakre sonden kollar bara katalysator funktion, den styr ingenting utan ger bara felkod när avgasreningen inte fungerar.
/Mats Nilsson #524
Re: Dåliga HC-värden, Clio Sport 2.0 (01)
Tack för svaret
Blir att beställa en ny katalysator. Jag antar att det bara är K-techracning i England man kan vända sig till?
Blir ju billigare att köpa och bygga en ny själv, men känns som det är en hel del jobb att få det att passa ihop bra.
Blir att beställa en ny katalysator. Jag antar att det bara är K-techracning i England man kan vända sig till?
Blir ju billigare att köpa och bygga en ny själv, men känns som det är en hel del jobb att få det att passa ihop bra.
Daniel Trygg
Re: Dåliga HC-värden, Clio Sport 2.0 (01)
Kolla även med Autofrance på 042-201620. Är du betalande medlem får du eventuellt rabatt dessutom.dtg09002 wrote:Tack för svaret
Blir att beställa en ny katalysator. Jag antar att det bara är K-techracning i England man kan vända sig till?
Blir ju billigare att köpa och bygga en ny själv, men känns som det är en hel del jobb att få det att passa ihop bra.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm