Clio sport startar inte.
Moderator: Forumpolisen
Clio sport startar inte.
Köpte bilen för ett par veckor sen och den har funkat bra tills igår. Helt plötsligt är det som om batteriet är tomt, fast all el, lampor mm, funkar. Det enda som inte funkar är startmotorn. Den går runt, men jävligt dåligt, precis som när batteriet är kass. Sätter jag på starthjälp är det ingen skillnad. Rulla igång den däremot, går direkt!
Känns som ett jordfel eller nått. Har stor erfarenhet av bilar då jag länge jobbat som mekaniker, men aldrig varit i närheten av Renault Vänder mig därför hit och hoppas att det är ett vanligt fel.
Bilen är en Clio Sport 1,6 16v -02.
Tack på förhand.
Känns som ett jordfel eller nått. Har stor erfarenhet av bilar då jag länge jobbat som mekaniker, men aldrig varit i närheten av Renault Vänder mig därför hit och hoppas att det är ett vanligt fel.
Bilen är en Clio Sport 1,6 16v -02.
Tack på förhand.
Micke Nyberg
Re: Clio sport startar inte.
Tror jag löst felet. Verkar vara jorden till motorn som är kass. Med startkabel mellan minuspol och block startar den.
Däremot så låste jag inte bilen efter det och då gick den ju inte starta senare pga immon. Hur funkar den? Jag tog av batteriet en stund och sen startade den igen.
Däremot så låste jag inte bilen efter det och då gick den ju inte starta senare pga immon. Hur funkar den? Jag tog av batteriet en stund och sen startade den igen.
Micke Nyberg
Hade en Clio Sport för några år sedan med liknande problem, bad killarna på verkstaden ta av några cm på jordkabeln samt ny kabelsko efter det fungerade den klockrent. Kommer ihåg att ägaren före mig hade bytt startmotor på en bil som gått ca 6000 mil när jag köpte den. Fick detta tips på forumet för flera år sedan på forumet.
//Lycka till
//Lycka till
Anders Jonsson
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
Jordflätan sitter mellan växellåda o kaross på vänster sida. Ta bort vänstar framhjul så kan du lätt komma åt den genom att vika undan en flärp på inneskärmen.
Har haft det fenomenet på flera clio II varav flera sportar att när antingen batteriet eller jorden är dålig så får startspärren fnatt. Radering av felkoder så funkar det igen.
Har haft det fenomenet på flera clio II varav flera sportar att när antingen batteriet eller jorden är dålig så får startspärren fnatt. Radering av felkoder så funkar det igen.
/Mats Nilsson #524
Löste problemet med en ny jordkabel igår. Nu funkar det fint!
Micke Nyberg
Tack för lösning i tråden mycket nöje !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: