startfel/laddningsfel...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

cdgustafsson

startfel/laddningsfel...

Post by cdgustafsson »

Jag undrar om det är någon som har en diagnos påmin Renault scenic. När jag är ute och kör såkan elen "startas om/" eller snarare få ett brottsom kommer igång halvsekunden efter. Problemet blir då att laddningslampan börjar lysaoch att nästagång man ska slå på tändningen såorkar inte motorn att starta. Om jag väljer att putta igång bilen så kvarstår problemet till nästagång den ska startas, väljer jag att använda startkablar såfungerar det ca fem gånger att starta.

Jag tycker det låter som ett generatorsfel, eller nån generatorsrem. Grejen är dock att om jag startat med kablar så blinkar inte längre laddningslampan man kan väl då anta att antingen så fungerar laddningen eller så fungerar inte laddningslampan.

(har även haft problem med att bilen hostar när den går på lågavarv typ 30kmh på trean eller 20kmh på tvåan, detta känns dock som ett insprutningsproblem och ej relevant med att jag ej kanstarta bilen)

Nångrakvalificerade gissningar? Och är det värt att lägga låt säga 10000 på att laga detta fel?
Som jag har fattat så sitter remmen som driver generatorn på samma plats som kamremmen och om så e fallet skulle jag behöva passa på att byta den med(något som jag tidigare ansett inte varit värt pga bilens låga värde)

Det är en scenic -97 1.6l motorn heter nått i stil med K7RN

Daniel Gustafsson
DANIEL GUSTAFSSON
Joakim16v

Re: startfel/laddningsfel...

Post by Joakim16v »

Hej.
Du kan ha glappkontakt i jordkabel med de fel du beskriver. När bilen inte startar, vad händer då? Går bensinpumpen när du vrider på tändningen, lyser det några lampor på instrumentpanelen, går motorn runt, låter det som den är på väg att tända? Som du förstår finns det många frågor som behöver besvaras för att kunna ställa en bra diagnos.
Vad gäller generatorremmen så sitter den utanför kamremmen och kan bytas utan att man rör den senare.
Motorn heter nog K4M eller något liknande, RN är nog beteckningen för utrustningsnivå på din bil.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

Alla lampor lyser och slocknar som de ska(laddningslampan lyser inte, det är först när man försöker tända som den sätter igång). När jag "tänder" så orkar inga lampor lysa och motorn orkar inte gå runt. Vad beträffar bensinpumpen så har jag ingen aning. Hur ser jag det? Var sitter jorskabeln?

Något som också händer om elen startas om när jag kör, kör en bit till och nästa gång jag startar med startkablar så kommer mätaratällningem hoppa tillbaka till samma värde som när elen startades om.
DANIEL GUSTAFSSON
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

Okej, nu har jag kört runt i syn hela morgonen med en blinkande laddningslampa, uträttat en massa ärenden medans jag låtit bilen stå på på tomgång. Och nästa gång jag ska starta den, då gör den just det, startar. Utan problem, jag åker ttill en reparatör som testar ifall den laddar vilket den gör. Han sa att han skulle bli tvungen att byta delar på måfå och bad mig komma förbi nästa gång laddningslampan lös.

En mer kunnig vän sa att det lät som om det va laddningsregulatorn som glappa. Vad tror ni om det?
DANIEL GUSTAFSSON
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Kontrollera jordflätan mellan växellåda och kaross.
Du ser den om du kollar bakom innerskärmen på vä sida om bilen.

Bytt 2 sådanna jordflätor på 2 veckor.
helt genomruttna.

Strålkastare blinkade, startmotor funkade bara ibland etc.
du kan även prova sätta en startkabel mellan motor och batteri och se om du har samma symptom.
Johnny Söderström
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Snabbaste sättet att kolla om jordflätan inte jordar som den ska är att ta en av dina startkablar och sätta mellan batteriets minuspol och godset i motorn/växellådan!
//Göte J
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

Göte J wrote:Snabbaste sättet att kolla om jordflätan inte jordar som den ska är att ta en av dina startkablar och sätta mellan batteriets minuspol och godset i motorn/växellådan!
//Göte J
lite bökigt eftersom minuspolen sitter under passagerarsätet.
Problemet uppstod idag igen. Men då kom en man förbi som hade en jumpstart i sin bil(mycket lustigt, en annan lustig grej är att jag även hunnit med att hjälpa starta en annan bil med startkablar) låt säga att jag då hade satt en kabel mellan plus och motorblocket(när den vägra starta), skulle den då starta om det är fel i jordkablaget? Eller är det tvärtom, att när bilen fungerar och jag koppar på detta sätt sim jag ska få uppleva problemet igen, för det senare är jag inte intresserad av i så fall.
DANIEL GUSTAFSSON
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

cdgustafsson wrote:
Göte J wrote:Snabbaste sättet att kolla om jordflätan inte jordar som den ska är att ta en av dina startkablar och sätta mellan batteriets minuspol och godset i motorn/växellådan!
//Göte J
lite bökigt eftersom minuspolen sitter under passagerarsätet.
Problemet uppstod idag igen. Men då kom en man förbi som hade en jumpstart i sin bil(mycket lustigt, en annan lustig grej är att jag även hunnit med att hjälpa starta en annan bil med startkablar) låt säga att jag då hade satt en kabel mellan plus och motorblocket(när den vägra starta), skulle den då starta om det är fel i jordkablaget? Eller är det tvärtom, att när bilen fungerar och jag koppar på detta sätt sim jag ska få uppleva problemet igen, för det senare är jag inte intresserad av i så fall.
mellan + och motorblocket borde ge en jävla kortis
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

Ok, så minus och motorblocket om jag ska försöka mig på nått, men mina kablar räcker nog inte så långt ändå så vi skippar det. Ska försöka lokalisera den där kabelhärvan om ni prata om, antar att den ligger i nått skydd eller?
DANIEL GUSTAFSSON
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jorda mellan chassie och motor då! förslagsvis över höger motorfäste.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

Dennis wrote:Jorda mellan chassie och motor då! förslagsvis över höger motorfäste.
ok, ska testa detta nästa gång. Återkommer, men tack för all hjälp.
DANIEL GUSTAFSSON
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

Idag hände det igen. Testade då att koppla startkabel mellan motorfäste(högersida) och chassie, utan resultat, testade även att skarva med två kablar mellan minus på batteri och motorblocket, detta utan resultat.

Jag vet inte om det va tydligt tidigare men startmotorn går igång men orkar knappt gå runt. Ofta men inte alltid när detta sker så hoppar "stöldskydd" på radion igång och man måste knappa in koden igen(om det spelar nån roll i diagnostiken).

En vän till mig sa att det kunde vara laddningsregulatorn, vad talar för/emot det? Några andra tips?

Jag va förbi verkstaden och då fungerade laddningen som den skulle(han mätte med nån mätare) men iofs så startade bilen som den skulle då med. Han sa då att jag skulle komma tillbaka när den krånglade för annars så blir det att man får byta delar på måfå. Problemet för mig är väl att om bilen inte fungerar och jag puttar/kablar igång den så kommer den även att funka när jag väl är på verkstaden.
DANIEL GUSTAFSSON
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Om startmotorn snurrar normalt ena gången du provar starta för att nästa gång knappt snurra, tyder ju det på ett spänningsfall. antingen i eller till startmotorn.

Att radion startar om i samma veva måste bero på att spänningen blir så pass låg att den förlorar minnesmatningen.

Ett kortslutet batteri kan ge dessa symptom ( dvs Starta bra ena gången men inte nästa)
Lika så kan en jordkabel och matarkabel.

Du har noga kollat och gjort rent batteripolerna?
Även jordkabel mellan batteriet och anslutningen till karossen?
Köp ett nytt batteri/låna ett batteri från en annan bil och kolla om samma fel återkommer.
Isf borde inte batteriet vara felkällan.
Johnny Söderström
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

Starbright wrote:Om startmotorn snurrar normalt ena gången du provar starta för att nästa gång knappt snurra, tyder ju det på ett spänningsfall. antingen i eller till startmotorn.

Att radion startar om i samma veva måste bero på att spänningen blir så pass låg att den förlorar minnesmatningen.

Ett kortslutet batteri kan ge dessa symptom ( dvs Starta bra ena gången men inte nästa)
Lika så kan en jordkabel och matarkabel.

Du har noga kollat och gjort rent batteripolerna?
Även jordkabel mellan batteriet och anslutningen till karossen?
Köp ett nytt batteri/låna ett batteri från en annan bil och kolla om samma fel återkommer.
Isf borde inte batteriet vara felkällan.
Vad är det som talar emot laddningsregulatorn då?
DANIEL GUSTAFSSON
cdgustafsson

Post by cdgustafsson »

va ute och kollade nu när jag lagt barnen. Polerna på batteriet är mycket rena, även den förlängda pluspolen är ren och fin, kollade också alla kablar som satt där(även om jag tror att alla är pluskablar) och de såg fina ut, inget slitage på plasten. Säkringarna/säkringen som satt där va hel.

Även i lådan fram på vänster sida va det mycket rent alla säkringar såg hela ut och kablarna fina.

Jordkablen mellan batteriet och karossen va ingen kabel jag direkt såg.(jag såg en rödgummikläddkabel på plusspolen och en "flätad obeklädd stålkabel på minuspolen.)

Oklart om det är relevant men den läcker olja ifrån ventilkåpspackningen (trotts att den byttes i fjol). Oljan som kommer ut därifrån hamnar främst på vänstersida, under, strax bakom motorn på nån del som jag skulle gissa är växellådan(fastän jag alltid trott att skulle sitta under bilen i höjd med växelspaken).
DANIEL GUSTAFSSON
Post Reply