Felkod
Moderator: Forumpolisen
Felkod
Hjälp,
var inne på besiktningen i morse och fick då underkänt pga att motorlampan och service lampan lös.För dryga två veckor sedan bytte jag två st tändspolar för att bilen gick ryckigt och hostade. Efter detta har bilen gått bra och jag har inte märkt något innan besiktningsmannen satte sig i bilen och då tändes motorlampan och service lampan.Det enda som jag märkt är att temperatur visaren har sjunkit en aning under färden för att sedan stiga igen. Verkar som att bränsle förbrukningen har varit oförändrad och kylvätskan finns det gott om och ingen läckage har synts till?
Det jag skulle vilja veta är vad följande felkod avser:
Styrenhet DTC Beskrivning
7A P0010 Insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
Tacksam för all hjälp!
var inne på besiktningen i morse och fick då underkänt pga att motorlampan och service lampan lös.För dryga två veckor sedan bytte jag två st tändspolar för att bilen gick ryckigt och hostade. Efter detta har bilen gått bra och jag har inte märkt något innan besiktningsmannen satte sig i bilen och då tändes motorlampan och service lampan.Det enda som jag märkt är att temperatur visaren har sjunkit en aning under färden för att sedan stiga igen. Verkar som att bränsle förbrukningen har varit oförändrad och kylvätskan finns det gott om och ingen läckage har synts till?
Det jag skulle vilja veta är vad följande felkod avser:
Styrenhet DTC Beskrivning
7A P0010 Insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
Tacksam för all hjälp!
Dejan Nestorovic
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Felkod
Hej!
Iom att du inte skriver vad du har för en bil (motor) så kan jag bara ge generell hjälp.
Bredvid cyl 4:s tändspole sitter, på vä sida, en magnetventil.
Den har som funktion att öppna och släppa fram olja till det variabla kamaxeldrevet. Om den ventilen inte fungerar / kontakten är bortkopplad så kan du nog få denna felkod.
Du har inga problem med start av motor eller tomgång?
vanligaste symptomet på att magnetventilen inte fungerar och släpper fram olja till drevet, är att bilen stannar efter bara ngn sekund efter start.
Du hör inget knackljud ( ungfär som dieselknack) vid start?
Iom att du inte skriver vad du har för en bil (motor) så kan jag bara ge generell hjälp.
Bredvid cyl 4:s tändspole sitter, på vä sida, en magnetventil.
Den har som funktion att öppna och släppa fram olja till det variabla kamaxeldrevet. Om den ventilen inte fungerar / kontakten är bortkopplad så kan du nog få denna felkod.
Du har inga problem med start av motor eller tomgång?
vanligaste symptomet på att magnetventilen inte fungerar och släpper fram olja till drevet, är att bilen stannar efter bara ngn sekund efter start.
Du hör inget knackljud ( ungfär som dieselknack) vid start?
Johnny Söderström
Re: Felkod
Hej,
Tack för ditt svar.
Bilen är en Megane II från 2003 och nej den har inte alls krånglat vid starten eller låtit annorlunda än vanligt eller stannat efter start! Det enda märkliga är att temperatur visaren sjunker efter ett tags körning för att sedan stiga igen och sjunker igen osv.
Tack för ditt svar.
Bilen är en Megane II från 2003 och nej den har inte alls krånglat vid starten eller låtit annorlunda än vanligt eller stannat efter start! Det enda märkliga är att temperatur visaren sjunker efter ett tags körning för att sedan stiga igen och sjunker igen osv.
Dejan Nestorovic
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Felkod
Ok.
Kan nästan lova att felkoden som besiktningen läst ut inte har ngt med temperaturen att göra iaf.
Gissar på en sliten termostat.
Det du enkelt kan göra själv är att kolla om kontakten sitter i magnetventilen.
sedan lär du nog bli tvungen att ta bilen till ngn som kan släcka koden åt dig.
Kan nästan lova att felkoden som besiktningen läst ut inte har ngt med temperaturen att göra iaf.
Gissar på en sliten termostat.
Det du enkelt kan göra själv är att kolla om kontakten sitter i magnetventilen.
sedan lär du nog bli tvungen att ta bilen till ngn som kan släcka koden åt dig.
Johnny Söderström
Re: Felkod
Hej igen,
Tack ska göra ett test med magnetventilen imorgon och se om det fungerar.
När det gäller termostaten hur dåligt är det att köra med en sliten sådan?
Tack ska göra ett test med magnetventilen imorgon och se om det fungerar.
När det gäller termostaten hur dåligt är det att köra med en sliten sådan?
Dejan Nestorovic
Re: Felkod
Vad gäller termostaten så kan det vara direkt skadligt. Är den sliten så att den inte stänger kan du få högre bränsleförbrukningen för att motorn inte jobbar vid rätt temperatur, det kommer också ta längre tid att få värme i kupén och inte lika hög maxvärme. Om den istället inte öppnar ordentligt kan bilen koka med byte av topplockspackning och planing av toppen som tänkbart scenario.MeganosII wrote:Hej igen,
Tack ska göra ett test med magnetventilen imorgon och se om det fungerar.
När det gäller termostaten hur dåligt är det att köra med en sliten sådan?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Felkod
Jag kan fortfarande inte se vad du har för motor? en megane II -03 kan ha en rad olika motoralternativ.MeganosII wrote:Hej,
Tack för ditt svar.
Bilen är en Megane II från 2003 och nej den har inte alls krånglat vid starten eller låtit annorlunda än vanligt eller stannat efter start! Det enda märkliga är att temperatur visaren sjunker efter ett tags körning för att sedan stiga igen och sjunker igen osv.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen