Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Moderator: Forumpolisen
Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Min Renault Megane 2001 går som en klocka och jag har en förbrukning från maj tills nu (mätaren ej kollat vid pump; troligen 0.6-0.62 enl tidigare jmf) på 0.56 MEN...
...vinterförbrukningen går upp kraftigt (ca 0.75)! Inte helt oväntat p g a kallstarter, allt blir trögare i kyla, högre rullmotstånd etc .etc.
Funderingen för att minska lite av den ökningen var att hälla i en 5W-40-olja istället för en 10W-40 (alltså vid nästa oljebyte). Vad är risken med det?
Enligt vad jag förstått så står de första siffrorna (5 el 10) för viskositeten i kyla (grundoljan) medan den andra (40) står för viskositeten i arbetstemperatur (95-100C?).
Varför 10W i rekommendation istället för 5W. Är det inte bättre med en lågvisk-olja i kyla om tillsatserna höjer den till 40 vid arbetstemperaturen (alltså inte för tunn olja i en lätt sliten motor; + 17 000 mil).
Gärna djupa tekniska förklaringar för den som orkar och kan!!!
...vinterförbrukningen går upp kraftigt (ca 0.75)! Inte helt oväntat p g a kallstarter, allt blir trögare i kyla, högre rullmotstånd etc .etc.
Funderingen för att minska lite av den ökningen var att hälla i en 5W-40-olja istället för en 10W-40 (alltså vid nästa oljebyte). Vad är risken med det?
Enligt vad jag förstått så står de första siffrorna (5 el 10) för viskositeten i kyla (grundoljan) medan den andra (40) står för viskositeten i arbetstemperatur (95-100C?).
Varför 10W i rekommendation istället för 5W. Är det inte bättre med en lågvisk-olja i kyla om tillsatserna höjer den till 40 vid arbetstemperaturen (alltså inte för tunn olja i en lätt sliten motor; + 17 000 mil).
Gärna djupa tekniska förklaringar för den som orkar och kan!!!
Magnus Jarlid - Göteborg
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Det är ofta olika rekommendationer beroende på vad man bor i för klimat. Har du kollat handboken till bilen?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Nej, den har jag inte tillgång till (bara ägarinstruktionsbok som hänvisar vidare). Men min verkstad som gjort oljebytena skriver 10W-40 och lite surfning på regnummer och oljerekommendationer ger 10W-40.Joakim16v wrote:Det är ofta olika rekommendationer beroende på vad man bor i för klimat. Har du kollat handboken till bilen?
Kan det vara så enkelt som att det är en 90-tals motor och därmed gamla rekommendationer som man kan strunta i (bättre oljor nuförtiden)?
Magnus Jarlid - Göteborg
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Ska du åka snålt så ska du ha Energy conserving lågfriktions olja.
På Elf-språk Evolution SXR 5w30
10W.... oljorna är i bästa fall halvsyntet.
På Elf-språk Evolution SXR 5w30
10W.... oljorna är i bästa fall halvsyntet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Tackar för tipset!Dennis wrote:Ska du åka snålt så ska du ha Energy conserving lågfriktions olja.
På Elf-språk Evolution SXR 5w30
10W.... oljorna är i bästa fall halvsyntet.
Så då är det inga problem att köra en tunnare olja (30 istället för 40)?
Magnus Jarlid - Göteborg
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Till din modell är Elf sxr 5w30 godkänd också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Känner mig trygg nu! TACK!Dennis wrote:Till din modell är Elf sxr 5w30 godkänd också.
Köpte 4 liter via nätet (483:- inkl. frakt)
[Anledningen till min fråga om ev. risker med tunnare olja är att man läser en del trådar om oljor på olika fora, där det varnas för modernare tunna oljor i äldre motorer. Nu vet jag att detta skall bedömas från fall till fall]
Än en gång: Tack för snabbt och bra svar!
Magnus Jarlid - Göteborg
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
ja äldre kanske och då kanske vi pratar 60-70 tal och ännu tidigare inte motorer från 2000 talethafskajak wrote:Känner mig trygg nu! TACK!Dennis wrote:Till din modell är Elf sxr 5w30 godkänd också.
Köpte 4 liter via nätet (483:- inkl. frakt)
[Anledningen till min fråga om ev. risker med tunnare olja är att man läser en del trådar om oljor på olika fora, där det varnas för modernare tunna oljor i äldre motorer. Nu vet jag att detta skall bedömas från fall till fall]
Än en gång: Tack för snabbt och bra svar!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Val av olja: 10W-40 rekommenderad; varför inte 5W-40?
Har bytt nu och kostade dessutom på mig ett äkta feltema-filter. Endast det bästa är gott nog och det gäller att vara konsekvent — ibland.
Tyckte jag märkte skillnad direkt faktiskt. Som avancerad snålkörare med fasta rutter märker jag hur mycket motorbroms jag får på olika växlar (oundvikliga nedbromsningar i backar innan rondeller osv). Det bromsar mindre, tycker jag. Tror inte att det är inbillning. Mindre motorbroms borde väl svara mot mindre inre mostånd/friktion. Lägre tryckfall över oljepumpen, kanske? Är det rimligt vid byte till lägre visk på oljan?
Får se om det gör något på förbrukningen. Men sådan kräver tid om man inte skall lura sig själv
Typiskt bara att jag gjorde detta med en tjänstebil synlig vid horisonten (hisingenproducerad). Knappast värdehöjande vid försäljning. Då gör nog en motortvätt lite mer...
Tyckte jag märkte skillnad direkt faktiskt. Som avancerad snålkörare med fasta rutter märker jag hur mycket motorbroms jag får på olika växlar (oundvikliga nedbromsningar i backar innan rondeller osv). Det bromsar mindre, tycker jag. Tror inte att det är inbillning. Mindre motorbroms borde väl svara mot mindre inre mostånd/friktion. Lägre tryckfall över oljepumpen, kanske? Är det rimligt vid byte till lägre visk på oljan?
Får se om det gör något på förbrukningen. Men sådan kräver tid om man inte skall lura sig själv
Typiskt bara att jag gjorde detta med en tjänstebil synlig vid horisonten (hisingenproducerad). Knappast värdehöjande vid försäljning. Då gör nog en motortvätt lite mer...
Magnus Jarlid - Göteborg