Orkeslös Clio 1,2 16v -03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jippen

Orkeslös Clio 1,2 16v -03

Post by jippen »

Hej..
efter att ha spånat igenom detta forum efter lösningar på mitt problem men utan resultat skriver jag en ny tråd..

Jag äger en Clio 1.2 16v -03 och råkade helt plötsligt ut för att bilen blev tokslö och lampan för avgaskontroll tändes (blinkade även en stund), bilen sackar i uppförsbackar och tar en evighet på sej att accelerera, har läst mycket om tändspolar och tändstift, men tycker inte att bilen verkar gå på 3 cylindrar..
Hissade upp bilen för att kolla ev läckage innan katalysatorn men hittade endast att skyddshöljet till kabeln på bakre lambdasonden var söndernött mot kabelclipset, kablarna såg hela ut..

Någon som har haft samma problem??

Chansar hellre på att någon på detta forum har någon ide än att lämna in bilen på verkstad..

Mvh Johan
Johan Pettersson
Lalo59

Re: Orkeslös Clio 1,2 16v -03

Post by Lalo59 »

jippen wrote:Hej..
efter att ha spånat igenom detta forum efter lösningar på mitt problem men utan resultat skriver jag en ny tråd..

Jag äger en Clio 1.2 16v -03 och råkade helt plötsligt ut för att bilen blev tokslö och lampan för avgaskontroll tändes (blinkade även en stund), bilen sackar i uppförsbackar och tar en evighet på sej att accelerera, har läst mycket om tändspolar och tändstift, men tycker inte att bilen verkar gå på 3 cylindrar..
Hissade upp bilen för att kolla ev läckage innan katalysatorn men hittade endast att skyddshöljet till kabeln på bakre lambdasonden var söndernött mot kabelclipset, kablarna såg hela ut..

Någon som har haft samma problem??

Chansar hellre på att någon på detta forum har någon ide än att lämna in bilen på verkstad..

Mvh Johan
Hejsan.

Jag hade för en tid sedan samma problem som du.

De bytte alla 4 tändstiften och även 2 tändspolar som var trasiga.

Avgaskontroll lampan lyste även på min bil då oxå.

Orkeslös var den oxå och den bluddrade skakade och var verkligen i behov av mekanisk vård.

Be någon kompis ta ett diagnostikverktyg och läsa av eventuella koder.

Kolla även vid andra forum.

Ställ frågor till andra verkstäder i din stad.

Möjligheterna äro oändliga.........

Lycka till.

Mvh: LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
jackblack

Post by jackblack »

Tändspole/ar nästan säkert
Jack Black
jippen

Post by jippen »

Tack för svaren :D
Tycker åxå att det skulle kunna vara nån av tändspolarna, dessvärre sitter alla fyra i samma enhet så det blir till att byta alla..
Måste man nolla ev felkoder efteråt om det nu skulle vara tändspolarna eller kommer dom att fösvinna av sej själv när felet är avhjälpt??

Mvh / Johan
Johan Pettersson
Lalo59

Post by Lalo59 »

jippen wrote:Tack för svaren :D
Tycker åxå att det skulle kunna vara nån av tändspolarna, dessvärre sitter alla fyra i samma enhet så det blir till att byta alla..
Måste man nolla ev felkoder efteråt om det nu skulle vara tändspolarna eller kommer dom att fösvinna av sej själv när felet är avhjälpt??

Mvh / Johan
Hejsan.

När felet är väl hittat och bytt det som orsakade felet så tror jag att databoxen inte kommer att ha fler anmärkningar på fel.

Och då jämför den hur det ska vara och återställer genom att släcka den felaktiga meddelande.

Lycka till.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
jippen

Post by jippen »

Har testat att byta tändspolarna nu utan resultat, ska byta tändstift nu åxå, men efter att jag stängt av tändningen nu så hör jag ett högt tickande, kommer från en liten rund sak som sitter under höger framlykta, går en slang från den till en plastkåpa som sitter uppe på motorn samt en 2 polig kabel...
Vad kan det vara tro?
Image
få se om bilden funkar :/
Mvh johan
Johan Pettersson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Det där är magnetventilen till bränslekanistern.
System för att fånga upp bränsleångor och använda dem i förbränningen.

Dock är jag inte helt säker på om bilen skall börja misstända utav att den är lös.

hur som hellst. försök tryck tillbaka magnetventilen igen. Går det ej får du byta kanistern.
Johnny Söderström
jippen

Post by jippen »

Tack för det snabba svaret, den var inte lös, jag drog loss den för att kunna ta reda på vad det var för något..
Den verkar ju inte fungera som den ska dock eftersom den avger ett knackande ljud både när motorn är igång och med avslagen tändning, slutar efter ca 30sek när man slagit av tändningen, kan väll iofs vara styrboxen åxå..

Aja, ska byta tändstiften imorgon, hoppas motorn går jämnare efter det, annars vette tusan vart man ska fortsätta felsöka..

Mvh Johan
Johan Pettersson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

varför inte lämna in den på verkstad / låta en med tillgång till diagnosutrustning, koppla in sig och läsa ut felkod/er?

Att bara byta tändspolar, tändstift etc för det "kan vara det" är bara dumt.

Det kan vara så mycket som orsakar att bilen börjar gå dåligt och att motorlampan lyser/blinkar.
Johnny Söderström
jippen

Post by jippen »

Självklart tänker jag inte hålla på å plöjja ner tid och pengar i att byta delar jag inte vet är trasiga, men tändspolar och tändstift låg ju nära till hands att misstänka..
Har inte bytt tändstift än, ska göra det idag, funkar inte det blire nog att lämna in bilen..
Läste någon tråd i ett annat forum att man nollade felkodsminnet genom att lossa en batteripol i 10 sek?? stämmer det??
Mvh Johan
Johan Pettersson
Mats

Post by Mats »

Nollställa med att ta av batteripolen gjorde man på en -84:ans volvo 240
Du måste nollställa med en felkodsläsare.
/Mats Nilsson #524
jippen

Post by jippen »

Haha, ok..
Surfade runt å sökte efter obd2 instrument och hittade denna

http://www.runns.se/se/art/biltillbehor ... 27-usb.php

Har ju laptop så om den funkar så lär den betala sej rätt snabbt eller?

Mvh Johan
Johan Pettersson
jippen

Post by jippen »

Ingen som har koll på någon billig bra felkodsläsare??

Har iaf bytt tändstift och spolar nu, tycker att den går mycke jämnare nu, men på tomgång är det lika illa som tidigare, så fort man ger lite gas spinner den som en katt, har inte testat att belasta motorn, likväl så är lampan för avgaskontroll tänd och när man ger lite gas börjar den lampan att blinka..
Hmm..

Finns det nått enkelt jag kan testa nu innan jag lämnar in bilen??

Mvh Johan
Johan Pettersson
jippen

Post by jippen »

Nu har jag lämnat in bilen på verkstad och fått reda på felet, en trasig spridare..
Är ju inte direkt nått jag hade tänkt på själv..
Aja sk*t samma, 4500:- fattigare men nu går bilen som ett skållat igen :P

Kanske alltid kan hjälpa någon..

Mvh Johan
Johan Pettersson
Post Reply