Tändspolar/insprutning
Moderator: Forumpolisen
Tändspolar/insprutning
Hej!
Jag har en Renault Megane 1.6 16v -05 som för några dagar började att gå konstigt.
När bilen är kall så kan man köra ngr kilometer & bilen går bra. Sen tänds servicelampan & därefter lampan för motorstyrning, sen kommer texten "check injection" upp. I samband med detta börjar bilen vibrera & gå konstigt. Bilen är uppmätt på verkstad, fick information om att det kan vara en tändspole på ettans sylinder elr insprutning.
Jag har satt i ny tändspole på ettan & bytt alla tändstift. Bilen beter sig likadant, har även skiftat tändspolar, kollat kablar & slangar, allt ser bra ut. Bilen går ändå lika dåligt.
Hoppas på tips!!
Mvh Jörgen.
Jag har en Renault Megane 1.6 16v -05 som för några dagar började att gå konstigt.
När bilen är kall så kan man köra ngr kilometer & bilen går bra. Sen tänds servicelampan & därefter lampan för motorstyrning, sen kommer texten "check injection" upp. I samband med detta börjar bilen vibrera & gå konstigt. Bilen är uppmätt på verkstad, fick information om att det kan vara en tändspole på ettans sylinder elr insprutning.
Jag har satt i ny tändspole på ettan & bytt alla tändstift. Bilen beter sig likadant, har även skiftat tändspolar, kollat kablar & slangar, allt ser bra ut. Bilen går ändå lika dåligt.
Hoppas på tips!!
Mvh Jörgen.
Jörgen Nyman
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Tändspolar/insprutning
Kontrollera resistansen på insprutningsventilerna.
framför allt efter du kört så bilen är varm , eller när bilen börjar gå dåligt.
skall vara ca 15 ohm. skiljer sig ngn vid mätning ordentligt mot dem andra så har du nog funnit felet.
framför allt efter du kört så bilen är varm , eller när bilen börjar gå dåligt.
skall vara ca 15 ohm. skiljer sig ngn vid mätning ordentligt mot dem andra så har du nog funnit felet.
Johnny Söderström
Re: Tändspolar/insprutning
Ok det verkar intressant hur går jag tillväga för att mäta dom, och sitter dom illa till.
mvh Jörgen
mvh Jörgen
Jörgen Nyman
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Tändspolar/insprutning
Du skruvar bort metallskyddet i framkanten vid kylaren som täcker spridarna.
2 st 13 mm muttrar. sitter en bit in så en 13 mm långhylsa är ett krav för att komma åt.
efter det kommer du enkelt åt kontakterna/spridarna så du kan mäta.
Lossa kontakterna och resistanmät varje spridare. Dem har 2 stift vardera. sätt ena mätproben på ena stiftet och den andra på det andra stiftet. skall ligga runt 15 ohm, 1ohm upp och ned är ok men dem skall inte skilja sig ngt nämnvärt.
gör detta när bilen går dåligt. Glöm inte slå av tändningen.
2 st 13 mm muttrar. sitter en bit in så en 13 mm långhylsa är ett krav för att komma åt.
efter det kommer du enkelt åt kontakterna/spridarna så du kan mäta.
Lossa kontakterna och resistanmät varje spridare. Dem har 2 stift vardera. sätt ena mätproben på ena stiftet och den andra på det andra stiftet. skall ligga runt 15 ohm, 1ohm upp och ned är ok men dem skall inte skilja sig ngt nämnvärt.
gör detta när bilen går dåligt. Glöm inte slå av tändningen.
Johnny Söderström
Re: Tändspolar/insprutning
Hej!
Nu äntligen fick jag tid att mäta insprutarna, jag tog isär den gemensamma kontakten o mätte därifrån i stället o fick värdet ca 16 ohm på 3 insprutare men den sista gav inget utslag när bilen börjat gå dåligt. Nu undrar jag om det är 1ans cylinder närmast svänghjulet?
Mvh Jörgen
Nu äntligen fick jag tid att mäta insprutarna, jag tog isär den gemensamma kontakten o mätte därifrån i stället o fick värdet ca 16 ohm på 3 insprutare men den sista gav inget utslag när bilen börjat gå dåligt. Nu undrar jag om det är 1ans cylinder närmast svänghjulet?
Mvh Jörgen
Jörgen Nyman
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Tändspolar/insprutning
Svar ja!
Gemensama kontakten? vart kollade du då? motorstyrenheten?
Inget utslag tyder på ett avbrott i insprutaren.
personligen så föredrar jag att kolla dirrekt på insprutaren med losstagen kontakt för att vara säker på att inte det är ledningsmattan i sig som är trasig.
visar sig dem alla vara ok får man mäta kablaget efteråt.
Förmodligen har du funnit felet nu då:)
Gemensama kontakten? vart kollade du då? motorstyrenheten?
Inget utslag tyder på ett avbrott i insprutaren.
personligen så föredrar jag att kolla dirrekt på insprutaren med losstagen kontakt för att vara säker på att inte det är ledningsmattan i sig som är trasig.
visar sig dem alla vara ok får man mäta kablaget efteråt.
Förmodligen har du funnit felet nu då:)
Johnny Söderström
Re: Tändspolar/insprutning
Hej!
Du har helt rätt! det bästa är att kolla direkt på insprutarna det kan ju vara dåliga kablar. Den kontakten jag menar sitter mellan styrbox o insprutarna så jag kollade där först o fick dom värderna du tipsade om. Är det bara att dra ur insprutaren eller hur sitter den fast?.
Mvh Jörgen
Du har helt rätt! det bästa är att kolla direkt på insprutarna det kan ju vara dåliga kablar. Den kontakten jag menar sitter mellan styrbox o insprutarna så jag kollade där först o fick dom värderna du tipsade om. Är det bara att dra ur insprutaren eller hur sitter den fast?.
Mvh Jörgen
Jörgen Nyman
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Tändspolar/insprutning
Nja inte bara dra ur men..
man skruvar loss dem 2 skruvarna som håller "railen" sedan lirkar man försiktigt ut alla 4 spridarna. dem kan sitta ganska ordentligt.
Själva bytet går till på ungfär samma sätt.. sitter som en metallfjäder som håller den fast. bara lirka spridaren lite fram och tillbaka tills gummitätningen släpper.
Tips, byt alla tätningsringar för spridarna, du vill inte ha ett litet luftläckage där
man skruvar loss dem 2 skruvarna som håller "railen" sedan lirkar man försiktigt ut alla 4 spridarna. dem kan sitta ganska ordentligt.
Själva bytet går till på ungfär samma sätt.. sitter som en metallfjäder som håller den fast. bara lirka spridaren lite fram och tillbaka tills gummitätningen släpper.
Tips, byt alla tätningsringar för spridarna, du vill inte ha ett litet luftläckage där
Johnny Söderström
Re: Tändspolar/insprutning
Hej!
Om jag förstår det hela rätt ska jag ta loss det svarta insugspaketet som sitter på motorn som även täcker insprutarna. Vart köper man tätningsringar för autofrance har inte såna i sitt sortiment.
MVH Jörgen
Om jag förstår det hela rätt ska jag ta loss det svarta insugspaketet som sitter på motorn som även täcker insprutarna. Vart köper man tätningsringar för autofrance har inte såna i sitt sortiment.
MVH Jörgen
Jörgen Nyman