Vad är fel med gummilisten vindruta?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
harka569
Posts: 15
Joined: 22 Dec 2007, 15:11
Location: Linköping

Vad är fel med gummilisten vindruta?

Post by harka569 »

Lämnade in bilen i maj för byte av framrutan på min Megane II och allt verkade ok. Upptäckte dock i helgen att "plastgallret" under vindrutan inte tätar mot gummilisten mot motorrummet utan eventuellt vatten rinner under gummilisten och ned på "skyddsväven" bakom motorn (vilket känns fel väg för vattnet). Antingen är gummilisten felmonterad - ska den sättas på plats innan plastgaller så att plastgallret vilar på listen eller ska gummilisten på sist så att listen tätar ovanpå plastgaller?
Ett annat alternativ är om det fattas något eftersom det verkar finnas några fästordningar på plastgallret som jag inte vet vad de är till för. Se bilder.

Någon som kan veta vad som är felet?
Någon som har en Megane II och kan ta sig en titt på sin bil hur gummilisten sitter?
Är gummilisten felmonterad?
Fattas det något (plastlock eller liknande) som skall täta mellan plastgaller och gummilist (skyddsväv)?

Inte tätt mellan plastgaller och gummilist:
Image
Fästanordning?
Image
Fästanordning?
Image
Gummilist borttagen. Fattas det något och/eller ska gummilisten sitta på skydssväven och under eller över plastgaller?
Image
Skyddsväv:
Image
Harri Karlsson - Linköping
Renault Megane II Touring 1.9 dCI FAP - 08
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Vad är fel med gummilisten vindruta?

Post by Lalo59 »

[quote="harka569"]Lämnade in bilen i maj för byte av framrutan på min Megane II och allt verkade ok. Upptäckte dock i helgen att "plastgallret" under vindrutan inte tätar mot gummilisten mot motorrummet utan eventuellt vatten rinner under gummilisten och ned på "skyddsväven" bakom motorn (vilket känns fel väg för vattnet). Antingen är gummilisten felmonterad - ska den sättas på plats innan plastgaller så att plastgallret vilar på listen eller ska gummilisten på sist så att listen tätar ovanpå plastgaller?
Ett annat alternativ är om det fattas något eftersom det verkar finnas några fästordningar på plastgallret som jag inte vet vad de är till för. Se bilder.

Någon som kan veta vad som är felet?
Någon som har en Megane II och kan ta sig en titt på sin bil hur gummilisten sitter?
Är gummilisten felmonterad?
Fattas det något (plastlock eller liknande) som skall täta mellan plastgaller och gummilist (skyddsväv)?

Hejsan.

Går det inte snabbare om du åker till en renault verkstad och ber de undersöka och besiktiga rutbytet?
Kan de ta en tusenlapp?

Väl värda slantar.

Är den slarvigt monterad så har du en garantirätt.

Eller lämna in en reklamation till den som utförde bytet.

Lycka till.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply