Check Engine blinkar.
Moderator: Forumpolisen
Check Engine blinkar.
Hej! Jag har en renault megane -01. Den går inte som den ska på alla cylindrar. Det känns som att den går enbart på tre men när man har bilen igång och rycker en i taget för att testa så jobbar två av dom lite starkare än dom andra två.
Efter att jag har åkt i bilen ett tag och parkerar så luktar det nästan lite bränt och under bilen så tickar det som om jag legat i 200 blås hela resan, tempen i bilen säger att den är som den ska.
Nån som har nått förslag?
Efter att jag har åkt i bilen ett tag och parkerar så luktar det nästan lite bränt och under bilen så tickar det som om jag legat i 200 blås hela resan, tempen i bilen säger att den är som den ska.
//Erik
Re: Check Engine blinkar.
Hej.Erik87 wrote:Hej! Jag har en renault megane -01. Den går inte som den ska på alla cylindrar. Det känns som att den går enbart på tre men när man har bilen igång och rycker en i taget för att testa så jobbar två av dom lite starkare än dom andra två.
Ta bilen till en renault doktor och be de titta till den.
Ta en motordiagnostik på den och fastställ varför den går som en påse nötter?
På min renault så efter ett kraftigt gupp så tändes avgaskontroll lampan och bilen gick på endast 2 cylindrar.
Jag lyckades ta mig hem med nöd och näppe.
Det är kanske dina tändspolar som behövs gå igenom.
Det är ett känt fel hos megane bilar.
Lycka till.
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Check Engine blinkar.
Låter inte bra.Efter att jag har åkt i bilen ett tag och parkerar så luktar det nästan lite bränt och under bilen så tickar det som om jag legat i 200 blås hela resan, tempen i bilen säger att den är som den ska.
Att motorlampan blinkar betyder att motorn misständer, med en förstörande effekt.
Precis som LG skriver, bör du snarast lämna in den på verkstad och få en felsökning gjord på varför bilen misständer.
Det kan vara en dålig tändspole.
Det kan även vara deffekt insprutningsventil.
Helt klart är iaf att katalysatorn mår inte bra av att den går för varm, vilket den gör om oförbränt bränsle kommer in i den.
Då sker det en förbränning i katalysatorn istället vilket ökar temperaturen enormt och förstör innandömet på katalysatorn.
Man bör göra en felsökning på varför motorn misständer
men även en test på att inte katalysatorn har tagt för stor skada, vilket det finns risk för att den har gjort.
Johnny Söderström