Clio med kamremsbrott
Moderator: Forumpolisen
-
Clio med kamremsbrott
Hejsan !
Någon som vet vad som händer vid kamremsbrott på en 1.4L motor med 8 ventiler som sitter i en Clio från -91 ?
Klarar sig ventiler och kolv mm ?
Det hördes inget oljud när motorn stannade, så min gissning är att det gått bra och "bara" är att häkta på en ny rem, men vill fråga i alla fall.
Är det någon som har en bra bild på hur vev, kam mm ska stå i förhållande till varandra vid montering av ny rem ?
Och kanske även åtdragningsmoment för remskivan på veven, kamremsspännaren och skruvarna till det övre motorfästet som täcker remhjulet på kammen ?
Tack på förhand för hjälpen.
Någon som vet vad som händer vid kamremsbrott på en 1.4L motor med 8 ventiler som sitter i en Clio från -91 ?
Klarar sig ventiler och kolv mm ?
Det hördes inget oljud när motorn stannade, så min gissning är att det gått bra och "bara" är att häkta på en ny rem, men vill fråga i alla fall.
Är det någon som har en bra bild på hur vev, kam mm ska stå i förhållande till varandra vid montering av ny rem ?
Och kanske även åtdragningsmoment för remskivan på veven, kamremsspännaren och skruvarna till det övre motorfästet som täcker remhjulet på kammen ?
Tack på förhand för hjälpen.
John Wiberg
Re: Clio med kamremsbrott
Borde INTE klarat sig. Ta ur tändstiften, vrid veven och ställ kolvarna en bit ner, ta av ventilkåpan och vrid runt kamaxeln och kolla så du har rätt ventilspel på alla. Om du har det,,, -Grattis! lägg på en ny rem, den dagen behöver du inte köpa ngn trisslot för du har förbrukat din tur
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Hej igen och tack för svaret.
Jag tog ur stiften och vred veven så att kolvarna kom ner en bit i loppen, tog av ventilkåpan och drog runt kammen och det verkar funka bra. Visst är det spel när ventilerna inte är belastade av vipparmarna men verkar vara ungefär lika på alla. Det har nog varit lite väl mycket spel tidigare med för jag har hört den bilen slamra förbi på vägen. Knackat och låtit som en diesel. Det är alltså inte min bil och dom som äger den har hörapparat bägge 2 så det är lite osäkert om det skramlade till i motorn när remmen gick av.
Men hur mycket spel kan man tro att det kan bli vid ett haveri ?
Som det är nu är det runt 0,6-0,7 mm mätt med bladmått
Jag tog ur stiften och vred veven så att kolvarna kom ner en bit i loppen, tog av ventilkåpan och drog runt kammen och det verkar funka bra. Visst är det spel när ventilerna inte är belastade av vipparmarna men verkar vara ungefär lika på alla. Det har nog varit lite väl mycket spel tidigare med för jag har hört den bilen slamra förbi på vägen. Knackat och låtit som en diesel. Det är alltså inte min bil och dom som äger den har hörapparat bägge 2 så det är lite osäkert om det skramlade till i motorn när remmen gick av.
Men hur mycket spel kan man tro att det kan bli vid ett haveri ?
Som det är nu är det runt 0,6-0,7 mm mätt med bladmått
John Wiberg
-
Hej igen !
Någon som har en bra ide på vad man kan använd sig av i stället för en frekvensmätare för att kolla spänningen på kamremmen?
Någon som har en bra ide på vad man kan använd sig av i stället för en frekvensmätare för att kolla spänningen på kamremmen?
John Wiberg
Ska väl inte ta efter mig, men jag spänner på känsla. Har bytt 3remmar på energymotorn och dom har funkat.
Brukar då känna på remmen på längsta stället. Den ska väl gå att röra lite på, ca 1cm
Brukar då känna på remmen på längsta stället. Den ska väl gå att röra lite på, ca 1cm
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
Hej ! Jo, det var så jag med gjorde igår kväll och det verkar funka. Det brummar och låter igen så det verkar som om det var lite tur inblandat att inte ventilerna strök med.
Tack för all hjälp !
Tack för all hjälp !
John Wiberg