Clio med kamremsbrott

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mickey Mouse
Posts: 4
Joined: 05 Oct 2012, 09:28
Location: Färnäs

Clio med kamremsbrott

Post by Mickey Mouse »

Hejsan !

Någon som vet vad som händer vid kamremsbrott på en 1.4L motor med 8 ventiler som sitter i en Clio från -91 ?
Klarar sig ventiler och kolv mm ?
Det hördes inget oljud när motorn stannade, så min gissning är att det gått bra och "bara" är att häkta på en ny rem, men vill fråga i alla fall.

Är det någon som har en bra bild på hur vev, kam mm ska stå i förhållande till varandra vid montering av ny rem ?
Och kanske även åtdragningsmoment för remskivan på veven, kamremsspännaren och skruvarna till det övre motorfästet som täcker remhjulet på kammen ?

Tack på förhand för hjälpen.
John Wiberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Clio med kamremsbrott

Post by Dennis »

Borde INTE klarat sig. Ta ur tändstiften, vrid veven och ställ kolvarna en bit ner, ta av ventilkåpan och vrid runt kamaxeln och kolla så du har rätt ventilspel på alla. Om du har det,,, -Grattis! lägg på en ny rem, den dagen behöver du inte köpa ngn trisslot för du har förbrukat din tur :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mickey Mouse
Posts: 4
Joined: 05 Oct 2012, 09:28
Location: Färnäs

Re: Clio med kamremsbrott

Post by Mickey Mouse »

Hej igen och tack för svaret.
Jag tog ur stiften och vred veven så att kolvarna kom ner en bit i loppen, tog av ventilkåpan och drog runt kammen och det verkar funka bra. Visst är det spel när ventilerna inte är belastade av vipparmarna men verkar vara ungefär lika på alla. Det har nog varit lite väl mycket spel tidigare med för jag har hört den bilen slamra förbi på vägen. Knackat och låtit som en diesel. Det är alltså inte min bil och dom som äger den har hörapparat bägge 2 så det är lite osäkert om det skramlade till i motorn när remmen gick av.
Men hur mycket spel kan man tro att det kan bli vid ett haveri ?
Som det är nu är det runt 0,6-0,7 mm mätt med bladmått
John Wiberg
Mickey Mouse
Posts: 4
Joined: 05 Oct 2012, 09:28
Location: Färnäs

Re: Clio med kamremsbrott

Post by Mickey Mouse »

Hej igen !

Någon som har en bra ide på vad man kan använd sig av i stället för en frekvensmätare för att kolla spänningen på kamremmen?
John Wiberg
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Clio med kamremsbrott

Post by Robin »

Ska väl inte ta efter mig, men jag spänner på känsla. Har bytt 3remmar på energymotorn och dom har funkat.

Brukar då känna på remmen på längsta stället. Den ska väl gå att röra lite på, ca 1cm :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Mickey Mouse
Posts: 4
Joined: 05 Oct 2012, 09:28
Location: Färnäs

Re: Clio med kamremsbrott

Post by Mickey Mouse »

Hej ! Jo, det var så jag med gjorde igår kväll och det verkar funka. Det brummar och låter igen så det verkar som om det var lite tur inblandat att inte ventilerna strök med.

Tack för all hjälp !
John Wiberg
Post Reply