Clio -99, Missljud efter att ha renoverat bakbromsarna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Herman

Clio -99, Missljud efter att ha renoverat bakbromsarna

Post by Herman »

Lämnade in clion på fordonsprogrammet för att de skulle renovera bakbromsarna. (trumbromsar)

När jag hämtade bilen ikväll så lät det som satan från bakhjulen, ett skrapande metalliskt ljud. Jag hissade upp bilen här hemma och snurrade på bakhjulen och de gick lätt att snurra på men det skrapade som fn på båda två.

Måste reklamera detta men vad tror ni kunniga att de har gjort för fel? Det kan ju inte vara normalt att det ska låta så efter att ha renoverat upp bakbromsarna...eller?
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Clio -99, Missljud efter att ha renoverat bakbromsarna

Post by Starbright »

Hej!

ja du bör garanterat reklamera jobbet.

Iom att hjulet snurrar lätt när du snurrar på det så lär det inte vara själva bromsarna i sig.

Inuti trumman så sitter hjullagret ipressat.
När trumman har fått sitta ett tag, så brukar mittendelen på lagerbanorna rosta fast på navet.
När man då tar av trumman så kan det hända att hjullagret sitter kvar på navet.
ingen fara i sig, men när man sätter tillbaka trumman så är det viktigt att man ser till att lagret är infettat och verkligen sitter korrekt, annars kan det nog mycket väl börja låta.
Nu skall man väll inte bråka allt för mycket då det är en skola som har åtgärdat bromsarna.
Men man tycker ju att en ansvarig lärare borde kikat på jobbet då det var klart för att kontrollera att allt verkade ok.

Lycka till iaf.

Vh Johnny.
Johnny Söderström
Herman

Post by Herman »

Hej, tusen tack för svar. :)

Ja det var ju muppigt, lastar inte eleverna men tycker också att ansvarig lärare har brustit och det rejält faktiskt.

En följdfråga, jag körde ju några kilometer med bilen, kan det ha skadat hjullagerna nu då? Borde jag byta jag byta dom då kanske?

Starbright wrote:Hej!

ja du bör garanterat reklamera jobbet.

Iom att hjulet snurrar lätt när du snurrar på det så lär det inte vara själva bromsarna i sig.

Inuti trumman så sitter hjullagret ipressat.
När trumman har fått sitta ett tag, så brukar mittendelen på lagerbanorna rosta fast på navet.
När man då tar av trumman så kan det hända att hjullagret sitter kvar på navet.
ingen fara i sig, men när man sätter tillbaka trumman så är det viktigt att man ser till att lagret är infettat och verkligen sitter korrekt, annars kan det nog mycket väl börja låta.
Nu skall man väll inte bråka allt för mycket då det är en skola som har åtgärdat bromsarna.
Men man tycker ju att en ansvarig lärare borde kikat på jobbet då det var klart för att kontrollera att allt verkade ok.

Lycka till iaf.

Vh Johnny.
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Du bör kontrollera dem först.
borde inte vara ngn fara.

kan ju inte veta till hundra % att det är dem som låter heller.
bara en tanke på vad det kunde vara.

Hissa upp bilen.

Ta av hjulet.

Lossa navkapseln och ta bort muttern som håller trumman. 28mm
bör lossa enkelt nu när man har haft bort den aldeles nyligen. ( truman alltså) muttern skall sitta ordentligt!

Kontrollera lagrena i trumman. dem skall ligga tajt ihop och snurra med ett lätt motstånd, och givetvis utan oljud.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Har för mig att det sitter en distansbricka på axeln också, tjocklek ca: 3mm. De kan ha slarvat bort den. Jämför med andra sidan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Herman

Post by Herman »

Var nere med bilen igen och det var tydligen någon fjäder som skulle hålla tillbaka backarna som inte satt som den skulle. Samma på båda sidorna. (ursäkta min kanske dåliga förklaring men jag är inte så haj på bilar dessvärre)

Nu går den tyst och fint. :) De ville också byta bromsskivorna inom kort för de hävdade att de var skeva, har känt en liten vibration men trodde inte de var så kassa som de hävdade. Hur nu de har kunnat bli skeva? Är det nåt vanligt ni som kan sånt?
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Herman wrote:Var nere med bilen igen och det var tydligen någon fjäder som skulle hålla tillbaka backarna som inte satt som den skulle. Samma på båda sidorna. (ursäkta min kanske dåliga förklaring men jag är inte så haj på bilar dessvärre)

Nu går den tyst och fint. :) De ville också byta bromsskivorna inom kort för de hävdade att de var skeva, har känt en liten vibration men trodde inte de var så kassa som de hävdade. Hur nu de har kunnat bli skeva? Är det nåt vanligt ni som kan sånt?
Det händer väldigt fort om inte bromsoket glider som det ska.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Herman

Post by Herman »

Joakim16v wrote:
Herman wrote:Var nere med bilen igen och det var tydligen någon fjäder som skulle hålla tillbaka backarna som inte satt som den skulle. Samma på båda sidorna. (ursäkta min kanske dåliga förklaring men jag är inte så haj på bilar dessvärre)

Det händer väldigt fort om inte bromsoket glider som det ska.
Ahha ok, ska påpeka detta när jag lämnar in bilen. Tack.
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
BRN

Post by BRN »

Hade en likadan som din för ett tag sen, lämnade även den till fordonsgymnasiet. Billigt som tusan :) Hade ett skrammel framifrån och vibration i bromsarna, de bytte glidpinne i ett ok, satte i nya belägg och svarvade skivorna så de blev som nya. De bytte även en p-ände och för alltihop inkl hjulinställningen betalade jag ca 2000 spänn! Så kolla om de inte kan svarva skivorna istället för att byta.
Björn Nilsson - Motala
Herman

Post by Herman »

BRN wrote:Hade en likadan som din för ett tag sen, lämnade även den till fordonsgymnasiet. Billigt som tusan :) Hade ett skrammel framifrån och vibration i bromsarna, de bytte glidpinne i ett ok, satte i nya belägg och svarvade skivorna så de blev som nya. De bytte även en p-ände och för alltihop inkl hjulinställningen betalade jag ca 2000 spänn! Så kolla om de inte kan svarva skivorna istället för att byta.
Ahh tack för tipset men tyvärr har de redan bytt både skivor och klossar.

Däremot gnisslar det lite nu när man svänger åt vänster med bilen, har du eller någon en tanke om vad det kan vara?
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Post Reply