Bromsar
Moderator: Forumpolisen
Bromsar
Tjaaa
Någon som kan hjälpa mig med ett problem??
På min rejsbil som stått stil i 3 år cirka så har nu bromsarna börjat krångla....
När bilen är avstäng d känns pedalen nästan bra men så fort man slår på huvudströmen och åker ut ur depån så tar pedalen typ max 1 centimeter från golvet.... Väldigt skrämade att bromsa sent då....
Jag funderar på Huvudbroms cylindern?
Vi har lyftat ett 10 tal gånger men som sagt det är något annat fel....
Vet inte om det sitter ute i oken eller trummorna så någon här kanske kan hjälpa mig?
Någon som kan hjälpa mig med ett problem??
På min rejsbil som stått stil i 3 år cirka så har nu bromsarna börjat krångla....
När bilen är avstäng d känns pedalen nästan bra men så fort man slår på huvudströmen och åker ut ur depån så tar pedalen typ max 1 centimeter från golvet.... Väldigt skrämade att bromsa sent då....
Jag funderar på Huvudbroms cylindern?
Vi har lyftat ett 10 tal gånger men som sagt det är något annat fel....
Vet inte om det sitter ute i oken eller trummorna så någon här kanske kan hjälpa mig?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Bromsar
Om felet är justering av backarna bak,,, kolla att sätt åt parkeringsbromsen bara lite anläggning. Har du bra pedalläge då får du justera ut backarna lite.
Kolla att bromsbanden sitter kvar i limningen på backen.
Klossar fram,, kolla så att bromsmaterialet inte släppt från järnbiten.
Bromsslangar,, att de inte flexar och sväller vid bromstryck.
Internt läckage mellan kretsarna i huvudcylindern.
Kolla att bromsbanden sitter kvar i limningen på backen.
Klossar fram,, kolla så att bromsmaterialet inte släppt från järnbiten.
Bromsslangar,, att de inte flexar och sväller vid bromstryck.
Internt läckage mellan kretsarna i huvudcylindern.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Bromsar
Tack för svar jag ska kolla nästa helg
Vad det gäller handbromsen så tar den ytterst lite (med tanke på att jag åkte knappt 1 sekund långsammare med den idragen när jag glömde bort den en gång ....) men jag ska prova
Vad det gäller handbromsen så tar den ytterst lite (med tanke på att jag åkte knappt 1 sekund långsammare med den idragen när jag glömde bort den en gång ....) men jag ska prova
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Bromsar
med handbromsen idragen så tar pedalen högt upp som jag vill ha den, men när jag kollar på mina trummor, så verkar justeringen vara "borta" :O fattar noll...
enligt handboken finns tre justeringsmöjligheter..
1. bakom trumman vid länkarmen ska det vara ett typ av hål för att justera på ett drev som sitter på en axel mellan backarna...
2. 2st fyrkants skruvar som man ska justera på, sitter på baksidan...
3. en pillidut man tar bort för att stoppa in en mejsel och pilla på samma drev som i 1....
Verkar som att jag har ett 4e alternativ... annars verkar 3 mest logiskt.
Har inga skruvar som i 2 åtminståne och inget hål vid drevet...
Några idéer??
enligt handboken finns tre justeringsmöjligheter..
1. bakom trumman vid länkarmen ska det vara ett typ av hål för att justera på ett drev som sitter på en axel mellan backarna...
2. 2st fyrkants skruvar som man ska justera på, sitter på baksidan...
3. en pillidut man tar bort för att stoppa in en mejsel och pilla på samma drev som i 1....
Verkar som att jag har ett 4e alternativ... annars verkar 3 mest logiskt.
Har inga skruvar som i 2 åtminståne och inget hål vid drevet...
Några idéer??
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Bromsar
Bendix eller girling? automatjustering
De 4-kantiga manuella justerskruvarna försvann -72 på R12 hur det var på 5'n vet jag inte, men rimligen borde de försvunnit då också.
De 4-kantiga manuella justerskruvarna försvann -72 på R12 hur det var på 5'n vet jag inte, men rimligen borde de försvunnit då också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Bromsar
Girling kör jag med + auto justering tydligen, men justeringsgrejen var bortplockad på höger och utbryten på vänster för att inte justera ut vid inbromsningen...
Vill ha ytterst lite broms bak efter som den knappt väger 100 kilo bak typ
Vill ha ytterst lite broms bak efter som den knappt väger 100 kilo bak typ
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Bromsar
Minskad bromskraft bak kan du ju inte justera med att ha stort avstånd på bromsbackarna! Då blir det bara lång pedal.
Är det inte reducer ventil så montera en lastventil och ställ in den mekaniskt med en skruv.
Är det inte reducer ventil så montera en lastventil och ställ in den mekaniskt med en skruv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Bromsar
nej vi justerade dom till det bättre men det märker jag på fredag...
Jag vill inte ha autojustering på en rejsbil, man kommer i 160km/h bromsar max och den låser bak så dansar man av rätt rejält med min 5a... provat det en gång de va spännande
sitter en reduceringsventil i som troligtvis sitter bak och fram
ska testa lite mer ingående på fredag...
Jag vill inte ha autojustering på en rejsbil, man kommer i 160km/h bromsar max och den låser bak så dansar man av rätt rejält med min 5a... provat det en gång de va spännande
sitter en reduceringsventil i som troligtvis sitter bak och fram
ska testa lite mer ingående på fredag...
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Bromsar
Hejsan.Dennis wrote:Om felet är justering av backarna bak,,, kolla att sätt åt parkeringsbromsen bara lite anläggning. Har du bra pedalläge då får du justera ut backarna lite.
Kolla att bromsbanden sitter kvar i limningen på backen.
Klossar fram,, kolla så att bromsmaterialet inte släppt från järnbiten.
Bromsslangar,, att de inte flexar och sväller vid bromstryck.
Internt läckage mellan kretsarna i huvudcylindern.
Nyss fixat abs felet. Inga fler felkoder servicelampan oxå släckt.
Men när jag bromsar från 90 km och lite svagt bromstryck på bromspedalen så känns det som att backarna ( små vibrerar och småhugger ).
Från stilastående så gnisslar det från frambromsarna kan det bero på fel gammal bromsolja?
Vid inspektion av bromsar runt om så bedömdes det ej ett byte av bromsbackar men.........
Med så lite fakta kan ni råda mig i detta ärende?
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007