Tändningsproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peterdahab
Posts: 5
Joined: 13 May 2012, 06:34
Location: simrishamn

Tändningsproblem

Post by peterdahab »

:cry: Hej på er.

Är ägare till en Megane II 04. Har kört problemfritt i sex månader sedan jag köpte den. Nu har jag fått problem med vatten på tändspolarna vilket ställer till det med ojämn tändning som följd. Efter tvätt ( dock ej motorn ) så startar den snällt som vanligt men efter ca 5 km körning så börjar den misstända. Förstår inte var vattnet kommer ifrån och om någon har haft något liknande problem skulle jag bli jätteglad för info.

Hälsningar Peter
peter ericson
jackblack
Posts: 77
Joined: 04 Sep 2009, 22:05
Location: Karlskoga

Re: Tändningsproblem

Post by jackblack »

peterdahab wrote::cry: Hej på er.

Är ägare till en Megane II 04. Har kört problemfritt i sex månader sedan jag köpte den. Nu har jag fått problem med vatten på tändspolarna vilket ställer till det med ojämn tändning som följd. Efter tvätt ( dock ej motorn ) så startar den snällt som vanligt men efter ca 5 km körning så börjar den misstända. Förstår inte var vattnet kommer ifrån och om någon har haft något liknande problem skulle jag bli jätteglad för info.

Hälsningar Peter

Har du fått ner vatten där tändstiften sitter så kan detta fenomen uppstå,då dessa ligger ganska lågt ner så att säga,blås med tryckluft ner i toppen o runt där stiften sitter(även spolarna)skadar ju inte att pröva
Jack Black
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tändningsproblem

Post by Tony »

jag skulle lyft upp spolarna innan jag blåser.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
peterdahab
Posts: 5
Joined: 13 May 2012, 06:34
Location: simrishamn

Re: Tändningsproblem

Post by peterdahab »

Tack för tips. Orsaken att det läcker ner vatten vid tex motortvätt är att oringarna på spolarna är slut. Dom var hårda ock gick sönder när jag kände på dom. Tips är att byta oringar då och då och då till värmebeständiga tex vitonringar. Då jag kom över fyra nya spolar till kanonpris bytte jag alla och la de gamla som reserv. Bilen går nu klockrent.

Hälsningar Peter
peter ericson
Post Reply