Vilka är problemen med en dieselbil!??
Moderator: Forumpolisen
Vilka är problemen med en dieselbil!??
Vi är på väg att köpa en ny bil! Troligen. en Megan sports tourer! (kan ev. bli en anna bil, men det är utanför forumets område)
Vi har dissat tanken på en Diesel, bl.a med tanke på att volvoägare klagat på problem med deras milöbilar (Se: allt om bilar)
Visst! den frågan berör ägare som kör lite med bilarna, men vem vet? Vi kanske byter jobb eller bostad och inte kör 2000mil per år längre!
Så ÄR det verkligen problem med dieselbilar om man nu skulle köra mindre?
Tar det längre tid för en diesel att få upp värmen i kupen när det är t.ex. minus 20 grader ute? Jämfört med en bensinare!
(Etanol är TOTALT utesluten!)
Ingår dieselvärmare i t.ex. 90 hästars dieseln? Är den isåfall programerbar?
Om den inte ingår, Vad fick ni betala för en dieslvärmare?
Kort sagt: Jag undrar NÄR är en diesel sämre än en besninare, rent praktiskt!
Vad är sämre? och varför?
Tack på förhand!
Vi har dissat tanken på en Diesel, bl.a med tanke på att volvoägare klagat på problem med deras milöbilar (Se: allt om bilar)
Visst! den frågan berör ägare som kör lite med bilarna, men vem vet? Vi kanske byter jobb eller bostad och inte kör 2000mil per år längre!
Så ÄR det verkligen problem med dieselbilar om man nu skulle köra mindre?
Tar det längre tid för en diesel att få upp värmen i kupen när det är t.ex. minus 20 grader ute? Jämfört med en bensinare!
(Etanol är TOTALT utesluten!)
Ingår dieselvärmare i t.ex. 90 hästars dieseln? Är den isåfall programerbar?
Om den inte ingår, Vad fick ni betala för en dieslvärmare?
Kort sagt: Jag undrar NÄR är en diesel sämre än en besninare, rent praktiskt!
Vad är sämre? och varför?
Tack på förhand!
/Thomas Ekström
Re: Vilka är problemen med en dieselbil!??
Vid upprepade kortkörningar med låg hastighet så kan/brukar partikelfiltret sätta igen sig. Eller slangarna till differenstryckmätningen. Inget specifikt modellrelaterat fel dock.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Vilka är problemen med en dieselbil!??
På min Laguna så är det bara EGR-ventilen som strulat. Det beror främst på många korta körningar (ca 6km enkel väg). Annars så är dieseln klart trevlig, med sitt lite lägre varvtal vid samma hastighet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.