Värre motor Renault 5 TS -84
Moderator: Forumpolisen
Värre motor Renault 5 TS -84
Hallå alla experter!
Har letat runt som en tok och försökt hitta någon värre motor som passar i min lilla Renault 5.
Det är en föredetta banracingbil som nu mer är folkracebil.
Idag sitter det 1.4L motorn i den (den rakmonterade) med portad och planad top och en lite vassare kam + webern påställd.
Är nu på jakt efter en mer kraftfull motor till den men har inte en aning vad jag kan stoppa i som kan passa.
Har läst massa trådar om att volvo 440/460 skall passa men de har ju tvärmonterad motor istället för rak monterad som i min gamla pärla.
Tycker det är en underbart frän bil som jag vill ha lite mer fart i.
Någon som vet någon annan motor som kan tänkas passa?
Motorn får ej vara turbo.
Om det på äldre volvo 440/460 också är rakmonterad motor med växellådan framför så är det då svårt att bygga om så man använder volvons låda och drivaxlar samt nav också så man kan få 4-bults hjul fram istället?
Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig då jag sökt mig tokig på detta under flera månader.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... nt_count=1
Har letat runt som en tok och försökt hitta någon värre motor som passar i min lilla Renault 5.
Det är en föredetta banracingbil som nu mer är folkracebil.
Idag sitter det 1.4L motorn i den (den rakmonterade) med portad och planad top och en lite vassare kam + webern påställd.
Är nu på jakt efter en mer kraftfull motor till den men har inte en aning vad jag kan stoppa i som kan passa.
Har läst massa trådar om att volvo 440/460 skall passa men de har ju tvärmonterad motor istället för rak monterad som i min gamla pärla.
Tycker det är en underbart frän bil som jag vill ha lite mer fart i.
Någon som vet någon annan motor som kan tänkas passa?
Motorn får ej vara turbo.
Om det på äldre volvo 440/460 också är rakmonterad motor med växellådan framför så är det då svårt att bygga om så man använder volvons låda och drivaxlar samt nav också så man kan få 4-bults hjul fram istället?
Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig då jag sökt mig tokig på detta under flera månader.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... nt_count=1
-------------------------
Anders Persson
----------------------MKRAN Askersund
----------------------
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Anders Persson
----------------------
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Re: Värre motor Renault 5 TS -84
R5 Alpine fanns ju i en version utan turbo, den hade 92hk. En sådan lär du ju kunna slänga i. Annars har du motorn från t.ex R17TS/Gordini på 1647cc och 108hk, dock vet jag inte om den går ner.. 807 heter motortypen i alla fall..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Alla volvo 4xx har tvärställt det är samma motorer som senare R5 och R19, clio, är inte hemma på R20 och dom men det är ju längsmonterat, håller man på med folkrace skall det ju inte kosta något att få mer effekt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Allt rakställt i Renault är nu mera mycket svårt att få tag på, och är det kräm i det så blir det dyrt!
Tror det blir enklast / billigast att ta något VAG/passat, A4,A6 och klämma i. Men hur det går att vända kronhjulet för att få drivning åt rätt håll i de lådorna vet jag inte.
VR6 med 200+ hk vore ju inte så dummt
Tror det blir enklast / billigast att ta något VAG/passat, A4,A6 och klämma i. Men hur det går att vända kronhjulet för att få drivning åt rätt håll i de lådorna vet jag inte.
VR6 med 200+ hk vore ju inte så dummt
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Enormt tack för era svar.
Har verkligen sökt mig tokig på detta.
Men då blev nästan problemet som jag befarade då.
Kommer kosta mig skjortan för att få min lilla älskling mer konkurenskraftig.
-Dennis, tror du att VAG/passat, A4,A6 skulle gå att klämma i?
Har ju det jäkla problemet med att styrningen sitter framför motorn också annars kunde man kunna plocka i allt möjligt skoj under huven.
Är synd för den går jäkligt bra med en annan kam, portat och planad top och lilla weber förgasaren påställd men tyvärr räcker det inte i dagens folkrace.
Är ju underbar väghållning i bilen och vill verkligen fortsätta åka min lilla udda bil fast kanske ha lite chans att vinna.
Någon som vet bultcirkeln på sprängkåpan? Tänkte om det var värt att leta andra motorer som kan passa mot sprängkåpan och vanliga växellådan.
Men jättebussigt av er alle sammans, nu skall jag leta, R5 Alpine, R17TS/Gordini sa,t VAG/Passat (om jag hittar att det är möjligt att vända kronhjulet. )
Har verkligen sökt mig tokig på detta.
Men då blev nästan problemet som jag befarade då.
Kommer kosta mig skjortan för att få min lilla älskling mer konkurenskraftig.
-Dennis, tror du att VAG/passat, A4,A6 skulle gå att klämma i?
Har ju det jäkla problemet med att styrningen sitter framför motorn också annars kunde man kunna plocka i allt möjligt skoj under huven.
Är synd för den går jäkligt bra med en annan kam, portat och planad top och lilla weber förgasaren påställd men tyvärr räcker det inte i dagens folkrace.
Är ju underbar väghållning i bilen och vill verkligen fortsätta åka min lilla udda bil fast kanske ha lite chans att vinna.
Någon som vet bultcirkeln på sprängkåpan? Tänkte om det var värt att leta andra motorer som kan passa mot sprängkåpan och vanliga växellådan.
Men jättebussigt av er alle sammans, nu skall jag leta, R5 Alpine, R17TS/Gordini sa,t VAG/Passat (om jag hittar att det är möjligt att vända kronhjulet. )
-------------------------
Anders Persson
----------------------
Anders Persson
----------------------