Renault megane 08, läcker in vatten
Moderator: Forumpolisen
Renault megane 08, läcker in vatten
Hej,
Har en megane kombi, där det läckt in vatten i luckan under golvmattan vid förar-platsen.
Där finns ca 1liter vatten. Var kan detta komma ifrån? och hur får jag ut allt vatten?
Har en megane kombi, där det läckt in vatten i luckan under golvmattan vid förar-platsen.
Där finns ca 1liter vatten. Var kan detta komma ifrån? och hur får jag ut allt vatten?
Marcus Johansson
Re: Renault megane 08, läcker in vatten
Kondensvatten från AC'n. Rensa dräneringen samt ta bort en gummiflärp som skall vara en slags backventil på dräneringledningen. Detta är bara åtkommligt ifall man demonterar värmeplåten över katalysatorn.
Själva rensningen brukar gå att göra med att man ställer luftreglaget mot enbart ansiktsmunstyckerna och har dessa stängda samt full fläkt, då skapas ett övertryck i systemet så dräneringen brukar rensas. Känn efter om det blåser i dräneringen efter att gummiflärpen avlägsnats.
Själva rensningen brukar gå att göra med att man ställer luftreglaget mot enbart ansiktsmunstyckerna och har dessa stängda samt full fläkt, då skapas ett övertryck i systemet så dräneringen brukar rensas. Känn efter om det blåser i dräneringen efter att gummiflärpen avlägsnats.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag tittade på detta igår, och jag tror vattnet kommer från det regnvatten som landar på dörr-rutan på förarsidan.Dennis wrote:Kondensvatten från AC'n. Rensa dräneringen samt ta bort en gummiflärp som skall vara en slags backventil på dräneringledningen. Detta är bara åtkommligt ifall man demonterar värmeplåten över katalysatorn.
När jag provade att hälla på vatten ser man att den inte tätar mellan dörr-plåt och dörrsidan i plast längst ner.
Jag antar att det är meningen att det måste vara tätt mellan dessa stycken för att allt vatten ska rinna ut genom de nedre vattenutsläppen i dörren.
Som det det blir idag så hamnar vattnet på ovansidan av tätningslisten mellan dörr och kaross och tillslut kan inte vattnet rinna nån annanstans än inåt.
Jag skulle behöva hjälp med en sprängskiss eller instruktion hur man får bort plast-inredningen på insidan av dörren? två skruvar nertill hittar jag, var finns de andra gömda?
Marcus Johansson
Ja vissa har även haft problem med dörrmembranet, tror man kallade in och byggde i ngn extra plastbit i dörren på vissa serier.whoppi wrote:Jag tittade på detta igår, och jag tror vattnet kommer från det regnvatten som landar på dörr-rutan på förarsidan.Dennis wrote:Kondensvatten från AC'n. Rensa dräneringen samt ta bort en gummiflärp som skall vara en slags backventil på dräneringledningen. Detta är bara åtkommligt ifall man demonterar värmeplåten över katalysatorn.
När jag provade att hälla på vatten ser man att den inte tätar mellan dörr-plåt och dörrsidan i plast längst ner.
Jag antar att det är meningen att det måste vara tätt mellan dessa stycken för att allt vatten ska rinna ut genom de nedre vattenutsläppen i dörren.
Som det det blir idag så hamnar vattnet på ovansidan av tätningslisten mellan dörr och kaross och tillslut kan inte vattnet rinna nån annanstans än inåt.
Jag skulle behöva hjälp med en sprängskiss eller instruktion hur man får bort plast-inredningen på insidan av dörren? två skruvar nertill hittar jag, var finns de andra gömda?
-Kolla med Renault!
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har också problem med att min Mégane II kombi läcker in vatten.
Fuktig matta på passagerarsidan = Fixat genom att dräneringen till AC:n rengjordes.
Vatten i dörrfacken = Efter att originalhögtalarna byttes ut uppstod detta problem.
Löste problemet genom att täta med silikon runt de nya högtalarna vilket förhindrar att vatten kommer in.
Vatten i reservhjulsbaljan = fixat genom tätning.
Har dock fortfarande problem med vatten!
Om man öppnar luckan som finns under mattan på passagerarsidan så finns det fukt där.
Vad beror detta på? Har detta också med AC:n att göra?
Eller kommer det ändå in via dörren på något sätt? (vattnet måste ju ta vägen någonstans)
Har ej fukt under luckan på förarsidan.
Fuktig matta på passagerarsidan = Fixat genom att dräneringen till AC:n rengjordes.
Vatten i dörrfacken = Efter att originalhögtalarna byttes ut uppstod detta problem.
Löste problemet genom att täta med silikon runt de nya högtalarna vilket förhindrar att vatten kommer in.
Vatten i reservhjulsbaljan = fixat genom tätning.
Har dock fortfarande problem med vatten!
Om man öppnar luckan som finns under mattan på passagerarsidan så finns det fukt där.
Vad beror detta på? Har detta också med AC:n att göra?
Eller kommer det ändå in via dörren på något sätt? (vattnet måste ju ta vägen någonstans)
Har ej fukt under luckan på förarsidan.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mattan är dyngblöt av kondensvatten och det rinner fram i det facket. Mattan rymmer nog 50liter vatten för skummgummit är ca. 5cm tjockt
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem