Bakaxel Renault Laguna, vilka passar?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hall112

Bakaxel Renault Laguna, vilka passar?

Post by hall112 »

Har köpt mig en Renault Laguna 1.8 16v -99 som säckat ihop bak, en av torsion axlarna har gått av.

Hittade en axel på bil demontering i närheten som har en axel från en -95:a som bara gått 10 000mil till en helt ok peng. Fick dock svaret av dom att denna inte passar då abs skiljer.

Nu har jag plockat av bakaxeln på bilen och får se att det var riktigt smidigt att plocka av naven där abs mm sitter o i så fall flytta det till axeln från -95:an.

Frågan är kommer detta att fungera? Är själva axeln samma på -95 och -99 stämmer hålbild för nav samt resten av fäst punkter.
Tony
Forumpolis

Re: Bakaxel Renault Laguna, vilka passar?

Post by Tony »

om axeln är i närheten går det väl jämföra ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
hall112

Post by hall112 »

Har 10mil att åka enkel så det vore bra att veta innan man åker.
Rickard Hall
Lalo59

Post by Lalo59 »

hall112 wrote:Har köpt mig en Renault Laguna 1.8 16v -99 som säckat ihop bak, en av torsion axlarna har gått av.

Hittade en axel på bil demontering i närheten som har en axel från en -95:a som bara gått 10 000mil till en helt ok peng. Fick dock svaret av dom att denna inte passar då abs skiljer.

Nu har jag plockat av bakaxeln på bilen och får se att det var riktigt smidigt att plocka av naven där abs mm sitter o i så fall flytta det till axeln från -95:an.

Frågan är kommer detta att fungera? Är själva axeln samma på -95 och -99 stämmer hålbild för nav samt resten av fäst punkter.
Hej.

En aktoriserad skrotfirma borde ju kunna svara 100% på dina ställda frågor här i forumet.

Så slå i Goggle din närmaste bilskrotfirma och slå dem en pling så kommer du nog närmare än lösning tror jag.

Lycka till.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Thomas_AA

Post by Thomas_AA »

Inte för jag vet men när jag köpte drivaxlar fram till min Megane så var det billigare på Autofrance än på skroten. Så kolla reservdelspris även där.
Thomas Åkerlund
hall112

Post by hall112 »

Då kan jag meddela att jag monterat en bakaxel från en -95:a. Passar utmärkt om man byter naven!
Rickard Hall
Post Reply