twingo, torkare + ljudnivå

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
abbe1001

twingo, torkare + ljudnivå

Post by abbe1001 »

Hej!

Jag har precis köpt min första Renault, en Twingo 1.2-00, supergullig bil men jag har två frågor:

När man spolar vindrutan startar inte vindrutetorkarna utan man får aätta på dem manuellt först, fel eller feature?

Rent spontant blir man lite förundrad över ljudnivån, det låter mer motor + transmissionsljud i bilen än utanför. Är det fullt normalt eller finns det kända läck & ljudalstrande problem att åtgärda?

Alla andra tips för att få bilen att rulla så fint och problemfritt som möjligt mottages tacksamt!

mvh
Albert Johansson
Robin
Forumpolis

Re: twingo, torkare + ljudnivå

Post by Robin »

Hej !

Har inte så stor koll men på mammas -96 och sambons -01 så startar torkaren automatiskt. Måste vara något relä som strular.

Sen är det buller skillnad mellan dessa årsmodeller, men ingen av dom bullrar så pass mycket att det stör. 01an tog vi en långtur på 40mil utan att bli störda på buller och vägljud.

Hoppas du hittar lekaget. Kolla dämpning mot torpetväggen både i och utanför bilen.

Lycka till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
abbe1001

Post by abbe1001 »

Tog mig en 20 mila tur och får nog backa lite på ljudet, det är speciellt men man vänjer sig snabbt, sitter dessutom riktiga sk*tdäck på bilen som bidrar en del tror jag...

Med två vuxna, två barn + lite packning var det lite svårt att hålla 90 i de flesta uppförsbackar, bortskämd med effektstarkare motorer på sista tiden och med minnet av Opel Kadetten -82 förträngt, brukar det vara så med 1.2'an i Twingon?

mvh
Albert Johansson
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

den äldre 1,2 från -94 är starkare än den "nya" 1,2 som finns i typ -00 01 mfl.

00ans 1,2 är en trött stackare och ska inte lastas full och tro man kan hålla motorvägsfart =D

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Robin wrote:den äldre 1,2 från -94 är starkare än den "nya" 1,2 som finns i typ -00 01 mfl.

00ans 1,2 är en trött stackare och ska inte lastas full och tro man kan hålla motorvägsfart =D
Det fanns väl 1,2 16v också, eller blev den bortfiltrerad av "generalsensuren" i Sverige?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

16v tror ja inte kom till sverige utom den här nya rackarn med tce maskinen.

Utan vilda 58hk är det som gäller :)

Post Reply