Laguna skakar vid gaspådrag främst 80 - 100 km/h
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Jul 2012, 21:22
- Location: Umeå
Laguna skakar vid gaspådrag främst 80 - 100 km/h
Hej på er!
Har en Laguna -00:a (1,8L 16v) som har en "märkligt" beteende.
Vi har ägt bilen i ett par månader och köpte den med det här felet, vilket vi var väl införstådda med. Fick bilen billigt, 7,5k. Kaross/chassie har gått 14300 mil och motor 2000 mil kortare (utbytt på grund av kamremsbrott på högakustenbron enligt tidigare ägare).
Jag ska försöka beskriva fenomenet:
Jag accelererar från 70 - 110 på femman (Eller 70 - 90 på fyran, brukar inte varva mer på fyran):
- Med "mes-gas" och jag smyger upp i fart så känns bilen normal
- Med full-gas och maximal acceleration känns bilen normal
- Med halv-gas, alltså "normal" acceleration skakar det, mycket, i hela bilen.
- Om jag med flit gasar med halv-gas från 70 - 110 skakar det som mest mellan 80 - 100, sedan avtar vibrationerna för att sedan sluta i princip helt i 110.
- Skaket slutar helt och tvärt då belastningen på motorn avtar. Om jag släpper gasen och motorbromsar skakar det ingenting, även om jag växlar ned och motorbromsar hårt. När jag bromsar med bromsen skakar det heller ingenting.
- Vid jämn fart på plan väg skakar det ingenting, i någon hastighet. Bilen går lugnt och fint. Men!
- Vid uppförslut och jämn fart börjar det skaka, alltså samma hastighet på hjulen, samma varvtal på motorn, men det börjar skaka! Bara belastningen på motorn/växellåda/drivaxlar som ökar.
Jag kan alltså ha otur och hamna i en uppförsbacke där lutningen motsvarar sådan belastning att det skakar som mest, löses genom att gasa upp i fart/saka efter för att hålla trafikrytmen.
Jag har svårt att lokalisera skaket till någon speciell del av bilen, men jag är ganska säker på att det kommer från framvagnen/framdelen. Det känns inte speciellt just i ratten.
Jag har följande idéer:
> Obalans i drivaxel, men; borde inte skaket uppträda även utan belastning i så fall? Och vid motorbroms?? Det knakar/knäpper ingenting i knutarna vid fulla rattutslag.
> Dåligt motorfäste, eftersom skakandet mer verkar bero på belastning än varvtal/hastighet. Bilen är också lite "nickig" vid körning i låg hastighet och man kan känna i växelspaken när man gasar/släpper gasen. Inte jättemycket med en del. (Vet inte vad som är normalt)
Föregående ägare har kört med bilen på det här viset i ett par år, de hade in den på verkstad där de bytte en drivaxel (höger har jag för mig att de sa) men problemet kvarstod. Verkstaden tyckte ej det var värt att felsöka mer om inte problemet blev värre, vilket jag antar att det inte blev. De sålde bilen pga ny bil.
Så vad undrar jag då;
Vad tror ni? Är jag fel ute med motorfäste eller drivaxel?
Någon som haft liknande problem?
Hur kontrollerar jag motorfästena, ska jag bryta med spett eller köra framåt/bakåt med handbromsen i?
Tack och bock,
Albin
Har en Laguna -00:a (1,8L 16v) som har en "märkligt" beteende.
Vi har ägt bilen i ett par månader och köpte den med det här felet, vilket vi var väl införstådda med. Fick bilen billigt, 7,5k. Kaross/chassie har gått 14300 mil och motor 2000 mil kortare (utbytt på grund av kamremsbrott på högakustenbron enligt tidigare ägare).
Jag ska försöka beskriva fenomenet:
Jag accelererar från 70 - 110 på femman (Eller 70 - 90 på fyran, brukar inte varva mer på fyran):
- Med "mes-gas" och jag smyger upp i fart så känns bilen normal
- Med full-gas och maximal acceleration känns bilen normal
- Med halv-gas, alltså "normal" acceleration skakar det, mycket, i hela bilen.
- Om jag med flit gasar med halv-gas från 70 - 110 skakar det som mest mellan 80 - 100, sedan avtar vibrationerna för att sedan sluta i princip helt i 110.
- Skaket slutar helt och tvärt då belastningen på motorn avtar. Om jag släpper gasen och motorbromsar skakar det ingenting, även om jag växlar ned och motorbromsar hårt. När jag bromsar med bromsen skakar det heller ingenting.
- Vid jämn fart på plan väg skakar det ingenting, i någon hastighet. Bilen går lugnt och fint. Men!
- Vid uppförslut och jämn fart börjar det skaka, alltså samma hastighet på hjulen, samma varvtal på motorn, men det börjar skaka! Bara belastningen på motorn/växellåda/drivaxlar som ökar.
Jag kan alltså ha otur och hamna i en uppförsbacke där lutningen motsvarar sådan belastning att det skakar som mest, löses genom att gasa upp i fart/saka efter för att hålla trafikrytmen.
Jag har svårt att lokalisera skaket till någon speciell del av bilen, men jag är ganska säker på att det kommer från framvagnen/framdelen. Det känns inte speciellt just i ratten.
Jag har följande idéer:
> Obalans i drivaxel, men; borde inte skaket uppträda även utan belastning i så fall? Och vid motorbroms?? Det knakar/knäpper ingenting i knutarna vid fulla rattutslag.
> Dåligt motorfäste, eftersom skakandet mer verkar bero på belastning än varvtal/hastighet. Bilen är också lite "nickig" vid körning i låg hastighet och man kan känna i växelspaken när man gasar/släpper gasen. Inte jättemycket med en del. (Vet inte vad som är normalt)
Föregående ägare har kört med bilen på det här viset i ett par år, de hade in den på verkstad där de bytte en drivaxel (höger har jag för mig att de sa) men problemet kvarstod. Verkstaden tyckte ej det var värt att felsöka mer om inte problemet blev värre, vilket jag antar att det inte blev. De sålde bilen pga ny bil.
Så vad undrar jag då;
Vad tror ni? Är jag fel ute med motorfäste eller drivaxel?
Någon som haft liknande problem?
Hur kontrollerar jag motorfästena, ska jag bryta med spett eller köra framåt/bakåt med handbromsen i?
Tack och bock,
Albin
Albin Flyckt
Renault Laguna -00
Renault Laguna -00
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Jul 2012, 21:22
- Location: Umeå
Re: Laguna skakar vid gaspådrag främst 80 - 100 km/h
Hej!
Var ute och bröt lite i motorn nu på morgonen, verkar som att det undre/bakre motorfästet är helt slut. Jag kan inte se något kvar av gummibussningen som väll ska vara runt den bakre bulten. Nu kollade jag i och för sig bara utan att hissa upp bilen men nådde in med mejseln och bröt i fästet, glappar hej vilt.
Tror att det blir ett begagnat från bildelsbasen, i alla fall för att prova, de verkar inte vara allt för dyra.
Det ska väll inte vara något problem att byta själv, hissa upp bilen, avlasta motorn med domkraften och bort med det gamla/dit med det nya?
Frågan är bara om fästet är slut på grund av skaket eller om skaket kommer av att fästet är slut. Det visar sig nog
Någon som vet hur motorfästena passar mellan de olika motormodellerna?? Min motor heter väll F4P.
Fann:
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=10875945
Men beskrivningen: "BAKRE SOM DRIVAXELLAGRINGEN SITTER I" Låter inte rätt.
\\Albin
Var ute och bröt lite i motorn nu på morgonen, verkar som att det undre/bakre motorfästet är helt slut. Jag kan inte se något kvar av gummibussningen som väll ska vara runt den bakre bulten. Nu kollade jag i och för sig bara utan att hissa upp bilen men nådde in med mejseln och bröt i fästet, glappar hej vilt.
Tror att det blir ett begagnat från bildelsbasen, i alla fall för att prova, de verkar inte vara allt för dyra.
Det ska väll inte vara något problem att byta själv, hissa upp bilen, avlasta motorn med domkraften och bort med det gamla/dit med det nya?
Frågan är bara om fästet är slut på grund av skaket eller om skaket kommer av att fästet är slut. Det visar sig nog
Någon som vet hur motorfästena passar mellan de olika motormodellerna?? Min motor heter väll F4P.
Fann:
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=10875945
Men beskrivningen: "BAKRE SOM DRIVAXELLAGRINGEN SITTER I" Låter inte rätt.
\\Albin
Albin Flyckt
Renault Laguna -00
Renault Laguna -00
Re: Laguna skakar vid gaspådrag främst 80 - 100 km/h
Behöver inte avlasta motorn, det fästet gör att motorn inte gungar,så bara skruva bort och sätta dit ett,och jag skulle aldrig,aldrig sätta dit en sån billig komponent begagnad. enklast att se om fästet är slut är att lägga i växel och stå på bromsen sedan släppa lite på kopplingen så man får dragläge och sen koppla igen då skall motorn röra sig ganska mycket om det är dåligt.Flycktsoda wrote:Hej!
Var ute och bröt lite i motorn nu på morgonen, verkar som att det undre/bakre motorfästet är helt slut. Jag kan inte se något kvar av gummibussningen som väll ska vara runt den bakre bulten. Nu kollade jag i och för sig bara utan att hissa upp bilen men nådde in med mejseln och bröt i fästet, glappar hej vilt.
Tror att det blir ett begagnat från bildelsbasen, i alla fall för att prova, de verkar inte vara allt för dyra.
Det ska väll inte vara något problem att byta själv, hissa upp bilen, avlasta motorn med domkraften och bort med det gamla/dit med det nya?
Frågan är bara om fästet är slut på grund av skaket eller om skaket kommer av att fästet är slut. Det visar sig nog
Någon som vet hur motorfästena passar mellan de olika motormodellerna?? Min motor heter väll F4P.
Fann:
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=10875945
Men beskrivningen: "BAKRE SOM DRIVAXELLAGRINGEN SITTER I" Låter inte rätt.
\\Albin
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Laguna skakar vid gaspådrag främst 80 - 100 km/h
Hejsan.
Jag känner igen en del av det du beskriver.
Jag bytte till nya tändstift och nya tändspolar och fenomenet försvann.
För att kolla att tändspolarna lirar som de ska så bör de inte bli varma.
För att säkerställa det byt alla.
En rimlig kostnad om du tar det via Återförsäljaren via detta forum.
Han har ( Grymma bra priser )
Lycka till.
Jag känner igen en del av det du beskriver.
Jag bytte till nya tändstift och nya tändspolar och fenomenet försvann.
För att kolla att tändspolarna lirar som de ska så bör de inte bli varma.
För att säkerställa det byt alla.
En rimlig kostnad om du tar det via Återförsäljaren via detta forum.
Han har ( Grymma bra priser )
Lycka till.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Jul 2012, 21:22
- Location: Umeå
Re: Laguna skakar vid gaspådrag främst 80 - 100 km/h
Det blev ett nytt fäste via Renault här i stan.Tony wrote: Behöver inte avlasta motorn, det fästet gör att motorn inte gungar,så bara skruva bort och sätta dit ett,och jag skulle aldrig,aldrig sätta dit en sån billig komponent begagnad. enklast att se om fästet är slut är att lägga i växel och stå på bromsen sedan släppa lite på kopplingen så man får dragläge och sen koppla igen då skall motorn röra sig ganska mycket om det är dåligt.
Gick som en dans att byta meeeen skakningarna består.
Tack för svaret!Lalo59 wrote: Hejsan.
Jag känner igen en del av det du beskriver.
Jag bytte till nya tändstift och nya tändspolar och fenomenet försvann.
För att kolla att tändspolarna lirar som de ska så bör de inte bli varma.
För att säkerställa det byt alla.
En rimlig kostnad om du tar det via Återförsäljaren via detta forum.
Han har ( Grymma bra priser )
Lycka till.
Borde inte motorn gå dåligt vid belastning på alla växlar i så fall? Men ja, du kan ha rätt. Vet dock inte hur motiverad jag är att lägga ut mer pengar på en bil som kostade under 10K i inköp. Kan hända att vi kör så länge det går.
Nästa steg är väll att byta drivaxlar och tändspolar + stift som du säger och då rullar ju pengarna iväg
Albin Flyckt
Renault Laguna -00
Renault Laguna -00