Clio III går riktigt dåligt
Moderator: Forumpolisen
Clio III går riktigt dåligt
Hej på Er!
Har lite strul med min 2006:a
Motorn går ojämnt, står och hoppar/skakar
Motorlampan lyser alternativt blinkar
Efter en stund glöder avgassystemet/grenröret
Det luktar även rejält med bensin
Det finns även en risk att klantarslet som servade bilen har överfyllt oljan
Bilen har gått strax under 20000mil..
Många "fel" men är det nån som har tips på vad det kan vara ?
Fundrar på tändspole (är det bara 1 ? såg så ut på mekonomen) samt ev stopp i katten ? spridare?
Har lite strul med min 2006:a
Motorn går ojämnt, står och hoppar/skakar
Motorlampan lyser alternativt blinkar
Efter en stund glöder avgassystemet/grenröret
Det luktar även rejält med bensin
Det finns även en risk att klantarslet som servade bilen har överfyllt oljan
Bilen har gått strax under 20000mil..
Många "fel" men är det nån som har tips på vad det kan vara ?
Fundrar på tändspole (är det bara 1 ? såg så ut på mekonomen) samt ev stopp i katten ? spridare?
Kent Karlsson
Re: Clio III går riktigt dåligt
Om jag byter tändspole skall/bör jag även byta alla tändkablarna ? (och även stiften?)
Kent Karlsson
Du kan försöka byta tändkablarna för det finns inga..stallis71 wrote:Om jag byter tändspole skall/bör jag även byta alla tändkablarna ? (och även stiften?)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Garanterat tändspole, men det sitter där 4st. Så en diagnos så du vet vilken du ska byta, alternativt rycka spridarkonakten en och en. Den kontakt som inte verkar motorgången när du tar bort den, där har du den felande spolen.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
För mig gick det även att detektera vilken cylinder/ tändspole det är genom att känna på tändspolens plasttopp med fingret när motorn är igång. Den som var felaktig hade en liten annan vibration än övriga. Kanske inte alltid fungerar men för mig har det gjort det.
Thomas Åkerlund
Har bytt tändspole + tändkablar (tändkabeln i cylinder 2 var paj)
Nya stift (stiftet i cylinder 2 var helt trasigt, stiftet hade lossnat från gängorna)
Nollställde OBD2
Startar upp motorn och den går något bättre men inte bra.
Får även fortfarande "Random misfire cylinder 2" och motorlampan blinkar om jag varvar
Spridare ?
Kan katten ha gått pga att cylinder 2 inte tänt ordentligt tidigare? borde jag inte få felkod på det isåfall?
Nya stift (stiftet i cylinder 2 var helt trasigt, stiftet hade lossnat från gängorna)
Nollställde OBD2
Startar upp motorn och den går något bättre men inte bra.
Får även fortfarande "Random misfire cylinder 2" och motorlampan blinkar om jag varvar
Spridare ?
Kan katten ha gått pga att cylinder 2 inte tänt ordentligt tidigare? borde jag inte få felkod på det isåfall?
Kent Karlsson