Hur tar jag bort växelspaksknopp Renault Megane II -06
Moderator: Forumpolisen
Hur tar jag bort växelspaksknopp Renault Megane II -06
Som titeln lyder, spaken (manuell) är helt utsliten, har fått en ny från Renault men den gamla sitter som berget. Har testat att försöka vrida den men är rädd jag ska ta i så pass att jag förstör växelspaken. Hur sitter denna fast egetnligen? På Renault (Volvo) kunde de inte hjälpa mig för han sa att det inte fanns någon instruktion för detta i deras system.
Någon som vet?
/H
Någon som vet?
/H
Henry
Re: Hur tar jag bort växelspaksknopp Renault Megane II -06
Kolla på den nya, hur den sitter fast.MrNorth wrote:Som titeln lyder, spaken (manuell) är helt utsliten, har fått en ny från Renault men den gamla sitter som berget. Har testat att försöka vrida den men är rädd jag ska ta i så pass att jag förstör växelspaken. Hur sitter denna fast egetnligen? På Renault (Volvo) kunde de inte hjälpa mig för han sa att det inte fanns någon instruktion för detta i deras system.
Någon som vet?
/H
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
5 eller 6 växlar?
den 6 växlade med spärr för backen, tar man bort genom att snäppa loss damasken från kulissen. Tar en mejsel och bryter loss locket på knoppen. Tar ett fast tag om knoppen och drar den uppåt. lyft sedan av knoppen, sitter en fjäder inunder ha ej bort den.
vanlig 5 växlad utan backspärr gör man ungefär samma. Lossa damasken och dra sedan knoppen rakt uppåt
den 6 växlade med spärr för backen, tar man bort genom att snäppa loss damasken från kulissen. Tar en mejsel och bryter loss locket på knoppen. Tar ett fast tag om knoppen och drar den uppåt. lyft sedan av knoppen, sitter en fjäder inunder ha ej bort den.
vanlig 5 växlad utan backspärr gör man ungefär samma. Lossa damasken och dra sedan knoppen rakt uppåt
Johnny Söderström
Hej!
Nu är den utbytt, den gamla satt som berget. Fick såga bort en del med bågfil och sen sätta mig på armbågsstödslådan med ett ben på varje sida och sen dra, då gick den bort ganska enkelt.
Den nya hade växelindikatorplatta i metall istället för den gamla med bara målade vita siffror som nte var speciellt slitstarka. Jättesnyggt!!!!
Så borde Renault gjort från början.
/Henrik
Nu är den utbytt, den gamla satt som berget. Fick såga bort en del med bågfil och sen sätta mig på armbågsstödslådan med ett ben på varje sida och sen dra, då gick den bort ganska enkelt.
Den nya hade växelindikatorplatta i metall istället för den gamla med bara målade vita siffror som nte var speciellt slitstarka. Jättesnyggt!!!!
Så borde Renault gjort från början.
/Henrik
Henry