Riktigt reservhjul till Grand Scenic II?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pag

Riktigt reservhjul till Grand Scenic II?

Post by Pag »

Hej!

Har precis köpt en Grand Scenic II 2004. Den har ju inget reservhjul utan istället något lagningskit och pump. I handboken står det dock om ett reservhjul under bilen för den förlängda karossen (Grand), där man lossar något fäste på insidan och sedan kan fira ner hjulet på marken.

Någon som vet om det går att montera ett riktigt hjul under bilen?

Mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
Tony
Forumpolis

Re: Riktigt reservhjul till Grand Scenic II?

Post by Tony »

Pag wrote:Hej!

Har precis köpt en Grand Scenic II 2004. Den har ju inget reservhjul utan istället något lagningskit och pump. I handboken står det dock om ett reservhjul under bilen för den förlängda karossen (Grand), där man lossar något fäste på insidan och sedan kan fira ner hjulet på marken.

Någon som vet om det går att montera ett riktigt hjul under bilen?

Mvh Pagge
Så du har en grand men inget reservhjul? skall finnas en skruv inne i bilen som man lossar på och då firar man ner reservhjulet. Nu ser jag ingen orsak till att ha ett riktigt man skall ha en extrem otur om man får punktering nuförtiden,och då räcker punka sprayen om man inte spränger hjulet. Har själv klarat mig mer än 10år kör runt 3500mil om året
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Pag

Post by Pag »

Tackar för svaret!

Efter en närmare titt så verkar det finnas ett femkronestort hål som är täckt med en gummiplupp i bagaget. Tar man bort den så är det öppet ner. Rakt under detta finns det plats för ett hjul. Dock finns det ingen form av fästanordning. Men, det borde man ju lätt kunna fixa någon slags bult med "stag"-brickor som man kan spänna fast hjulet med.

Om man i så fall skulle fixa ett hjul, vad tror ni om att ha ett lite mindre hjul som nödhjul så man slipper åka runt med ett 205/60-16 under bilen jämnt. Clio har ju samma bultcirkel (4x100), så man kanske kunde hitta ett 13- eller 14-tumshjul.

Skulle det funka att ha som nödhjul att hanka sig hem med. Jag är (helt utan erfarenhet) lite skeptiskt till att bara ha en lagning på sprayburk med mig i bilen...

Mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Personligen skulle jag gå på ett smalare däck i så fall. Det viktiga är att du får ungefär rätt rullomkrets. Kolla dessutom att du få på en mindre fälg över bromsarna.. annars är 165 75 16 bara 0.2% ifrån din originalomkrets.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

skall du ha nytta av ett riktigt reservhjul så behöver du nog minst 16" fälg,kolla minimum fram, nu får man iofs till 95 % punka bak och då klarar man nog sigg med en mindre fälg,annars får man flytta runt fälgarna på bilen om man får punka fram och bara får på nödhjulet bak.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply