Kylet på R16 TL

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FlasyB

Kylet på R16 TL

Post by FlasyB »

Nu behöver jag lite input..

När jag körde hem min nyinköpta R16 blinkade tempvarningslampan. Motade detta genom att koppla förbi elfläktstermostaten..

Nu har jag monterat en ny elfläktstermostat men när jag under kontrollerade former rusar motorn samtidigt som jag tittar ner i motorutrymmet kan jag se att plötsligt blir expansionskärlet toppfylls, lampan börjar blinka och fläkten går likförbannat inte igång..

Några tips för vidare felsökning?
Erik Westlind
Magnus Bjelk

Re: Kylet på R16 TL

Post by Magnus Bjelk »

Har du luftat kylsystemet ordentligt?
Kan vara lite knepigt på en R16, men det är extremt viktigt eftersom en luftficka expanderar när den blir varm, och då hissar vattennivån gärna i expansionskärlet.
Jag har en beskrivning hur man luftar på min sida här: http://www.r16site.com/tips/Bleeding.htm

Kolla också att locket till expansionskärlet är tätt för tryck. Den skall kunna suga in luft genom locket, men den skall hålla trycket, annars kan du också få problem med att nivån i expansionskärlet stiger, speciellt om du har lite luft i systemet.

Sena R16, och andra "moderna" Renault modeller som R18, R5 m.fl. har ett expansionskärl i plast som är rätt fiffigt eftersom slangen till kylare är ansluten i botten på kärlet, och då kan man använda kärlet som luftningsverktyg, bara ta loss det och häng upp det i motorhuven så är det bara att öppna luftningsnipplarna!
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
FlasyB

Post by FlasyB »

Jodå. Nu är det luftat och jag är numera varse om hur extremt känsligt det är på denna modell. Jag har även rengjort hela kylet då även detta var smockfullt i baggel. Hoppas kylaren tål behandlingen! Det var en liten procedur att lufta men mha lite braiga trådar på detta forum gick det fint!
Erik Westlind
Magnus Bjelk

Post by Magnus Bjelk »

Och nu funkar allt som det ska?
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
FlasyB

Post by FlasyB »

Nu blev det fint som snus! :D