Går illa och svartryker.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lenkan

Går illa och svartryker.

Post by Lenkan »

Tjena. Nu har min lilla tvålkopp börjat krångla för första gången. Renault clio -02
Tanten var ute och brummade med vagnen och helt plötsligt så svarade den knappt på gasen och motorlampan tändes. Det började bolma svart ur avgasröret och hon stängde av den och ringde mig så vi fick bogsera hem bilen.
Jag kör bilen dagligen fram och tillbaka till kneget och har märkt att den har blivit lite knepig och rycker ibland på tomgången och även ibland när jag kör i typ 80-90km/h. Men då har det räckt att varva upp den i det högre registret, sen har den funkat igen. Har även märkt att den tycker bensin är jävligt gott. När jag köpte den så låg den på 0,5 och nu ligger den på 0,9 samma som stora v70'n

Plockade ur tändstiften förut idag och dom var helt kolsvarta, gjorde då rent dom med lite bensin och stålborste (dom hade inga nya till min bil i den lokala bilaffären) så gott det gick och nu går motorn bra men det svartryker fortfarande, inte lika mycket som förut men ändå. Gruset vi har på uppfarten blev alldeles svart med sot. Motorlampan lyser fortfarande.

Någon som har en bra ide? Klurade lite på luftmasse mätaren men hittade den inte. Antar àtt den sitter under den svarta lådan som insuget sitter i. Hittade en kontakt på toppen av "lådan" och ryckte ur den och motorn gick som en kratta. Antar att det är kontakten till massemätaren, och om motorn nästan lägger av när jag rycker ur kontakten så borde massemätaren funka.

Hoppas på något matnyttigt förslag.

/Niklas
Niklas Lennqvist
Post Reply