Problem med automatlåda till Clio II 1.4 16V -02
Moderator: Forumpolisen
Problem med automatlåda till Clio II 1.4 16V -02
Jag har ägt en Clio II i några månader och köpte den privat...dumt
Problemet är att lådan låser sig på 2:an och lampan för fel på växellådan lyser...
Stannar man och stänger av motor och sedan startar upp igen så funkar den utan problem (för det mesta) vad kan detta problem vara?? Någon som haft eller hört om liknande problem?? Lösning??
Problemet är att lådan låser sig på 2:an och lampan för fel på växellådan lyser...
Stannar man och stänger av motor och sedan startar upp igen så funkar den utan problem (för det mesta) vad kan detta problem vara?? Någon som haft eller hört om liknande problem?? Lösning??
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Problem med automatlåda till Clio II 1.4 16V -02
Att den låser sig på växel 2 är ett haltahem läge. (limp home mode) och är till för att kunna transportera bilen till verkstad för egen maskin.
Vanligaste felet på DP0:orna är dåliga tryckmoduleringsventiler.
Om inte ett oljebyte i lådan hjälper (vilket är det första du borde göra) så blir man nog tvungen att ta bort kontrollsystemet, göra det ordentligt rent och byta ut den dåliga ventilen/erna.
efter det skall nog växellådan fungera normalt.
Jag antar att inte lådan slirar, utan mer "slår" i växlarna för att helt plötsligt gå över i limphome?
gärna i backar då den får jobba mera.
Vanligaste felet på DP0:orna är dåliga tryckmoduleringsventiler.
Om inte ett oljebyte i lådan hjälper (vilket är det första du borde göra) så blir man nog tvungen att ta bort kontrollsystemet, göra det ordentligt rent och byta ut den dåliga ventilen/erna.
efter det skall nog växellådan fungera normalt.
Jag antar att inte lådan slirar, utan mer "slår" i växlarna för att helt plötsligt gå över i limphome?
gärna i backar då den får jobba mera.
Johnny Söderström
Re: Problem med automatlåda till Clio II 1.4 16V -02
Tack för tipset!
Då ska jag göra ett försök med oljebyte till att börja med.
Jag är ny på forumet och uppskattar verkligen hjälpen!!
Då ska jag göra ett försök med oljebyte till att börja med.
Jag är ny på forumet och uppskattar verkligen hjälpen!!
Magnus Bäcklund