Startspärr megane scenic -98 fungerar inte.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lkarlsson45

Startspärr megane scenic -98 fungerar inte.

Post by lkarlsson45 »

Hej! Helt plötsligt har startspärren slutat att fungera. Jag har laddat ner ett program och fått fram en kod så nu kan jag starta bilen om jag trycker på låsknappen i en viss sekvens. Men hur kommer jag fram till vad som är fel för jag vill ju gärna kunna använda nyckel på vanligt sätt. Vid tryck på nyckeln så händer ingenting centrallåset fungerar inte så man får öppna på hederligt sätt. jag har bytt batterier till nyckeln - ingen skillnad. Kollat säkringen till central låset. Hur fortsätter jag att felsöka?

tacksam för alla tips..
Lars Karlsson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Startspärr megane scenic -98 fungerar inte.

Post by Starbright »

Hej!

Kolla i exempelvis en mobilkamera om nyckelns IR-öga fungerar ( blinkar)
fungerar den, kolla upp mottagaren i taket, att det inte har runnit ned vatten på kretskortet. Ser det ok ut.. prova initiera om nyckeln.
detta gör du genom att ha startspärren aktiv. mata in din 4 siffriga kod och slå av startspärren.
Med startspärren avaktiverad tryck in centrallåsknappens öppningsläge tills dörrarna låser och låser upp.. rikta nyckeln mot mottagaren och tryck sedan in knappen på nyckeln flertalet ggr och invänta att låset öppnar och låser normalt. Funerar inte detta får du nog lämna in den för felsökning.

Men som sagt kontrollera att nyckeln är hel till att böja med!
Johnny Söderström
lkarlsson45

Post by lkarlsson45 »

Starbright wrote:Hej!

Kolla i exempelvis en mobilkamera om nyckelns IR-öga fungerar ( blinkar)
fungerar den, kolla upp mottagaren i taket, att det inte har runnit ned vatten på kretskortet. Ser det ok ut.. prova initiera om nyckeln.
detta gör du genom att ha startspärren aktiv. mata in din 4 siffriga kod och slå av startspärren.
Med startspärren avaktiverad tryck in centrallåsknappens öppningsläge tills dörrarna låser och låser upp.. rikta nyckeln mot mottagaren och tryck sedan in knappen på nyckeln flertalet ggr och invänta att låset öppnar och låser normalt. Funerar inte detta får du nog lämna in den för felsökning.

Men som sagt kontrollera att nyckeln är hel till att böja med!
Hm ok jag kollade nyckeln nu, vet inte jag gör rätt men jag kan inte se att det är något som blinkar i IR ögat. det är bara den lilla röda lampan på ovansidan av nyckeln som blinkar till lite. Förmodar då att det är nykeln som är kass, vad kostar en ny sådan?
Lars Karlsson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Det du skall göra är att starta kameran på mobilen och sedan hålla upp nyckel mot kameran och trycka på knappen. Kika på IR-ögat i kameran och kollla om du ser att det blinkar när du trycker på knappen. gör det inte det så fungerar inte nyckeln av en eller annan orsak.

Öppna upp nyckeln och kolla om ngt har släppt från kontaktplattan först.
Kanske är enkelt att löda fast det isf.

en ny nyckel kostar minnst 1500:-
Johnny Söderström
Post Reply