Laguna II 3.0 V6 Blåryker vid start och misständer (inbland)
Moderator: Forumpolisen
Laguna II 3.0 V6 Blåryker vid start och misständer (inbland)
Tjena! Har en Laguna II med 3.0 motorn och nu på senaste har han börjat blåryka vid start och skjuta t-spolar (men bara ibland). Kör jag i stan och ligger runt 30-70 kmh så är det inga problem då går han som han ska. Men om jag sen kör ut på motorvägen och drar på lite eller bara ligger runt 120/130 då börjar han att blåryka och skjuta tändspolar.
Om jag svänger av och stänger av och startar bilen igen så går tändspolen som han ska igen men han fortsätter och blåryka. Fattar inte vad detta kan vara, någon som har varit med om något liknande? Bilen har gått nästan 18.000 mil.
Först tänkte jag och det var ventiltätningarna som gått men då skulle ju inte tändspolen strula och sen tänkte jag om det var kolvringarna men då skulle felet vara konstant än vilken fart jag kör i eller?
Har bytt alla t-spolar 2 ggr nu men det blir inget bättre, har även bytt vevhusventilationen blev inge bättre av det heller.
Hjälp!
( Har en liten teori om det kanske är något tändstift som har blivit dåligt och misständer på högre varv eller dylikt. Men om det kanske skulle vara ventiltätningarna som är dåliga kan det då komma in olja till tändstiftet?) Men känns som att det inte kan vara så simpelt.
Om jag svänger av och stänger av och startar bilen igen så går tändspolen som han ska igen men han fortsätter och blåryka. Fattar inte vad detta kan vara, någon som har varit med om något liknande? Bilen har gått nästan 18.000 mil.
Först tänkte jag och det var ventiltätningarna som gått men då skulle ju inte tändspolen strula och sen tänkte jag om det var kolvringarna men då skulle felet vara konstant än vilken fart jag kör i eller?
Har bytt alla t-spolar 2 ggr nu men det blir inget bättre, har även bytt vevhusventilationen blev inge bättre av det heller.
Hjälp!
( Har en liten teori om det kanske är något tändstift som har blivit dåligt och misständer på högre varv eller dylikt. Men om det kanske skulle vara ventiltätningarna som är dåliga kan det då komma in olja till tändstiftet?) Men känns som att det inte kan vara så simpelt.
Henrik Eriksson