Förbrukning - Laguna Sport Tourer 2011
Moderator: Forumpolisen
Förbrukning - Laguna Sport Tourer 2011
Hejsan! Jag och sambo köpte en helt ny Laguna Sport Tourer 110 diesel (snåldiesel)... Till en början blev vi fruktansvärt överraskade då man aldrig på E4 körde den över 0,58 med 17" originaldäck! Sedan på 90 väg drog den 0,48 liter/milen! Grymt nöjda! Sedan så kom dagen D då våran bil bara stannade, bärga till närmsta verkstad och dem lagade den! Programmera om styrenheten och bilen tillbaka, körde aldrig under 0,8 på E4 och inte under 0,72 på 90 vägen! Vi åker alltid samma sträckor och jämför med fakturan på dieseln! Lämnade in igen och förklarade att vi inte var nöjda och det måste vara fel, verkstad kollade och inget fel! Körde vidare och vi blev mer besvikna! Finns det fler som kör samma bil som kan komma med förbruknings siffror eller liknande tips idéer allt är av intresse! Jag kunde ju lika gärna struntat i snåldiesel för det är ju inget fel på den enligt verkstad trots att förbrukningen ligger mellan 76-91% högre än vad teknisk data visar samt mellan 40-65% över vår tidigare förbrukning med bilen! Har idag rullat 1000 mil! All hjälp tips feedback är av intresse!
Ps: Detta var ju en kanonbil innan felet som uppkom, något måste ju ha hänt!
Ps: Detta var ju en kanonbil innan felet som uppkom, något måste ju ha hänt!
Adam Löwendahl
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Förbrukning - Laguna Sport Tourer 2011
Hej!
Ja du har helt klart rätt i att ngt måste vara fel.
En modern dieselbil idag skall inte dra 0,7-0,8 l milen ( om det inte är ett stort schabrak ^^)
Bilarna idag är ju tekniskt avancerade så mycket kan ju gå snett.
Jag har aldrig varit med om fallet personligen, men har för mig att jag läst här på forumet eller ngt annat forum om att motorstyrenheten kan låsa sig i ett läge där den försöker starta partikelfilterregenerering hela tiden.
Detta gör att den hela tiden låter spridarna vara öppna längre för att på så sätt öka avgastemp etc, som behövs för att partikelfiltret skall fungera.
Detta läge skall vanligvis bara uppträda då partikelfiltret är fullt.
Detta skulle iaf kunna förklara den höga och plötsliga bränsleförbrukningshöjningen.
Detta måste man kunna se i diagnosdatorn om man kollar i dataloggar/parametrar medans man kör.
hoppas du kommer fram till vad som är felet så du inte tappar förtroendet för Renault fullständigt.
Ja du har helt klart rätt i att ngt måste vara fel.
En modern dieselbil idag skall inte dra 0,7-0,8 l milen ( om det inte är ett stort schabrak ^^)
Bilarna idag är ju tekniskt avancerade så mycket kan ju gå snett.
Jag har aldrig varit med om fallet personligen, men har för mig att jag läst här på forumet eller ngt annat forum om att motorstyrenheten kan låsa sig i ett läge där den försöker starta partikelfilterregenerering hela tiden.
Detta gör att den hela tiden låter spridarna vara öppna längre för att på så sätt öka avgastemp etc, som behövs för att partikelfiltret skall fungera.
Detta skulle iaf kunna förklara den höga och plötsliga bränsleförbrukningshöjningen.
Detta måste man kunna se i diagnosdatorn om man kollar i dataloggar/parametrar medans man kör.
hoppas du kommer fram till vad som är felet så du inte tappar förtroendet för Renault fullständigt.
Johnny Söderström
- LagunaBOSE2011
Vi har en Laguna Sport Tourer 2011 miljödiesel som gått ca 500 mil och jag körde nyligen till Karlstad t o r ca 60 mil på E18 med mycket 100- 110 då låg snittet på 0,56... (det kommer att sjunka vid 1000-1500 mil.)
så det är något helgalet med er Laguna..
Gå in på:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
och knappa in er bil.. jag skulle gissa på att det ser ut som nedan..
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,6 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,0 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 5,8 L/100KM
sedan tar du med dessa uppgifter till den säljare som sålt bilen och ber.. säger till honom att köra bilen på landsväg, ta gärna med en servicekille så får de visa hur man kommer ner till dessa siffror, då kanske de ser att något är fel..
och servicekillen borde ju kunna koppla upp sig under färden så att han ser de vad som är tokigt.
Säljaren är ju vanligen väldigt mån om att du ska vara en nöjd kund och komma tillbaka och har ju bra kontakt med verkstadssidan..
så det är något helgalet med er Laguna..
Gå in på:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
och knappa in er bil.. jag skulle gissa på att det ser ut som nedan..
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,6 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,0 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 5,8 L/100KM
sedan tar du med dessa uppgifter till den säljare som sålt bilen och ber.. säger till honom att köra bilen på landsväg, ta gärna med en servicekille så får de visa hur man kommer ner till dessa siffror, då kanske de ser att något är fel..
och servicekillen borde ju kunna koppla upp sig under färden så att han ser de vad som är tokigt.
Säljaren är ju vanligen väldigt mån om att du ska vara en nöjd kund och komma tillbaka och har ju bra kontakt med verkstadssidan..
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
Kan inte säga att jag är impad av dessa "snåldieslar" åker gammal stenålders LagunaII 1,9dci med 22700mil på mätaren landsväg med 100-100 är runt 0,5, inte nollat färddatorn på länge 2058km 60,8 i snittfart och 0,58 i förbrukning, då är det en del körning med släp och husvagn på 1,3 ton. Jag kör åxå väldigt hårt, ingen jäkla ekodriving hela tiden datorn stämmer faktiskt rätt bra. så frågan är varför man skall byta ner sig i effekt och upp i pris för samma eller högre förbrukning, kollade lite nu när jag körde husvagn då visade färddatorn runt 0,8-0,85 på plan mark i 85.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu har man varit igång och tjatat som fan dels på både återförsäljare som säger återigen att dem kan titta på bilen men enligt felsökningen så finns det inget fel på bilen, det är ju så att man blir förbannad!
Sambon kom hem från en sväng med Landsväg/Stadskörning ca 50/50 % och då hade våran bil druckit 1.14 liter/milen - Fantastiskt roligt att då köra en snåldiesel!
Det är nu man lika gärna kunde köpt en BMW 535 XD känns detsom, nevars men jävligt tråkigt när man går och köper ny bil och sedan haft den inlämnad 5 ggr nu pga att den dricket för mycket....
Min son och jag körde lite landsväg körning också och kom ner till 0,63 vid 80 km/h under 8 mils körning - Där haf vi för övrigt legat på 0,46-0,48 på samma sträcka!
Ringde till den ansvariga killen på verkstaden och han höll givetvis med om att detta är på tok för mycket i förbrukning!!
Jag menar ALLA bilar jag hunnit ha (8st) har legatmellan 18-27 procent över förbrukning när vi har kört dem!
Denna ligger mellan 52,5-90 % över teknisk data och det ska jag tydligen köpa för att någon JÄVL* dator inte hittar någon fel!!
PINSAMT!!
Sambon kom hem från en sväng med Landsväg/Stadskörning ca 50/50 % och då hade våran bil druckit 1.14 liter/milen - Fantastiskt roligt att då köra en snåldiesel!
Det är nu man lika gärna kunde köpt en BMW 535 XD känns detsom, nevars men jävligt tråkigt när man går och köper ny bil och sedan haft den inlämnad 5 ggr nu pga att den dricket för mycket....
Min son och jag körde lite landsväg körning också och kom ner till 0,63 vid 80 km/h under 8 mils körning - Där haf vi för övrigt legat på 0,46-0,48 på samma sträcka!
Ringde till den ansvariga killen på verkstaden och han höll givetvis med om att detta är på tok för mycket i förbrukning!!
Jag menar ALLA bilar jag hunnit ha (8st) har legatmellan 18-27 procent över förbrukning när vi har kört dem!
Denna ligger mellan 52,5-90 % över teknisk data och det ska jag tydligen köpa för att någon JÄVL* dator inte hittar någon fel!!
PINSAMT!!
Adam Löwendahl
Detta genererar nog inga felkoder men man kan se det i realtidsdata loggen.Starbright wrote: motorstyrenheten kan låsa sig i ett läge där den försöker starta partikelfilterregenerering hela tiden.
Men då måste man kunna mer än att bara läsa felkoder
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Precis.. man måste förstå hur bilen skall fungera när den är ok.. och kunna läsa och förstå vad datorparametrarna verkligen betyder. framför allt måste man faktiskt inse att bara för att ingen felkod är satt, så kan det ändå vara fel på bilen. Detta verkar inte denna meck/tekniker göra.Detta genererar nog inga felkoder men man kan se det i realtidsdata loggen.
Men då måste man kunna mer än att bara läsa felkoder
Johnny Söderström