Lysande airbag lampa - Renault Clio II - 99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
christiansv

Lysande airbag lampa - Renault Clio II - 99

Post by christiansv »

Hej!

Jag har problem med lysande Airbaglampa på min Renault Clio II. Årsmodell -99.
Innan jag köpte bilen så löstes bältesspännaren ut av okänd anledning. Bilen har dock aldrig varit med om en krock.

Nu är min fråga helt enkelt om utlöst bältesspännare är orsaken till att Airbag-lampan lyser?

(Vid start av bilen så går lampan direkt igång, slockar efter någon sekund och börjar återigen lysa efter ca 3-5 sekunder, alltså efter att självdiagnosen är genomförd)

Jag har kollat kablaget under sätet och allt är i sin ordning (inget glapp eller smält kablage som jag annars läst kan orsaka problemet) bortsett från att kabeln som en gång i tiden var ansluten till bältesspännaren har ryckts loss i och med att den utlöstes.

Om det är bältesspännaren som är felet, räcker det med att byta denna eller måste även Airbag styrenheten nollställas efter bytet? Om så är fallet, är det nollställning på verkstad som gäller eller går det att fixa själv?

Tack för feedback!
Christian Sv
korianderlime

Re: Lysande airbag lampa - Renault Clio II - 99

Post by korianderlime »

Är där ingen bältesspännare? Garanterat är detta felet. Du säger att bilen har varit med om en krock? Har både bältesspännare och airbag i ratten utlösts så får du byta ut airbagstyrenheten.. vad jag vet.
Clio II PHII sportline

Tobias Karlsson
Helsingborg
Post Reply