Hjälp! Min R19 -94 (1.8 F3P) startar inte. [Avhjälpt]
Moderator: Forumpolisen
Hjälp! Min R19 -94 (1.8 F3P) startar inte. [Avhjälpt]
Hej!
Helt utan förvarning så vägrade min kära R19 att starta igår när jag skulle hem från jobbet i försommarsolen.
Lampor tänds, relä klickar och bensinpumpen surrar lite grann när man vrider nyckeln till andra läget.
När man sedan vrider till tredje läget (startmotorläget) är det knäpptyst. Inte ett enda klick kan jag höra då.
En kollega hjälpte mig med startkablar, men de gjorde ingen skillnad.
Jag fick ta tåget hem.
I morse, efter en tågresa till jobbet, testade jag igen. Den startade som vilken morgon som helst. Stor glädje.
När jag på lunchen skulle jag köra ett ärende, var det tillbaka på ruta ett, inte ett knyst från startmotor eller motor.
Jag har hittat denna tråden, men jag kan inte se min startmotor, så jag kan inte testa det han gjort där.
Hur kan jag felsöka? Och var, isf?
Jag hittar halvbra i motorrummet, men bilen står på jobbet så jag kan inte göra stora operationer. Haynes-boken säger inte så mycket om var solenoid etc. sitter, den verkar anta att man redan vet det.
jag har inte kunnat testa att springa igång den (trång parkering).
Av diverse skäl behöver jag verkligen bilen nu, så jag hoppas på hjälp.
Helt utan förvarning så vägrade min kära R19 att starta igår när jag skulle hem från jobbet i försommarsolen.
Lampor tänds, relä klickar och bensinpumpen surrar lite grann när man vrider nyckeln till andra läget.
När man sedan vrider till tredje läget (startmotorläget) är det knäpptyst. Inte ett enda klick kan jag höra då.
En kollega hjälpte mig med startkablar, men de gjorde ingen skillnad.
Jag fick ta tåget hem.
I morse, efter en tågresa till jobbet, testade jag igen. Den startade som vilken morgon som helst. Stor glädje.
När jag på lunchen skulle jag köra ett ärende, var det tillbaka på ruta ett, inte ett knyst från startmotor eller motor.
Jag har hittat denna tråden, men jag kan inte se min startmotor, så jag kan inte testa det han gjort där.
Hur kan jag felsöka? Och var, isf?
Jag hittar halvbra i motorrummet, men bilen står på jobbet så jag kan inte göra stora operationer. Haynes-boken säger inte så mycket om var solenoid etc. sitter, den verkar anta att man redan vet det.
jag har inte kunnat testa att springa igång den (trång parkering).
Av diverse skäl behöver jag verkligen bilen nu, så jag hoppas på hjälp.
Last edited by MartinB on 06 Jul 2012, 14:21, edited 1 time in total.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Re: Hjälp! Min R19 -94 (1.8 F3P) startar inte.
Det är väl normalt startmotorerna som slutar fungera, men det brukar ju åtminstone klicka då.
Prova att banka lite på startmotorn. Den sitter på baksidan av motorn under grenröret, du borde komma åt att banka lite med ett rör eller en pinne av något slag. Fungerar den då så vet du vad felet var. Annars är väl om det är dålig kontakt för startmotorn. Prova med startkabel..
Prova att banka lite på startmotorn. Den sitter på baksidan av motorn under grenröret, du borde komma åt att banka lite med ett rör eller en pinne av något slag. Fungerar den då så vet du vad felet var. Annars är väl om det är dålig kontakt för startmotorn. Prova med startkabel..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Hjälp! Min R19 -94 (1.8 F3P) startar inte.
För att uppdatera lite:
För att inte stå billös så hämtade jag ut min vinterbil i torsdags.
På fredagsmorgonen då jag kommit till jobbet provstartade jag R19 igen, och den startade direkt. Jag körde ett ärende med den (utan att stänga av motorn) och när jag kom tillbaka stängde av motorn och testade sen igen att starta (fast nu med varm motor). Inga problem.
Under dagen fick den stå låst men olarmad i solskenet och jag testade med några timmars mellanrum. Den startade var gång.
Igår, måndag, så startade den både morgon och eftermiddag, efter att ha stått larmad i solskenet.
Kort sagt, felet verkar vara trasigt.
När jag vet mer återkommer jag.
Någon gång i framtiden ska jag ta en titt på larmet och startspärren, men så länge felet inte visar sig kan man inte veta om det beror på larm/spärr.
För att inte stå billös så hämtade jag ut min vinterbil i torsdags.
På fredagsmorgonen då jag kommit till jobbet provstartade jag R19 igen, och den startade direkt. Jag körde ett ärende med den (utan att stänga av motorn) och när jag kom tillbaka stängde av motorn och testade sen igen att starta (fast nu med varm motor). Inga problem.
Under dagen fick den stå låst men olarmad i solskenet och jag testade med några timmars mellanrum. Den startade var gång.
Igår, måndag, så startade den både morgon och eftermiddag, efter att ha stått larmad i solskenet.
Kort sagt, felet verkar vara trasigt.
När jag vet mer återkommer jag.
Någon gång i framtiden ska jag ta en titt på larmet och startspärren, men så länge felet inte visar sig kan man inte veta om det beror på larm/spärr.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Re: Hjälp! Min R19 -94 (1.8 F3P) startar inte.
Avslutning:
Problemen återkom veckan före midsommar.
Jag har efter en del felsökande och två verkstadsbesök fått problemet löst.
Det var startmotorn som strulade, som Joakim misstänkte.
För er som får liknande problem, så är här mina felsökningssteg:
Jag:
-kopplade förbi larmets startspärr.
-kontrollerade att jordningen till blocket var god.
-klämde lite på kablarna till startmotorn.
-knackade på startmotorn.
Efter knackningen så gick bilen snällt igång. En gång.
Sista felsökningssteget är att konstatera om den går att springa igång.
Bilen bogserades igång och jag körde till en Bilia-verkstad där jag fick bytt en ärgad kabelsko och bilen gick bra några dagar.
Sedan började den krångla igen, och efter att ha behövt springa igång den utanför dagiset i morse körde jag raka vägen till AM AutoMekano i Landskrona som felsökte snabbt och bra och konstaterade att det var startmotorn som behövde bytas.
För er som har samma motor: startmotorn sitter bakom motorn, långt ner. Om man tar bort luftburken och aluminiumslangen, så ser man nästan startmotorn uppifrån. Man ser de tre fästbultarna i vart fall. Mekanikern på AM menade på att när han nu visste hur man gjorde så kunde man ta den uppifrån, men innan man kunnat se underifrån hur allt sitter, så är det inte helt enkelt.
[Kommentarerna om AM ska ses som en recension, inte reklam]
Problemen återkom veckan före midsommar.
Jag har efter en del felsökande och två verkstadsbesök fått problemet löst.
Det var startmotorn som strulade, som Joakim misstänkte.
För er som får liknande problem, så är här mina felsökningssteg:
Jag:
-kopplade förbi larmets startspärr.
-kontrollerade att jordningen till blocket var god.
-klämde lite på kablarna till startmotorn.
-knackade på startmotorn.
Efter knackningen så gick bilen snällt igång. En gång.
Sista felsökningssteget är att konstatera om den går att springa igång.
Bilen bogserades igång och jag körde till en Bilia-verkstad där jag fick bytt en ärgad kabelsko och bilen gick bra några dagar.
Sedan började den krångla igen, och efter att ha behövt springa igång den utanför dagiset i morse körde jag raka vägen till AM AutoMekano i Landskrona som felsökte snabbt och bra och konstaterade att det var startmotorn som behövde bytas.
För er som har samma motor: startmotorn sitter bakom motorn, långt ner. Om man tar bort luftburken och aluminiumslangen, så ser man nästan startmotorn uppifrån. Man ser de tre fästbultarna i vart fall. Mekanikern på AM menade på att när han nu visste hur man gjorde så kunde man ta den uppifrån, men innan man kunnat se underifrån hur allt sitter, så är det inte helt enkelt.
[Kommentarerna om AM ska ses som en recension, inte reklam]
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04