1,5 dci
Moderator: Forumpolisen
1,5 dci
Hej,
Jag har en Grand Scenic III med 1,5 dci motor årsmodell 2010. Den har motorspecifikationen: 81 kw, 135 g co2, 5,2 L/100KM blandad körning.
En ny Grand Scenic III med 1,5 dci motor årsmodell 2012 har motorspecifikationen: 81 kw, 105g co2, 4,1 L/100KM blandad körning.
Vad har Renault gjort för att pressa utsläpp/förbrukning i motorn? Är det bara mjukvara eller har man ändrat något av hårdvaran? Bilen i övrigt lär väl vara densamma.
Kan jag mot en rimlig peng få min motor modifierad på en Renaultverkstad och därmed sänka förbrukningen och få bilen miljöklassad?
Jag har en Grand Scenic III med 1,5 dci motor årsmodell 2010. Den har motorspecifikationen: 81 kw, 135 g co2, 5,2 L/100KM blandad körning.
En ny Grand Scenic III med 1,5 dci motor årsmodell 2012 har motorspecifikationen: 81 kw, 105g co2, 4,1 L/100KM blandad körning.
Vad har Renault gjort för att pressa utsläpp/förbrukning i motorn? Är det bara mjukvara eller har man ändrat något av hårdvaran? Bilen i övrigt lär väl vara densamma.
Kan jag mot en rimlig peng få min motor modifierad på en Renaultverkstad och därmed sänka förbrukningen och få bilen miljöklassad?
----------------------------------------------------------------
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Daniel Karlsson
/Enköping
Renault Grand Scenic III 1,5 dci Dynamique
Re: 1,5 dci
Dom har säkert ändrat på det mesta i motorn, det där är inget man fixar med en etta och nolla.dkn1212 wrote:Hej,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: 1,5 dci
Dem har monterat dit start/stop system
uppdaterat insprutningssystemet till en ny version.
Plockat över andra bra delar från andra motorer ( orkar inte skriva alla)
helt enkelt finoptimerat som tusan
uppdaterat insprutningssystemet till en ny version.
Plockat över andra bra delar från andra motorer ( orkar inte skriva alla)
helt enkelt finoptimerat som tusan
Johnny Söderström