oljeläckage clio 1.4 -99
Moderator: Forumpolisen
oljeläckage clio 1.4 -99
Blev underkänd på besiktningen för någon form av oljeläcka. Det ska tydligen vara helt tätt när man besiktigar (konstigt nog har volvon tagit sig igenom med otät oljeplugg). Jag tror att det är transmissions-olja men är inte säker. Det sipprar långsamt fram vid bultarna som håller ihop växellådan med en svart plåtdetelj som jag inte ved vad den är till för (tror att det är den Haynes refererar till som "gearbox bellhousing closing plate". Bultad mot växellådan och med förlängningar som är bultade mot motorns fram- och baksida). se den här länken för bilder som visar vad jag menar.
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=134209
Några tankar om varför det skulle komma ut olja där? Ska det finnas någon form av tätning mellan den svarta plåtdetaljen och växellådan (haynes nämner ingenting om tätning där)? Kan det vara så att oljan egentligen kommer från den utgående axeln (låter på engelsmännen som att det skulle vara vanligt med läckor vid vänstra drivaxeln) och bara ansamlas vid plåten? Eller är det bara så att en renault ska läcka lite och att jag hade otur och fick "fel" besiktningsman?
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=134209
Några tankar om varför det skulle komma ut olja där? Ska det finnas någon form av tätning mellan den svarta plåtdetaljen och växellådan (haynes nämner ingenting om tätning där)? Kan det vara så att oljan egentligen kommer från den utgående axeln (låter på engelsmännen som att det skulle vara vanligt med läckor vid vänstra drivaxeln) och bara ansamlas vid plåten? Eller är det bara så att en renault ska läcka lite och att jag hade otur och fick "fel" besiktningsman?
Per Kristoffersson
Re: oljeläckage clio 1.4 -99
Motor olja så är det packbox till veven, annars ingående axel v låda. Skulle det vara tätt där fyller du upp kopplingen med olja om det skulle läcka.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Låter som att man blir tvungen att ta ut och dela på motorn och växellådan? Vet du vad en sån operation kan gå lös på?
Per Kristoffersson
Nej jag skruvar själv, plåten som sitter där skyddar för svänghjulet som sitter under tar man bort den så går det nog lättare att se vart det kommer ifrån,men man kan ju börja med en motortvätt och se var det börjar komma, så man inte skruvar för mycket i onödan.PerKr wrote:Låter som att man blir tvungen att ta ut och dela på motorn och växellådan? Vet du vad en sån operation kan gå lös på?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Försökte få bort plåten men var inget vidare framgångsrik. bultarna mot växellådan fick jag bort, men bultarna mot motorns fram- och baksida (fortfarande osäker på varför plåten har fästen som går dit) kunde jag inte nå med något av mina verktyg. Förlängningarna till spärrskaftet var antingen för långa för att få plats i motorrummet eller för korta för att nå framTony wrote:Nej jag skruvar själv, plåten som sitter där skyddar för svänghjulet som sitter under tar man bort den så går det nog lättare att se vart det kommer ifrån,men man kan ju börja med en motortvätt och se var det börjar komma, så man inte skruvar för mycket i onödan.PerKr wrote:Låter som att man blir tvungen att ta ut och dela på motorn och växellådan? Vet du vad en sån operation kan gå lös på?

Per Kristoffersson