Clio 1.2 -00 inköpt till tjejen. Går sk*t nu! :evil:
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 1
- Joined: 08 May 2012, 18:47
- Location: Sunne
Clio 1.2 -00 inköpt till tjejen. Går sk*t nu! :evil:
Hejsan!
Var ner till Borås/Jönköping i fredags med Flickvännen och lill-tösen för att kolla på Clios till henne. Landade på en 1.2 från 00 som såg fin ut och gick bra.
50 mil hem utan problem (enligt henne, jag körde en lånad diesel) för att börja krångla direkt vi kom hem.
När man startar den kall går den fint och utan några problem, men när den varit igång någon minut börjar den gå riktigt illa.
Har rengjort spjällhus (detta var väldigt oljigt/skitigt)och tomgångsventil, pillat på alla kontakter jag når och härjat som en tok. Den tjuvstannade förut när man vred på ratten när den stog på tomgång, och jag lyckades hitta en forumtråd om en servo-givare som kunde läcka. Det gjorde den och jag har beställt en ny som kommer om två dagar, och rengjorde den befintliga. Detta verkar ha hjälpt just det med rattandet och tomgången men det generella problemet är kvar.
Eftersom den börjar jävlas när den blir varm, tänker jag att det kanske är något med lambda-sonden?? Kan man kontrollera funktionen på den genom OBDII-uttaget?
Har skaffat programmet VOL-FCR och tänkte kolla koder när en vännen med kabeln har tid att hjälpa mig.
Någon med erfarenhet av något liknande eller med några bra ideér??
MVH
Peter
Var ner till Borås/Jönköping i fredags med Flickvännen och lill-tösen för att kolla på Clios till henne. Landade på en 1.2 från 00 som såg fin ut och gick bra.
50 mil hem utan problem (enligt henne, jag körde en lånad diesel) för att börja krångla direkt vi kom hem.
När man startar den kall går den fint och utan några problem, men när den varit igång någon minut börjar den gå riktigt illa.
Har rengjort spjällhus (detta var väldigt oljigt/skitigt)och tomgångsventil, pillat på alla kontakter jag når och härjat som en tok. Den tjuvstannade förut när man vred på ratten när den stog på tomgång, och jag lyckades hitta en forumtråd om en servo-givare som kunde läcka. Det gjorde den och jag har beställt en ny som kommer om två dagar, och rengjorde den befintliga. Detta verkar ha hjälpt just det med rattandet och tomgången men det generella problemet är kvar.
Eftersom den börjar jävlas när den blir varm, tänker jag att det kanske är något med lambda-sonden?? Kan man kontrollera funktionen på den genom OBDII-uttaget?
Har skaffat programmet VOL-FCR och tänkte kolla koder när en vännen med kabeln har tid att hjälpa mig.
Någon med erfarenhet av något liknande eller med några bra ideér??
MVH
Peter
Tjejens clio 1,2 -00
Re: Clio 1.2 -00 inköpt till tjejen. Går sk*t nu! :evil:
Styrbekymmret berodde på att motorn är för svag för att dra servot på tomgången när motorn inte går på alla cylindrar.
Alltså, tändspolar/spole är inte ok. Börja kolla efter fukt,dåliga stift mm. Annars är det byte av en eller flera spolar. Man brukar kunna felsöka vilken som är väck genom att dra spridarkontakten och se om motorn beter sig annorlunda. Den som det inte händer något med är ju då trasig
Alltså, tändspolar/spole är inte ok. Börja kolla efter fukt,dåliga stift mm. Annars är det byte av en eller flera spolar. Man brukar kunna felsöka vilken som är väck genom att dra spridarkontakten och se om motorn beter sig annorlunda. Den som det inte händer något med är ju då trasig

Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Clio 1.2 -00 inköpt till tjejen. Går sk*t nu! :evil:
vad jag vet så kompenserar givaren den högre belastningen genom att höja tomgången när man svänger, funkar inte givaren så sjunker varvtalet.Robin wrote:Styrbekymmret berodde på att motorn är för svag för att dra servot på tomgången när motorn inte går på alla cylindrar.
Alltså, tändspolar/spole är inte ok. Börja kolla efter fukt,dåliga stift mm. Annars är det byte av en eller flera spolar. Man brukar kunna felsöka vilken som är väck genom att dra spridarkontakten och se om motorn beter sig annorlunda. Den som det inte händer något med är ju då trasig
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Clio 1.2 -00 inköpt till tjejen. Går sk*t nu! :evil:
Jo precis, men det är inte alltid den hinner reagera om man gör ett snabbt styrutslag och motorn redan är svagare och har ett lägre varvtal.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Clio 1.2 -00 inköpt till tjejen. Går sk*t nu! :evil:
Men hallå den motorn är ju alltid svag..Robin wrote:Jo precis, men det är inte alltid den hinner reagera om man gör ett snabbt styrutslag och motorn redan är svagare och har ett lägre varvtal.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Clio 1.2 -00 inköpt till tjejen. Går sk*t nu! :evil:
Haha, ja det är ingen raket direkt. Men en fyra som går på tre burkar är ju direkt förödande.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: